PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Gdzie będą siedziby KOWR?

Gdzie będą siedziby KOWR? fot. pixabay

Autor: Marzena Pokora-Kalinowska

Dodano: 13-02-2017 12:14

Tagi:

Tylko zachodniopomorskie będzie miało dwa oddziały terenowe Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. Czy to znaczy, że w pozostałych województwach trzeba będzie jechać do siedziby województwa, aby załatwić sprawy w KOWR?



Sejm uchwalił ustawę o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa wraz z przepisami wprowadzającymi tę regulację. Zgodnie z założeniami, ma ona na celu „poprawę sytuacji w obszarze agencji rolnych, w tym racjonalizację podziału zadań i optymalizacji ponoszonych na nie wydatków. Ośrodek będzie instytucją przygotowaną strukturalnie i posiadającą kompetencje do przejęcia zadań związanych z doradztwem rolniczym i programami pomocowymi dla rolnictwa. Docelowo zarządzać ma także nowymi instrumentami wsparcia i stabilizowania sytuacji w rolnictwie, np. ochroną dochodów rolniczych, marketingiem rolnym oraz scalaniem i wymianą gruntów.”

Słowem – niemało kompetencji, a więc potrzeba częstego bywania w siedzibie KOWR. Jak daleko będą mieli rolnicy do KOWR?

Ustawa stanowi, że siedzibą Krajowego Ośrodka jest miasto stołeczne Warszawa, a oddziały terenowe Krajowego Ośrodka działają w każdym województwie. Wyjątkowo w województwie zachodniopomorskim wyodrębnia się dwa oddziały terenowe. Czy to znaczy, że do KOWR trzeba będzie – w większości województw – jechać do miasta wojewódzkiego?

Niekoniecznie.

Przyjęcie takiej zasady byłoby kłopotliwe w niektórych województwach.

- Wszystkie najważniejsze kolosy okołorolnicze w województwie śląskim są zlokalizowane w Częstochowie, na użytek bardzo racjonalnej argumentacji – podczas debaty nad tym zagadnieniem w sejmowej Komisji Rolnictwa zauważył poseł Szymon Giżyński. - Ten subregion częstochowski, czyli północne województwo śląskie, to 45% użytków rolnych całego województwa i otrzymuje 44% dopłat bezpośrednich. Tak jak powiedziałem, KRUS, Agencja Restrukturyzacji Rolnictwa, są na szczeblu regionalnym zlokalizowane w Częstochowie. Racjonalną i funkcjonalną koniecznością jest, aby nowy rolniczy kolos szczebla wojewódzkiego znalazł się w Częstochowie.

- Siedziby leżą w kompetencjach dyrektora generalnego – uspokoił wiceminister Zbigniew Babalski. - Na pewno będziemy szukali bazy tam, gdzie jesteśmy właścicielami. Agencja Rynku Rolnego w 100% a może w 99% korzysta z najmu i ponosi koszty. Bazą powinny być obiekty będące jej własnością. To będzie jeden z aspektów wyboru siedziby. Kolejnym będzie liczba hektarów ziemi w zasobie. W ostateczności (…) dyrektor generalny może tworzyć i znosić filie oddziału terenowego na wniosek dyrektora oddziału terenowego. Chcemy absolutnie stworzyć taką siatkę, aby jednostki były jak najbliżej rolnika i sprawy były rozstrzygane racjonalnie.

Co załatwimy w KOWR?

Określa to art. 9 ustawy (teraz trafiła ona do Senatu):

„ 1. Krajowy Ośrodek realizuje zadania wynikające z polityki państwa, w szczególności w zakresie wdrażania i stosowania instrumentów wsparcia rolnictwa, aktywnej polityki rolnej oraz rozwoju obszarów wiejskich.

2. Do zadań Krajowego Ośrodka należy:

1)            tworzenie oraz poprawa struktury obszarowej gospodarstw rodzinnych;

2)            tworzenie warunków sprzyjających racjonalnemu wykorzystaniu potencjału produkcyjnego Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa;

3)            restrukturyzacja oraz prywatyzacja mienia Skarbu Państwa użytkowanego na cele rolnicze;

4)            obrót nieruchomościami i innymi składnikami majątku Skarbu Państwa użytkowanymi na cele rolne;

5)            administrowanie zasobami majątkowymi Skarbu Państwa przeznaczonymi na cele rolne;

6)            zabezpieczenie majątku Skarbu Państwa;

7)            inicjowanie prac urządzeniowo-rolnych;

8)            popieranie organizowania na gruntach Skarbu Państwa gospodarstw rolnych;

9)            wykonywanie praw z udziałów i akcji;

10)         wsparcie działań na rzecz odnawialnych źródeł energii, w szczególności w rolnictwie,

11)         monitorowanie:

a)            produkcji biogazu rolniczego,

b)           rynku biokomponentów i biopaliw ciekłych,

c)            produkcji biopłynów;

12)         gromadzenie informacji dotyczących istniejącej, będącej w budowie lub planowanej infrastruktury energetycznej służącej do wytwarzania energii elektrycznej z biogazu rolniczego oraz biokomponentów, o których mowa w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2015 r. poz. 775 oraz z 2016 r. poz. 266, 1165, 1948 i 1986 oraz z 2017 r. poz. …);

13)         obsługa funduszy promocji produktów rolno-spożywczych;

14)         gromadzenie, analiza i udostępnianie informacji dotyczących rynków produktów rolnych i żywnościowych;

15)         opracowywanie i upowszechnianie informacji związanych z realizacją mechanizmów aktywnej polityki rolnej na rynkach produktów rolnych i żywnościowych;

16)         prowadzenie działań promocyjnych i informacyjnych mających na celu promowanie produktów rolnych i żywnościowych, metod ich produkcji, a także systemów jakości produktów rolnych i żywnościowych, z wyłączeniem działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących rolnictwa i gospodarki żywnościowej realizowanych przez ministrów właściwych do spraw: rolnictwa, rynków rolnych, rybołówstwa lub rozwoju wsi;

17)         wspieranie rozwoju współpracy handlowej sektora rolno-spożywczego z zagranicą;

18)         udzielanie dopłaty do spożycia mleka i przetworów mlecznych w szkołach podstawowych z krajowych środków finansowych;

19)         przyznawanie dofinansowania do spożycia mleka i przetworów mlecznych w przedszkolach i gimnazjach ze środków pochodzących z Funduszu Promocji Mleka;

20)         uczestnictwo, jako instytucja pośrednicząca i beneficjent, w realizacji programu operacyjnego Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 223/2014 z dnia 11 marca 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym (Dz. Urz. UE L 72 z 12.03.2014, str. 1).”

Więcej: Sejm uchwalił ustawy powołujące Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (4)

  • realista 2017-02-14 10:46:02
    Damian. Pracownicy na pewno nie chodza tak czesto do pracy jak ujeles ok. 265dni w porywach.
    Dwa pracownikow sa moze setka a patentow kilka set tysiecy.
    A najwazniejsze to fakt ze urzedy sa dla obywatela a nie dla urzedasa.
    I za pewne grzejesz fotel w jakis urzedzie i madrosci glosisz nie znajac zycia innego aniżeli to co prowadzisz!
  • wieś 2017-02-14 07:49:41
    to jak ktoś mieszka na wsi to już nie może pracować w mieście ... ojoj
  • Damian 2017-02-13 18:07:50
    W mieście, pnieważ pracownicy tam mieszkają, a i chodzą do pracy 330 dni a nie jak Pan 2-3 razy w roku
  • nika 2017-02-13 15:14:56
    gdzie siedziby?
    Tak żeby dało się normalnie dojechać ze wsi bo tam mieszka większość rolników oraz zaparkować na normalnym parkingu, nawet płatnym ale takim żeby były miejsca parkingowe dla petentów a nie dla pracowników a Ty szukaj gdzieś w uliczkach gdzie by się tu wcisnąć.
    No i nie w centrach miast gdzie 2 godziny jedziesz do miasta wojewódzkiego a potem godzinę krążysz po mieście. No i żeby to były normalne budynki a nie coś zaadoptowane i nie do końca przemyślane, tymczasowe gdzie załatwić jedną sprawę to trzeba latać z końca w koniec budynku.
    Tak, marudzę ale jak muszę pojechać do obecnego Olsztyna to krew mnie zalewa coś tam załatwić. Kiedyś nie było tramwajów wszędzie w parę minut się wbiło autem. Niestety jak ktoś zna Olsztyn to wie że ODR jest poza miastem prawie, ARR na partyzantów (parkingi kiepskie) ANR chyba na głowackiego (też przeciętnie) a ARiMR na św Wojciecha (tutaj to tak sobie teraz jeździć i parkować). Agencje w centrum żeby pracownikom było łatwo ale nie petentom czyli rolnikom.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.166.141.69
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!