PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Ciągnik nowy czyli nierejestrowany?

Ciągnik nowy czyli nierejestrowany? W świetle prawa, ciągnik zarejestrowany przestaje być nowym, fot.kh

Autor: Marzena Pokora-Kalinowska

Dodano: 06-06-2018 09:54

Tagi:

Kiedy ciągnik jest nowy? A kiedy trzeba pełnej procedury przetargowej przy PROW? Rozstrzygnięcie tych kwestii ma znaczenie dla rynku ciągników i tempa wydatkowania środków z PROW.



Przypomnijmy – ciągnik zarejestrowany przestaje być nowy. Tylko nowe ciągniki można zakupić w ramach PROW. Ursus był zmuszony zarejestrować wyprodukowane ciągniki, bo opóźniał się PROW, a zmieniała się unijna norma – po wejściu w życie nowej normy ciągniki wyprodukowane z myślą o PROW nie mogłyby już być zarejestrowane.

Więcej: Ursus chce zmian na rynku maszyn

Stąd pytania – dlaczego przyjęto taką definicję ciągnika nowego, która jest niekorzystna i mało uzasadniona z punktu widzenia specyfiki tego pojazdu?

Więcej: Rynek maszyn rolniczych obszarem nieuczciwej walki?

„W przypadku ciągnika rolniczego, ustalenie, czy dokonano zakupu nowego pojazdu, odbywa się w oparciu o definicję nowego pojazdu, określoną w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z art. 2 pkt 62 ww. ustawy, za nowy pojazd rozumie się pojazd fabrycznie nowy, który nie był zarejestrowany” – tak MRiRW odpowiada na pytanie, czy widzi potrzebę zmiany urzędowej definicji pojęcia "nowy ciągnik rolniczy".

Czy ciągnik jest pojazdem? Jest, ale szczególnym. Prawo o ruchu drogowym definiuje w art. 2 osobno pojazd, a osobno ciągnik rolniczy.

W art. 2, na który powołuje się MRiRW, podano, że użyte w ustawie określenia oznaczają:

- w pkt. 31 tego artykułu: „pojazd – środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane”,

- w pkt. 44: „ciągnik rolniczy – pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości nie mniejszej niż 6 km/h, skonstruowany do używania łącznie ze sprzętem do prac rolnych, leśnych lub ogrodniczych; ciągnik taki może być również przystosowany do ciągnięcia przyczep oraz do prac ziemnych.”

Jaka była intencja ustawodawcy, który w pkt 62 tego samego artykułu podał definicję: „nowy pojazd – pojazd fabrycznie nowy, który nie był zarejestrowany”?

Skoro pojazd to środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze – jest zrozumiałe, że jego „nowość” łączy się z zarejestrowaniem. Niezarejestrowanym samochodem jeździć nie wolno. A ciągnikiem? Można sobie wyobrazić pracujący w polu bez rejestracji ciągnik. Będzie on zawsze nowy?

W art. 2 jest też następująca definicja w pkt. 79: „wprowadzenie do obrotu – odpłatne albo nieodpłatne przekazanie pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części po raz pierwszy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej użytkownikowi”.

Skoro ciągnik rolniczy nie jest przeznaczony do poruszania się po drodze - skąd powiązanie pierwszej rejestracji z nowością tego szczególnego pojazdu? Nie lepiej wiązać nowość np. z wprowadzeniem do obrotu?

Jak uregulowana jest ta sprawa w przepisach unijnych?

Wciąż mamy nadzieję na dokładniejsze przeanalizowanie tego problemu przez MRiRW.

 Mało wnikliwie – choć rozwlekle - odpowiada też Ministerstwo Rolnictwa na pytanie, czy widzi możliwość podwyższenie progu stosowania pełnej procedury przetargowej:

"MRiRW informuje, że obowiązek konkurencyjnego wyboru wykonawców zadań ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji wynika z przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. z 2018 r. poz. 627).

Wartość progową stosowania zasad konkurencyjności przez beneficjentów PROW 2014–2020 przyjęto pierwotnie na poziomie 20 000 złotych.  Z dniem 21 lutego 2018 r. zwiększono próg, od jakiego obowiązują zasady konkurencyjności z 20 000 zł do równowartości 30 000 euro zrównując go z progiem, jaki obowiązuje w przepisach dotyczących zamówień publicznych.

Wymóg zachowania konkurencyjności przy wyborze wykonawców danego zadania realizowany jest najpełniej poprzez zastosowanie do tego wyboru przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 i 2018). Ustawodawca określił próg stosowania tej ustawy na poziomie 30 000 euro netto przeliczanych wg określonego kursu. W związku z tym zdecydowano się na ustanowienie w odniesieniu do obowiązku stosowania konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców zadań, określonych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji realizowanych w ramach PROW 2014–2020, analogicznego progu – poprzez odwołanie do kwoty określonej w art. 4 pkt 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych według średniego kursu złotego w stosunku do euro określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 35 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych obowiązującego w dniu ustalenia wartości tego zadania (art. 3 pkt 6 lit. b).

W chwili obecnej MRiRW nie rozważa zmiany kwoty, od której beneficjenci obowiązani są do wyboru wykonawców zgodnie z zasadą konkurencyjności.”

Taka odpowiedź zmusza do postawienia kolejnych pytań.

Z czego wynikają "przepisy ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. z 2018 r. poz. 627)"?

Skąd próg - wcześniej - 20 tysięcy zł, a obecnie 30 000 euro? Dlaczego przyjęto granicę z Prawa zamówień publicznych? Czy te granice regulują przepisy unijne? Dlaczego w innych krajach UE (Litwa) nie ma takich utrudnień? – wciąż więcej pytań, niż odpowiedzi.

Żadnego zainteresowania ministerstwa nie wywołały pytania: czy CBA prowadzi śledztwo w sprawie wycieku danych rolników składających wnioski na "Modernizację"? Jak długo, z jakim wynikiem? Jakie wnioski wyciągnęła z tej sytuacji ARiMR?

MRiRW odsyła „do CBA oraz do ARiMR." Do CBA wystąpiliśmy równocześnie z przesłaniem pytań do MRiRW – podobnie zresztą, jak do prokuratury, na odpowiedź wciąż czekamy. Do ARiMR – nie, wychodząc z założenia, że o tak ważnej sprawie powinno wiedzieć ministerstwo, które nadzoruje agencję. Pomyłka? Czy – nie ma sprawy? A czy - była?

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (9)

  • Janko 1973 2018-06-09 08:05:45
    Oglądałem ostatnio Ursusa model 380 bo potrzebuje ciągnika do pracy przy bydle i gdyby nawet obniżyli cenę o 30 procent to go nie kupię. Wybór, kolejny Mtz. Poprzedni kupiony 10 lat temu za 60 netto w tym roku sprzedany na Ukrainę za 45 i wszystko w temacie. Wiadomo że to topór jak pieron ale do brudnej roboty idealny tak samo jak ina małe 20,30 hektarów gospodarstwo.. Życzę powodzenia ursusowi w sprzedaży tych składników.
  • Małpa 2018-06-06 18:30:16
    Niech opuszcza z ceny bo ciągnikom rocznik uciekł i sprzedadzą w ewentualnym kredycie fabrycznym, ale oni nie chcą złotówki opuścić i sprzęt stoi
    • Jas 2018-06-06 22:02:04
      Jak cie nie stać to nie kupuj i nie bij ceny, dla was rolników tylko cena jest ważna, nikt nie patrzy żeby ludzi utrzymać jak coś się stanie to za 20min serwis musi byc, nie ważne czy sobota czy niedziela z ryjem zawsze dzwońcie, wymagacie więc plccie za to. Nawet w 5% nie jestescie świadomi ile kosztują narzędzia serwisowe i diagnostyczne. I najlepiej daj na testy na tydzień za 5 lat będę kupować. Nigdzie nie ma tak głupiej klienteli
      • Szymon 2018-06-08 16:48:55
        Ty (...) skaczesz z ryjem. Niech obniżą ceny bo niektórzy rolnicy nie mogą przez to pozwolić sobie na zmianę maszyn na bardziej wydajne i ekonomiczne cepie
    • Mariuss 2018-06-06 22:21:57
      Co cie boli ze sprzęt stoi? Skoro ktoś podjął się trudu żeby być dilerem to chyba na kapitał na to żeby taki sprzęt stał na placu. Każdy musi mieć swoje marzę żeby się utrzymać. Ciekawe który rolnik oddaje mleko czy zboże po kosztach produkcji? Pewno każdy... Każdy towar ma swojego kupca, nie sprzeda się dziś to sprzeda się za miesiąc.
  • Paweł 2018-06-06 17:13:29
    Czyli moja dziadkowa 4011 z 64 roku bez rejestracji jest nowa?
  • Karol 2018-06-06 16:19:49
    Sprowadzę 3 letni ciągnik używany ciągnik z Holandii, tam ich nie trzeba rejestrować ( jak u nas kombajnów), będzie też po raz pierwszy wprowadzony do obrotu na terenie RP. ??????????????????????????????????????????
  • Krzysztof 2018-06-06 12:54:31
    Sposób jest na to jeden - produkować ciągniki z aktualną normą emisji spalin i mieć aktualną homologację. Jakoś cała konkurencja tak robi i nie ma problemu ze sprzedażą.
    • Marek 2018-06-06 15:27:55
      Dokładnie, pan Zarajczyk niech najpierw spojrzy z dystansem na ofertę Ursusa i zastanowi się nad oferowanymi produktami, i nie zasłania się Agencją i jej problemami.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.161.71.87
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!