18 kwietnia 2017 r. wejdą w życie przepisy ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów (Dz. U. poz. 708) – co ma skutki także dla rolników. 

Przewóz paliwa ON w ilości powyżej 500 litrów jednorazowo i jednym środkiem transportu będzie podlegał monitoringowi za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych. Zakupujący paliwo będzie zobowiązany do zgłoszenia transportu paliwa za pomocą tej platformy.

„W przypadku przewozu towaru rozpoczynającego się na terytorium kraju podmiot wysyłający jest obowiązany, przed rozpoczęciem przewozu towaru, przesłać do rejestru zgłoszenie, uzyskać numer referencyjny dla tego zgłoszenia i przekazać ten numer przewoźnikowi” – przewidują przepisy.

KRIR przypomina poza tym, że od 1 stycznia 2017 rolnik jest zobowiązany przechowywać paliwo rolnicze w atestowanych zbiornikach. Jeżeli rolnik nie posiada takiego zbiornika, to paliwo może być rozlewane do maszyn rolniczych. Karę za rozładunek paliwa do pojemników bez atestu może otrzymać zarówno dostawca paliwa, jak i rolnik.

- To bardzo istotne zmiany dla rolników – ocenia nasz czytelnik. - Większość rolników (w tym ja) kupuje duże ilości paliwa i przetrzymuje je w zbiornikach bez atestu. Najczęściej służą do tego tzw. mauzery (plastikowe zbiorniki po produktach chemicznych lub olejach roślinnych), które można kupić już za 200 zł (poj. 1000 l) - dla porównania tej wielkości zbiornik z atestem to wydatek minimum 5 tys. zł. Robią to już gospodarstwa od kilkunastu ha w górę, mniejsi raczej kupują na bieżąco mniejsze ilości (50-100 l).

Podobał się artykuł? Podziel się!