PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Jeśli nie zwrot akcyzy, to co?

Sejmowa dyskusja nad projektem ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej stała się podstawą do rozważań nad możliwymi działaniami, podejmowanymi w celu obniżenia kosztów produkcji rolnej.



- W Unii Europejskiej są stosowane różne systemy dotyczące obniżonych stawek podatku od oleju napędowego – mówił poseł  Krzysztof Jurgiel. - W Hiszpanii wydawane są czeki paliwowe, we Francji, Włoszech, w Holandii czy Wielkiej Brytanii praktykuje się barwienie, znakowanie markerem, w Niemczech są ulgi podatkowe w wymiarze podatków dochodowych. Oczywiście te systemy mogą ulegać zmianom, ale przypomnę, że w 2006 r. po dyskusji – wtedy była zgoda wszystkich klubów parlamentarnych – przyjęliśmy rozwiązanie, które mówiło o zwrocie części akcyzy zawartej w cenie oleju napędowego.

Henryk Kowalczyk uznał, że historia dopłat do paliwa rolniczego w Polsce „jest już dość obszerna”.  - Najpierw były dopłaty, później rząd SLD–PSL dopłaty zlikwidował. Gdyby ich wówczas nie zlikwidował, to byłby zupełnie inny system, ten, który wprowadził rząd Prawa i Sprawiedliwości w roku 2006, bo to my wprowadziliśmy ten system dopłat. On był niedoskonały, trzeba było zbierać faktury… Niestety, w związku z tym, że poprzedni został zlikwidowany, trzeba było robić to od nowa na podstawie tylko i wyłącznie faktur. Ale ten początek został dokonany. Przez trzy kolejne lata stawka zwrotu akcyzy wzrastała i na koniec 2007 r. może na trzecim czy czwartym od końca posiedzeniu rządu została uchwalona stawka zwrotu 85 gr za litr.

Przez 4 lata nie zwiększano tej kwoty, pomimo dużego wzrostu cen. Dopiero w ostatnim roku podniesiono ją o 10 gr.

Posłowie traktowali projekt nowelizacji jako sposób na zatrzymanie rosnących kosztów produkcji. Poseł Romuald Ajchler ostrzegał, że sytuacja może zmusić rolników do stosowania oleju opałowego, aby zachować konkurencyjność.

- Spójrzmy na ceny paliwa. Cena benzyny przekracza już 6 zł, jest 6,20 zł, olej napędowy – 5 zł. Ale jeśli chodzi o tę ustawę i zwrot podatku, jest jeszcze jedna ważna rzecz, przede wszystkim dla ministra finansów i budżetu państwa. Otóż istnieje obawa, że jeżeli nie wprowadzimy tej ustawy, i to dość szybko, wówczas rolnicy przerzucą się na używanie oleju opałowego, który nie ma nic wspólnego z podatkiem akcyzowym, bo jeśli chodzi o ten olej, podatku nie ma. W związku z tym, aby przeciwdziałać tej sytuacji, jaką obserwowaliśmy w przeszłości, bo to było głównym powodem wprowadzenia tychże dopłat, a rolnicy do tej metody, do tego zwrotu kosztów już się przyzwyczaili i nie ma tutaj tego niebezpieczeństwa, jeśli uchwalimy tę ustawę, że ten proceder wróci z powrotem, tym samym narażając budżet państwa na niemniejsze straty, jak gdybyśmy dopłacili, zwiększyli ilość zużytego paliwa.

Jacek Bogucki domagał się zwrotu 100 proc. akcyzy. - Jak polski rolnik ma konkurować z rolnikiem z Ameryki, ze Stanów Zjednoczonych, który kupuje galon za tyle, za ile my kupujemy litr? – mówił. - Przypomnę, że galon to są prawie 4 litry. Jak ma konkurować z rolnikiem z Australii i z Brazylii, gdzie koszty produkcji, obciążenia rolników są znacznie niższe?

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (2)

  • Mirek 2012-04-15 16:55:10
    Dla mnie sprawa jest prosta wystarczy zwrócić zapłaconą akcyzę zawartą w paliwie jaką pazerny minister naliczył a może przeliczył .
    Musimy pogratulować mu pomysłów oszczędza wymusza a nie szuka tam gdzie potrzeba .
  • Nikita_Bennet 2012-04-13 11:58:54
    1. opałówka
    2. białoruska, rosyjska

    co do planów:
    - bony mieliśmy i nie każda stacja je brała, w sumie to połowa ze stacji która je brała dziś ma problem z klientami bo chrzciła paliwo i jak tylko odeszło się od bonów to rolnicy uciekli.
    - mieliśmy też dopłatę - zbieraj fakturki i kredytuj państwo polskie.

    Może czas na paliwo rolnicze barwione bez limitu na hektar które jest od razu tańsze?
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.166.141.69
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!