PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Potrzebne Polskie Gospodarstwo Rolne „Polska ziemia”?...

Potrzebne Polskie Gospodarstwo Rolne „Polska ziemia”?...

Ochrony wymagają lasy czy cała polska ziemia? – posłowie debatują nad zmianą Konstytucji. Dlaczego nie ma państwowego gospodarstwa rolnego? - pyta poseł Cezary Olejniczak z SLD.



Debata nad proponowanymi zmianami w Konstytucji dotyczącymi lasów dała impuls do wywołania w Sejmie problemu ochrony polskiej ziemi. 

Zabierając głos poseł Cezary Olejniczak z SLD wyraził żal, że w odpowiednim czasie nie powstało państwowe przedsiębiorstwo rolne.

- Mam żal do tych, którzy wcześniej, szczególnie na przełomie 1989 r. i 1990 r., likwidowali PGR-y – mówił poseł. - Dlaczego nie poszli tym tropem, który wybrano w przypadku polskiego gospodarstwa leśnego Lasy Państwowe? PGL, a PGR różniło się tylko jedną literką. Dlaczego nie poszli po rozum do głowy i nie utworzyli na wzór Lasów Państwowych polskiego gospodarstwa rolnego, nie wiem, polska ziemia? Dzisiaj nie debatowalibyśmy na ten temat, co dalej z polską ziemią, w komisji rolnictwa – tu są członkowie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi – co będzie. Staniemy też przed dylematem w komisji rolnictwa, co zrobić, żeby tak zmienić ustawę, tak ją usprawnić, aby ziemia, która została w zasobie Skarbu Państwa, trafiła do polskich rolników.

Co ciekawe, poseł stwierdził, że kwestie ochrony polskiej ziemi nie będą rozstrzygnięte prędko:

- To jest wyzwanie dla tego Sejmu, nie uciekniemy przed nim. Do października przyszłego roku musimy to rozstrzygnąć tu, w tej Izbie.

Poseł dodał, że Klub Poselski Sojusz Lewicy Demokratycznej popiera projekt zmian w Konstytucji – i ostatecznie sam zwątpił w sens wprowadzania ochrony ziemi do nowelizacji Konstytucji: - Może trzeba pójść dalej, może trzeba też wpisać ziemię, ale zostało już zbyt mało ziemi państwowej, ona została w pewien sposób sprywatyzowana, szczególnie na początku transformacji ustrojowej za pana Leszka Balcerowicza, który zlikwidował państwowe gospodarstwa rolne jednym pociągnięciem długopisu - mówił.

Zabierając głos w imieniu PiS poseł prof. Jan Szyszko stwierdził, że intencją proponowanego referendum jest wprowadzenie ochrony lasów i polskiej ziemi:

- Chodzi nam o dobro Polski, chodzi nam o to, żeby natychmiast uruchomić referendum i rozpocząć renegocjacje dotyczące daty możliwości zakupu polskiej ziemi - stwierdził.

Wniosek o przeprowadzenie referendum od maja czeka na sejmową debatę. Drugim pytaniem referendum miałoby być: "Czy jesteś za zobowiązaniem rządu do pilnych renegocjacji Traktatu Akcesyjnego w zakresie wolnego obrotu ziemią dla obcokrajowców w Polsce uwzględniając, iż stanowisko rządu do zmiany w traktacie powinno być następujące: zakup polskiej ziemi przez obcokrajowców będzie możliwy od roku, w którym siła nabywcza średniej pensji Polaka będzie stanowiła minimum 90 proc. średniej siły nabywczej mieszkańców pięciu najbogatszych państw Unii Europejskiej?"

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (10)

  • warmiak 2014-11-12 18:22:01
    @mazowsze jeśli chodzi o podaż pieniądza w Polsce, to sprawa jest bardziej skomplikowana niz ci sie wydaje.Podaż pieniądza może być realizowana przez dodruk, lub kreację. Drukować pieniądze może tylko NBP (choć w rzeczywistości zleca on to bankom i instytucjom prywatnym), natomiast kreować pieniądze mogą i banki prywatne. Różni się to tym, że pieniądz wykreowany istnieje tylko jako zapis na koncie, a nie w banknocie i po zwrocie przestaje istnieć. Zresztą nawet NBP żeby dodrukować pieniędzy i pożyczyć np budżetowi państwa musi zabezpieczyć go depozytem dewizowym, który może uzyskać przez sprzedaż z kraju za dewizy wyrobów, surowców, lub przez pożyczkę w prywatnych bankach zagranicznych zadłużając kraj. To tak w ogromnym skrócie .
  • mazowsze 2014-11-11 23:21:33
    @rolnik 76
    prof. Balcerowiczem to sobie gęby chamie nie wycieraj. Gdyby nie on to ludzie w tym kraju by z biedy własne nerki sprzedawali. Ale co ty rolnik z tego możesz zrozumieć. Tak jak TED, który udaje, że coś wie nt. gospodarki rynkowej. "podaż pieniądza znalazł w imporcie"??? Co to k.rwa znaczy??? Oświeć mnie. Podaż pieniądza to reguluje NBP kursem pożyczek jakich udziela bankom komercyjnym. Kolejny domorosły ekonomista ocenia rzeczy, o których nie ma pojęcia, w imię zasady nie znam się więc zabiorę na ten temat głos. Pisz sobie o tym jak się uprawia rolę, czy myje świnie, a nie o rzeczach, które najwyraźniej są ci kompletnie obce.
  • mazowsze 2014-11-11 23:06:32
    Temu troglodycie (bo z twarzy wygląda na tzw. ogniwo pośrednie) już kompletnie się w głowie pomieszało. Jak jest zainteresowany kolektywizacją to niech zaczyna od chłopów spod Łowicza. Ciekaw jestem ilu zachęci do powołania PGR-u, który będzie dysponował ziemią, której zrzekną się chłopi. Jak mu się uda z dwoma - to mnie przekonał.
    PS. Mam nadzieję, że to kiełbasa wyborcza i tylko mydli oczy co tępszym od niego.
  • Krzak 2014-11-11 19:48:02
    Jak dotychczas na zmianach skorzystali pretorianie ,,zielonej mafii" = PSL. Nikt inny tylko oni obsadzili wszystkie możliwe stanowiska w agencjach rolnych przez członków i rodziny. To członkowie PSL sprzedawali ziemię obcokrajowcom. To ANR =członkowie PSL-u wywindowali cenę ziemi aby była niedostępna dla normalnego rolnika, aby dłużej starczyło kradzionej ziemi do utrzymania bandy nierobów.
  • warmiak 2014-11-11 10:38:53
    @TED zgadzam się, że Polska ziemia nie powinna być wyprzedawana obcokrajowcom, natomiast co do ekonomicznego uzasadnienia mam wątpliwożci, bo bił popyt taki. że były nagie półki i haki. Podaż pieniądza w imporcie? Chyba w eksporcie.
    Co ma piernik do suszenia rzepaku? Jak nie cukrownia, to kto inny wysuszy rzepak, bo mokrego nikt nie zmagazynuje, ani nie wyeksportuje. Suszenie i tak pozostanie w Polsce, choć wątpię czy to taki dochodowy biznes (dla rolnika czysta strata).
  • franek 2014-11-11 10:21:35
    Spokojnie, to tylko kiełbasa przedwyborcza aby zdobyć jeszcze parę głosów. Po wyborach wszyscy, na czele z SLD zapomną o haśle PGR POLSKA ZIEMIA.
    @TED, gdyby zgodzono się zastosować twoją metodę siły nabywczej średniej pensii, to obcokrajowcy nie mieli by NIGDY możliwości zakupu polskiej ziemi, Wie o tym UE i dlatego na taki warunek się nie zgodzi. Poza tym , tak jak pisał to gdzieś @bamber , czy były dyr PGR ziemia jest wysprzedawana na spółki z kapitałem zagranicznym, gdzie Polak ma śladowe udziały, lub obcokrajowcom mającym kupione podwójne obywatelstwo.
  • TED 2014-11-11 07:10:44
    "Czy jesteś za zobowiązaniem rządu do pilnych renegocjacji Traktatu Akcesyjnego w zakresie wolnego obrotu ziemią dla obcokrajowców w Polsce uwzględniając, iż stanowisko rządu do zmiany w traktacie powinno być następujące: zakup polskiej ziemi przez obcokrajowców będzie możliwy od roku, w którym siła nabywcza średniej pensji Polaka będzie stanowiła minimum 90 proc. średniej siły nabywczej mieszkańców pięciu najbogatszych państw Unii Europejskiej?"
    ----
    i tu powstaje pytanie po co mamy sprzedawać ziemię, całkowicie zgadzam się z tezą o tworzeniu PGR POLSKA ZIEMIA, ale aby nie rozpisywać się - podam przykład - na jednego zatrudnionego w PGR (przed zmianami ) liczono około 25 ha - dawało to możliwość pracy, zysku - i co ważne miało ekonomiczne uzasadnienie - była podaż pieniądza był więc i popyt.
    Rząd Mazowieckiego - podaż pieniądza znalazł w imporcie ale niszczył własną gospodarkę (cukrownie otrzymały zakaz suszenia rzepaku ) c.d.n.
  • JKC 2014-11-10 22:15:48
    Będą PGR będą stołki do obsadzenia darmozjadami
  • r-nick 2014-11-10 17:09:48
    Olewniczak i SLD też brali w tym udział, a teraz zamarzyły im się PGR-y?
  • rolnik 76 2014-11-10 16:36:40
    MASZ RECJĘ CEZARY, BRAWO ALE PO, PIS, I PSL ORAZ BALCEROWICZ SPRZEDALI WSZYSTKO CO BYŁO.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.92.153.90
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!