PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Resort rolnictwa pracuje nad przepisami wspierającymi rolników

Resort rolnictwa pracuje nad przepisami wspierającymi rolników Nowe regulacje dadzą możliwość producentom podawania w oznakowaniu środków spożywczych informacji dotyczących krajowego pochodzenia wytwarzanego produktu w odniesieniu nie tylko do miejsca wyprodukowania, ale również w odniesieniu do użytych składników; Fot. pixabay

Oznakowanie "polski produkt" ma pomóc konsumentom w wyborze produktu, a fundusze promocji mają w większym stopniu wspierać polskich rolników - to zmiany, które chce wprowadzić resort rolnictwa.



Chodzi o nowelizację dwóch ustaw: o jakości handlowej produktów rolno-spożywczych oraz o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych - poinformowało w środę biuro prasowe ministerstwa rolnictwa.

W przygotowywanym przez resort rolnictwa projekcie nowelizacji ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych wprowadzona będzie nowa regulacje dotyczące dobrowolnego znakowania środków spożywczych informacją "produkt polski" wraz z określeniem wzoru znaku.

Regulacje te dadzą możliwość producentom podawania w oznakowaniu środków spożywczych informacji dotyczących krajowego pochodzenia wytwarzanego produktu w odniesieniu nie tylko do miejsca wyprodukowania, ale również w odniesieniu do użytych składników. Wprowadzenie jednoznacznych kryteriów umożliwiających podawanie na zasadach dobrowolności informacji "produkt polski" umożliwi konsumentom wyszukiwanie produktów wytworzonych w Polsce z użyciem polskich surowców.

Ministerstwo rolnictwa przygotowuje też zmiany w ustawie o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych. Chodzi o inny sposób wykorzystania środków funduszy promocji produktów rolno-spożywczych, tak aby wspierały one promocję produktów rolno-spożywczych, znakowanych krajem/miejscem pochodzenia.

Fundusze Promocji Produktów Rolno-Spożywczych utworzone zostały na podstawie ustawy z maja 2009 r. Powołano osiem funduszy promocji: mleka, mięsa wieprzowego; wołowego; końskiego; owczego; ziarna zbóż i przetworów zbożowych; owoców i warzyw; mięsa drobiowego oraz ryb. Wcześniej istniał już Fundusz Promocji Mleka.

Fundusze są tworzone z wpłat w wysokości 0,001 zł od każdego skupionego kilograma mleka lub 0,1 proc. wartości pozostałych towarów takich jak zboże, mięso, owoce, ryby. Pieniądze pochodzą od producentów rolnych, a przekazywane za pośrednictwem m.in. firm zajmujących się skupem na rachunek prowadzony przez Agencję Rynku Rolnego. Dysponują one ok. 40 mln zł rocznie. Największymi pieniędzmi dysponują fundusze promocji mleka i mięsa wieprzowego.

Fundusze promocji mają przede wszystkim wspierać działania marketingowe, zachęcać do wzrostu spożycia określonych produktów. Z pieniędzy tych można np. sfinansować udział w targach, badania rynkowe, akcje promocyjne czy prace naukowe. O wydatkach danego funduszu decyduje komisja zarządzająca składająca się z przedstawicieli producentów surowców i przetwórców oraz jeden reprezentant izb rolniczych.

Organizacje i związki zawodowe rolników zwracały uwagę, że fundusze w niedostateczny sposób wspierają polskich rolników. Szczególnie było to widoczne na przykładzie promocji mięsa, które w dużej części pochodziło z importu. W myśl obecnie obowiązujących przepisów, importerzy nie muszą płacić na rzecz funduszu promocji.

Resort chce, by projektowane zmiany w tej ustawie w większym stopniu wspierały polskich producentów produktów rolno-spożywczych.

Obydwa projekty nowelizacji ustaw wkrótce trafią do konsultacji publicznych.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (6)

  • PEAUX LAQUES 2016-05-13 14:34:45
    A jak ty bys dyskutował "wład" gdzie Ywoje argumenty albo przynajmniej tezy dyskusyjne?
  • wład 2016-05-12 22:23:47
    Dyskusja Wasza, drodzy Dyskutanci świadczy o Waszym dyletanctwie. Do nauki !!!
  • Karlik 2016-05-12 18:38:37
    Jurgiel ze swoimi pomysłami nie wyszedł z opłotkó Podlasie gdzie był miernym geodetą.,
  • Krzysztof Żyto 2016-05-12 08:43:59
    Te fundusze promocji , TAk było za Sawickiego i Kalemby i tak będzie za jurgiela to na razie slua głownie na pokrywanie kosztów lotniczych podrózy zagranicznych urzadasów i biurokratów oraz ich rodzin i , mowiem szczerze - koło prawdziwej promocji nawet nie stały. nawet przez sekunde nie stały. Polacy nie mja smykałki do promocji i to widac, slychac i czuć. a wiekszość kasy promocyjnej wyrzucana jest w błoto. Takie są realia na dziś.
  • obywatel 2016-05-11 21:13:33
    Koleżanko trzeba mieć troszkę oleju w głowie ,,każdy normalnie rozumujący wie że te araby to była czysta zemsta poprzedników ..a co do oznakowania żywności to dawno na to czas ,w końcu będzie wiadomo co i skąd pochodzi ,a nie kupuje sie gówno nie wiadomego pochodzenia i z przebijaną datą do spożycia i 5 razy rozmrażanym i przerabianym śmierdzącym mięsem w wyrobach które poleżą 2 dni w lodówce i są śliskie ,,,tyle w temacie ...
  • Janina Graczyk 2016-05-11 20:05:06
    Zeby dobrze promowac polski produkt trzeba mocno potrząsnąć kasą, a Jurgiel na promocję nie chce specjalnie dawac, więc marnie widze efekty tych ustaw, aktow prawnych i rozporzadzen. Z kapitizmem czyli z władzą supermarketów Jurgiel nie wygra i dobrze o tym wie, a tylko ściemniałdziś w w Syjmie, że takie pianiadze zostały wydane na promocję. Ciemniak Jeden. Zarzuca koalicji PO/PSL wydanie 1 800 000 zlotych na soty promocyjne w czasie kampanii wyborczej. to jest nieco ponad 400 tysiecy euro. Tyle to jeden arab kosztował a z tego co pamietam to w stadniach zarzadzanych przez PiSowskich nieudaczników zdechło chyba juz ze 3 pełnej krwi araby. Niechj Jurgiek policzy ile one kosztowały.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.224.235.183
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!