PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Od dziś wchodzi w życie podatek od handlu. Sklepy chcą go uniknąć

Od dziś wchodzi w życie podatek od handlu. Sklepy chcą go uniknąć Przedmiotem opodatkowania będzie przychód ze sprzedaży detalicznej, czyli sprzedaży dokonywanej na rzecz konsumentów (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych). Fot. Shutterstock
www.portalspozywczy.pl

Autor: portalspozywczy.pl

Dodano: 01-09-2016 13:16

Tagi:

Wprowadzenie dwóch stawek podatku od sprzedaży detalicznej - 0,8 proc. od przychodu między 17 mln zł a 170 mln zł miesięcznie i 1,4 proc. od przychodu powyżej 170 mln zł miesięcznie - zakłada ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej, którą 30 lipca podpisał prezydent Andrzej Duda, a która wchodzi w życie 1 września br. Ustawa wywołała wiele kontrowersji i głosów sprzeciwu, a sklepy zastanawiają się, jak ominąć nowy podatek lub na kogo przerzucić jego ciężar.



Przedmiotem opodatkowania będzie przychód ze sprzedaży detalicznej, czyli sprzedaży dokonywanej na rzecz konsumentów (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych). Przychód ze sprzedaży detalicznej nie będzie obejmował należnego podatku VAT. W podstawie opodatkowania nie będzie uwzględniana sprzedaż na rzecz przedsiębiorców. Nie przewiduje się opodatkowania sprzedaży dokonywanej przez internet.

Od 1 września druk PSD-1, czyli deklarację o wysokości podatku od sprzedaży detalicznej, wypełnić będzie musiał każdy sklep, który miesięcznie ma ponad 17 mln zł obrotów z handlu detalicznego.

Sklepy nie pogodziły się z podatkiem

Sklepy i sieci handlowe szukają sposobów, jak obejść ten podatek, albo przerzucić na dostawców i klientów.

Przykładowo właściciel sieci Media Expert niedawno utworzył prawie 300 spółek z o.o. Zdaniem Pulsu Biznesu, dzięki temu sieć może uniknąć płacenia podatku handlowego, albo zapłaci go niewiele. Rzecznik Media Expert, Michał Mystkowski, tłumaczy w rozmowie z "PB", że zmiana w strukturze sieci ma na celu "dopasowanie Media Expert do modelu zarządzania realizowanego przez największego konkurenta polskich sieci RTV i AGD - niemieckie Media Markt i Saturn". Mystkowski twierdzi, że wprowadzone w sieci zmiany pozwolą kierownikom sklepów na "optymalizowanie poziomu lokalnych przychodów" oraz na "motywację zatrudnionych pracowników", co ma się przyczynić do poprawy efektywności ogólnej sprzedaży.

Sieci handlowe mogą też próbować przerzucić koszty podatku na dostawców. Przykładowo sieć Stokrotka wystosowała do swoich dostawców pismo, w którym zwróciła się z propozycją złożenia oferty dodatkowego rabatu w wysokości 1,4 proc., który obowiązywałby od dnia 1 września 2016 roku.

Jak czytamy w piśmie, które sieć wysłała do swoich dostawców, bezpośrednim powodem tego wystąpienia jest wprowadzenie nowego obciążenia finansowego dla firm handlowych w postaci podatku od sprzedaży detalicznej, ale wpływ na taki krok mają także szybko rosnące koszty pracy i obniżająca się rentowność w handlu detalicznym.

 - Bez wsparcia w postaci dodatkowego rabatu znacząco obniży się konkurencyjność naszej sieci i będziemy zmuszeni dokonać zarówno weryfikacji naszej oferty handlowej jak i stopniowo zmniejszać wolumen sprzedażowy produktów, co oznacza, że utracimy to na co wspólnie pracowaliśmy przez wiele lat – napisali Dariusz Kalinowski, prezes Stokrotki i Mirosław Wawryszczuk, dyrektor handlowy i członek zarządu.

Według Dariusz Kalinowskiego długofalowo podatek skutkować będzie wzrostem cen w sklepach.

Zwolennicy i przeciwnicy w sejmie

Zdaniem posłów opozycji, podatek od sprzedaży detalicznej uderzy w rolników i producentów rolno-spożywczych. Zwolennicy podatku wskazują jednak, że nie ma zagrożenia wzrostu cen po wprowadzeniu nowego podatku. Nie zostanie on też przerzucony na dostawców żywności, bo i klienci, i producenci rolno-spożywczy będą mieli możliwość korzystania z usług małych sklepów, które płacenia nowego podatku unikną.

Podczas głosowania w Sejmie nad rządowym projektem ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej poseł Tomasz Szymański, klub Platforma Obywatelska, twierdził, że wprowadzany podatek obciąży rolników i producentów żywności. Mówił:

- Całe clou problemu polega na tym, kto za to zapłaci? Zapłacimy my, konsumenci, pani premier, pan marszałek, ja, idąc codziennie na zakupy, robiąc codzienne zakupy w markecie, w sklepie. Ale to jeszcze nie jest problem. Za wprowadzenie tego podatku najwięcej zapłacą producenci rolno-spożywczy, a więc ci, którzy dostarczają produkty, żeby były świeże na półkach. To oni będą największymi „beneficjentami” tego podatku. To markety z nich wyduszą ostatni grosz, ostatnią złotówkę, żeby było taniej - mówił.

Z takim poglądem nie zgodził się poseł Adam Abramowicz, Prawo i Sprawiedliwość. Pytał:

- "Czy prawdą jest, że co roku ubywa w Polsce 5 tys. małych i średnich sklepów? Czy prawdą jest, że jest to wbrew interesowi polskich konsumentów, bo Polacy lubią robić zakupy blisko domu? Czy prawdą jest, że duże markety drenują producentów do ostatniej złotówki, stawiając ich pod ścianą? I czy prawdą jest, że ta konstrukcja podatku, w ramach której jest wolna kwota w wysokości 17 mln zł miesięcznie i 204 mln zł rocznie, spowoduje, że będą dwa kanały dystrybucji i producenci zawsze, kiedy będą zaszantażowani przez markety, będą mogli sprzedawać w tym drugim kanale małych i średnich sklepów, a konsumenci będą mieli wygodę zakupów blisko domu, i uratujemy polski handel?"

Tezy zawarte w wystąpieniu posła Abramowicza poparł Wiesław Janczyk, wiceminister finansów.

Czy podatek odbije się niekorzystnie przede wszystkim na hipermarketach?

POHiD wielokrotnie wyrażał swoje krytyczne stanowisko wobec projektu ustawy. - Podatek o stawce progresywnej łamie zasady Konstytucji RP (m.in. art. 32) dotyczące równego traktowania podmiotów gospodarczych. Jest również sprzeczny z prawem europejskim, gdyż stanowi nieuprawnioną pomoc państwa oraz narusza europejskie przepisy zakazujące dyskryminacji podmiotów gospodarczych - informował POHiD.  

Maria Andrzej Faliński, Dyrektor Generalny POHiD uważa, że nowe regulacje mogą niekorzystnie odbić się przede wszystkim na hipermarketach, gdyż ten segment ma - według niego - najniższą rentowość. "Hipermarkety od kilku lat przechodzą kryzys. Większość z nich jest nierentowna" - powiedział Faliński.

Jego zdaniem boleśnie skutki nowego podatku może też odczuć część supermarketów oraz niektóre indywidualne sklepy kupieckie. Najmniej - jak przekonywał - dotknięci zostaną najsilniejsi gracze, czyli dyskonty i kupieckie systemy franczyzowe, które cieszą się - według niego - najwyższymi rentownościami.

Podatek od handlu nadal wzbudza wątpliwości

Konfederacja Lewiatan apeluje do ministerstwa finansów o szybkie wydanie interpretacji ogólnej dotyczącej podatku od sprzedaży detalicznej. Wzbudza on nadal wiele wątpliwości, np. czy jest zgodny z dyrektywą VAT. Ich rozstrzygnięcie jest ważne dla przedsiębiorców. (...)

Cały artykuł znajdziesz na stronie PortalSpozywczy.pl

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (3)

  • barto 2016-09-16 11:51:17
    No dobrze czyli jak rozumiem media markty i saturny unikną a nasz polski media expert i inne polskie sklepy będą płacić? Czy jest w tym jakaś logika, czy jakoś sobie z tym poradzili?
  • klient 2016-09-02 16:51:38
    powinni spokojnie zrobić ten podatek 5%, niech podnoszą ceny handel w mniejszych obiektach będzie konkurencyjny, a co to jest 1%, kupując coś za 10 zł zapłacimy teraz 10zł i 10 groszy czyli nikt nie zauważy podwyżki
  • kzo 2016-09-01 15:06:36
    Przecież to dziecinnie proste. Dajmy na to takie osm Łowicz. Bardzo chętnie zgodzą sie na rabat dla biedronki. Swoje zarobią a najwyżej jeszcze obniżą ceny w skupie dla swoich niewolników w potrzasku kredytów. Mój kraj. Taki piękny.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.156.51.193
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!