PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Kalemba: Szukamy rozwiązań, by złagodzić cierpienia zwierząt podczas uboju

Minister rolnictwa Stanisław Kalemba powiedział wczoraj, że resort szuka rozwiązań, które mają zmniejszyć cierpienia zwierząt podczas uboju rytualnego. To efekt zaleceń rządu, który 12 lutego omawiał projekt nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt, zezwalający na taki ubój.



- Szukamy rozwiązań, by zmniejszyć cierpienia zwierząt nawet o kilka sekund. Ponadto Ministerstwo Spraw Zagranicznych ma przeanalizować, ile mięsa pochodzącego z uboju rytualnego jest wykorzystywane w innych krajach na potrzeby własne, a ile na eksport - powiedział Kalemba.

We wtorek 12 lutego Rada Ministrów omówiła projekt nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt, zezwalający na ubój rytualny. Projekt przygotowało ministerstwo rolnictwa. Resort zaproponował, by w ustawie z 1997 r. o ochronie zwierząt uchylić art. 34 ustęp 1, w którym wskazano, że uboju zwierzęcia można dokonać tylko po uprzednim jego ogłuszeniu. Uchylenie tego przepisu spowoduje bezpośrednie obowiązywanie art. 4 ust. 4 unijnego rozporządzenia, które dopuszcza ubój bez ogłuszenia, zgodnie z wymaganiami religijnymi - pod warunkiem, że jest on dokonywany w rzeźni.

Po zapoznaniu się z tym projektem rząd zalecił, jak poinformowało CIR, by przeanalizowano możliwości łagodzenia cierpienia zwierząt podczas ich uśmiercania w zgodzie z obrzędami religijnymi.

Zdaniem min. Kalemby, sprawa uboju rytualnego może w najbliższym czasie ponownie trafić pod obrady Rady Ministrów. Kiedy - to zależy od premiera i jego kancelarii, ale może to być nawet w przyszłym tygodniu - tłumaczył szef resortu rolnictwa.

Ocenił, że temat uboju rytualnego jest "trudny", ale ze względów gospodarczych, społecznych i poszanowania wolności religijnych Polska powinna mieć możliwość zabijania zwierząt bez ogłuszania, tak jak to robi wiele innych krajów. Jego zdaniem, przykładem racjonalnego spojrzenia na gospodarkę są Niemcy, gdzie ubój rytualny jest zalegalizowany.

Szef resortu rolnictwa zaznaczył, że jeżeli w Polsce będzie zakaz takiego uboju, to przedsiębiorcy przeniosą tę działalność za granicę i tam powstaną miejsca pracy; profity z handlu mięsem uzyskają inni.

Kalemba ocenił, że została też wyjaśniona sprawa konsultacji społecznych. - Uważam, że je rzetelnie przeprowadziliśmy - powiedział Kalemba.

Projekt ustawy został wysłany do ok. 50 organizacji, nie było naszym celem pomijanie jakichkolwiek organizacji. Organizacje, które chciały, zajęły stanowisko w tej sprawie - dodał Kalemba. Podkreślił, że rozwiązania projektu popiera nie tylko branża mięsna, ale także izby rolnicze, które reprezentują 2 mln rolników.

Organizacje ochrony zwierząt wystosowały w poniedziałek 11 lutego list otwarty do premiera Donalda Tuska, w którym informują, że ich członkowie "są oburzeni lekceważeniem konsultacji społecznych w związku z planowaną przez ministra Kalembę zmianą w ustawie o ochronie zwierząt, która zalegalizowałaby sposób uboju zwierząt (tzn. ubój bez uprzedniego pozbawienia zwierzęcia świadomości), który w świetle obowiązujących przepisów tejże ustawy jest przestępstwem".

Zdaniem autorów listu, "doszło do karygodnego nadużycia polegającego na pominięciu opinii jednoznacznie negatywnie oceniających proponowaną (...) legalizację uboju zwierząt". Dodali, że resort w uzasadnieniu do projektu wskazuje na zaledwie trzy organizacje ochrony zwierząt, które miały negatywne stanowisko, natomiast przedstawia głównie opinie aprobujące projekt - pochodzące od jednego związku wyznaniowego i licznych stowarzyszeń producentów branży mięsnej.

Konsultacje społeczne projektu ustawy trwały tydzień, czas na przekazanie opinii był do 30 stycznia br.

Kalemba zapytany o to, czy jest szansa na uchwalenie tego projektu przez Sejm, przyznał, że są podziały w tej sprawie wewnątrz klubów. Jego zdaniem w takiej delikatnej sprawie każdy polityk powinien głosować w zgodzie z własnym sumieniem; można jedynie przekonywać do racji - mówił - które przemawiają za legalizacją takiego uboju w naszym kraju.

Polskie prawo obecnie zabrania prowadzenia uboju rytualnego, gdyż obowiązuje ustawa o ochronie zwierząt, która dopuszcza ubój zwierząt tylko z wcześniejszym ogłuszeniem. Legalizacja uboju rytualnego, który jest możliwy w świetle unijnych przepisów, ma polegać na nowelizacji tej ustawy.

Jeszcze w 2012 r. ubój rytualny był w Polsce dokonywany na podstawie przepisów rozporządzenia ministra rolnictwa z 2004 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł jednak pod koniec listopada 2012 r., że rozporządzenie jest sprzeczne z ustawą o ochronie zwierząt, a przez to z konstytucją. Zgodnie z tym orzeczeniem zakwestionowany przepis rozporządzenia stracił moc 31 grudnia.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (12)

  • rafal 2013-07-18 11:44:51
    Rytuał wobec zwierząt w dwudziestym pierwszym wieku to szok dla wielu ludzi głównie spoza świata muzułmańskiego i żydowskiego lub w krajach gdzie stanowią rdzenni mieszkańcy jeszcze większość . Czasy składania baranków ofiarnych Bogom minęły ale niektóre praktyki z czasów barbarzyńskich i biblijnych dotrwały do dzisiaj w postaci zarzynania zwierząt bez ogłuszania ze świadomością zadawania cierpienia . Skoro to okrucieństwo i cierpienia zwierząt to Polska powinna dać przykład innym krajom podtrzymując zakazu uboju rytualnego i nakłaniać do metod zabijania bardziej humanitarnych tzn. z ogłuszaniem . Powoływanie się na tradycję religijną nie jest argumentem z głównego powodu - zadając sobie pytanie czy Bóg życzyłby sobie ubój rytualny w imię religii ? Czy zadawanie bólu i cierpienia zwierzęciu kiedy ma się wybór bardziej humanitarny jest grzechem czy nie ? Ludzie są przeciwni i protestują przeciwko ubojowi rytualnemu a politycy i układy i tak zrobią swoje oczywiście wbrew opinii publicznej i dobrym zasadom . Czasy beduinów i ludów koczowniczych gdzie nie zastanawiano się czy zwierzę cierpi i odczuwa ból i nie znano lepszych metod przechowywania mięsa i metod zabijania bardziej humanitarnych minęły , więc poco teraz czynić uparcie zło ?
  • ukasz 2013-02-16 18:53:10
    to są wyjatki u rolników zawsze zabija rzeznik bezrobotny albo emeryt co wiele lat pracował w rzezni które zlikwidowali przy okazji likwidacji pgr wiec takie bajki to sobie opowiadaj przy kielichu jak pijesz do lustra
  • też rolnik .. 2013-02-16 17:49:28
    HEJ DYSUKANCI...widział Któryś, jak chłop czytaj rolnik, zabija cielaka, barana czy koguta a ten biega po podwórku bez głowy...
    Teściowa , Mamusia przynosi z bazarku mięsko tak pozyskane i jaka pychotka .. BO POZYSKANE BEZ OGŁUSZANIA......prawie koszerne tylko bez odp. modlitw ????? czy jak KTO woli
  • MarekM 2013-02-16 15:42:02
    wszystko cacy, tylko jak wygląda ogłuszanie zwierząt przed ubojem widzieli? To jest dopiero "humanitarne". Tyle że jeść trzeba a i młodych jest więcej niż trzeba do odbudowy stada
  • HUMAN 2013-02-15 22:33:50
    http://www.youtube.com/watch?v=ef6hTW1i8jQ
  • innowierca 2013-02-15 22:29:14
    Fred zio słoneczko ty maje a kurczaka to też najpierw pozbawiasz świadomości a następnie krew opuszczasz poprzez ucięcie łepetyny ???
  • doren 2013-02-15 21:13:59
    Dlaczego nikt nie napisze wprost: ubój rytualny to mięso koszerne dla Żydów. My katolicy, nie potrzebujemy takiego mięsa, bądźmy raz lepsi od innych. Nie zgadzam się na dodatkowe cierpienia zwierząt, które czują tak samo jak ludzie !
  • mada 2013-02-15 18:07:52
    Popieram Freda
  • rolhod 2013-02-15 17:56:58
    "ze względów gospodarczych, społecznych i poszanowania wolności religijnych Polska powinna mieć możliwość zabijania zwierząt bez ogłuszania" - otoz ja uwazam ze przez ministra Kalembe przemawia hipokryzja i chec zysku.

    Uboj rytualny dotyczy niemal wylacznie eksportu do jednego, "wybranego" kraju.
  • rolhod 2013-02-15 17:56:50
    "ze względów gospodarczych, społecznych i poszanowania wolności religijnych Polska powinna mieć możliwość zabijania zwierząt bez ogłuszania" - otoz ja uwazam ze przez ministra Kalembe przemawia hipokryzja i chec zysku.

    Uboj rytualny dotyczy niemal wylacznie eksportu do jednego, "wybranego" kraju.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.162.227.37
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!