PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Od 20 września znaczne uproszczenia w akcyzie na węgiel

Za niespełna miesiąc, 20 września, wejdą w życie zmiany upraszczające formalności związane z akcyzą na węgiel. Nie będą już potrzebne dokumenty dostawy węgla w trakcie jego transportu, a końcowi odbiorcy nie będą musieli prowadzić ewidencji obrotu.



Akcyza na węgiel i koks do celów opałowych została wprowadzona z początkiem 2012 roku. Zwolniony z niej został m.in. węgiel do produkcji prądu oraz dla gospodarstw domowych. Aby jednak skorzystać ze zwolnienia, pośrednicy i odbiorcy - także ci drobni - musieli załatwić wiele formalności. Dotyczyło to również górników i emerytów, odbierających tzw. deputaty węglowe, oraz właścicieli domów ogrzewanych węglem.

Dotychczasowe rozwiązania były powszechnie krytykowane przez uczestników rynku węgla jako zbyt zbiurokratyzowane. W lipcu tego roku Sejm znowelizował stosowną ustawę, wprowadzając znaczące uproszczenia.

Jak poinformowała rzeczniczka katowickiej Izby Celnej Grażyna Kmiecik, 20 sierpnia zmienione przepisy zostały opublikowane w Dzienniku Ustaw, a to oznacza, że wejdą w życie miesiąc później, czyli 20 września 2013 r.

- Nowela ustawy o podatku akcyzowym w zasadniczy sposób uproszcza obrót wyrobami węglowymi. Przede wszystkim nie będzie już obowiązku dołączania dokumentu dostawy do przemieszczanych wyrobów węglowych - wskazała rzeczniczka. Dotąd taki dokument był warunkiem zwolnienia z akcyzy.

Dla sprzedających węgiel korzystna będzie możliwość dokumentowania sprzedaży węgla zwolnionego z akcyzy po prostu fakturą zawierającą wymagane dane, zamiast osobnym dokumentem.

Nowe przepisy rozróżniają pojęcie finalnego nabywcy węglowego, który kupuje wyroby węglowe do celów opałowych (w tym objętych zwolnieniem od akcyzy) oraz pośredniczącego podmiotu węglowego, który sprzedaje węgiel jego ostatecznemu odbiorcy.

- Wprowadzenie finalnego nabywcy węglowego oraz zachowanie statusu pośredniczącego podmiotu węglowego to ułatwienie dla podmiotów, które już funkcjonują w branży węglowej. Finalny nabywca węglowy jest ostatnim ogniwem transakcji wyrobów węglowych - wyjaśniła rzeczniczka Izby Celnej.

Zgodnie z nowymi zasadami opodatkowany będzie jedynie ostatni etap obrotu wyrobami węglowymi, kiedy węgiel trafia do podmiotu, który go zużywa. Tym samym nie trzeba już będzie dokumentować obrotu, czyli wystawiać dokumentu dostawy w sytuacji, gdy węgiel jest przewożony między pośrednikami. Od 20 września wystarczy udokumentować sprzedaż węgla. W przypadku sprzedaży objętej zwolnieniem z akcyzy dokument dostawy może być zastąpiony fakturą.

- W takim przypadku sprzedawca wystawia fakturę z kodem CN, ilością i przeznaczeniem wyrobów węglowych uprawniającym do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy, natomiast finalny nabywca węglowy swoim podpisem na fakturze potwierdza uprawnienie do skorzystania ze zwolnienia z akcyzy - wyjaśniła Kmiecik.

Tym samym faktura będzie jednocześnie dokumentem potwierdzającym dostawę. Osobny dokument dostawy będzie potrzebny jedynie wówczas, gdy faktura nie będzie spełniać ustawowych warunków, np. nie będzie tam wszystkich wymaganych danych.

Nowe przepisy nakładają na pośredniczący podmiot węglowy obowiązek prowadzenia - w formie elektronicznej lub papierowej - ewidencji sprzedaży wyrobów węglowych, zarówno tych zwolnionych z akcyzy, jak i nieobjętych zwolnieniem. Ta ewidencja może być jednak zastąpiona przez ewidencję prowadzoną na potrzeby podatkowe lub księgowe. Końcowy odbiorca węgla bez akcyzy do celów opałowych nie będzie już musiał prowadzić ewidencji.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.224.83.221
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!