PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Ruch Palikota przedstawi pakiet propozycji dotyczących rolnictwa

Likwidacja Agencji Nieruchomości Rolnych, połączenie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z Agencją Rynku Rolnego oraz połączenie ZUS z KRUS - zakładają projekty ustaw, które Ruch Palikota zamierza złożyć w Sejmie w przyszłym tygodniu.



Rzecznik klubu RP Andrzej Rozenek powiedział, że rozwiązania znajdą się w pakiecie trzech projektów ustaw, które politycy Ruchu nazywają "małą reformą rolną". Według niego, "to jest odpowiedź na to, czego oczekują rolnicy od państwa".

Pierwszy projekt będzie zakładał likwidację Agencji Nieruchomości Rolnych. Rozenek powiedział, że Agencja to "tysiące miejsc pracy, niepotrzebnych etatów i ogromne koszty".

- Chcemy zlikwidować Agencję Nieruchomości Rolnych poprzez przymuszenie Agencji do tego, by w ciągu roku cały areał, którym dysponuje, sprzedała rolnikom, którzy mają do tej pory do 50 hektarów, czyli tym rolnikom, którym najbardziej potrzebne jest powiększenie swego areału - mówił.

Dodał, że ceny ziemi sprzedawanej rolnikom przez ANR mają być preferencyjne. - To jest w tym projekcie dokładnie określone, jak te ceny będą wyliczone - zaznaczył. Jak mówił, płatności mają być rozłożone w czasie, tak aby rolnik mógł spokojnie ze swej produkcji rolnej spłacać "ten państwowy kredyt".

Jeśli okazałoby się po roku, że nie wszystkie grunty Agencji zostały sprzedane - na przykład z powodu niedostatecznej liczby chętnych - wówczas grunty te, trafiłyby do "specjalnej instytucji, która będzie służyła poręczeniom kredytowym dla rolników, którzy będą otwierali na przykład rożne wspólne przedsięwzięcia w dziedzinie m.in. przetwórstwa rolnego".

Kolejna propozycja Ruchu - która ma się znaleźć w drugim projekcie - to połączenie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z Agencją Rynku Rolnego.

Rozenek powiedział, że obie te agencje państwowe zajmują się rolnictwem, a mają dwie osobne struktury. - To zupełnie niepotrzebne mnożenie biurokracji, przy połączeniu zyskujemy dużo oszczędności w budżecie państwa - przekonywał.

W trzecim projekcie RP zaproponuje połączenie ZUS i KRUS. - To projekt najbardziej kontrowersyjny z punktu widzenia rolników, ale od dawna oczekiwany. Tu mamy ten sam efekt, jak w przypadku poprzednim, czyli likwidacja części biurokracji - mówił Rozenek.

Jak dodał, choć zapowiadany projekt nie będzie tego zakładał, docelowo Ruch Palikota chce, "by rolnicy byli normalnie i płatnikami podatku, i jednocześnie płacili składki na ZUS w taki sposób, w jaki płacą wszyscy". - Z uwzględnieniem oczywiście tych rolników, którzy mają najmniejsze areały, którzy powinni być w ogóle z tego wszystkiego zwolnieni - zastrzegł.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (15)

  • obeliks 2013-01-18 20:12:00
    palikot sie naćpał prosze państwa
  • d.m 2013-01-18 19:43:21
    A.Krzak w pełni zgadzam się z tobą,tylko w jednym nie masz rację,polska to już jest bankrut jej dług jest już do niespłacenia.
    A tak dla pocieszenia polska w tym roku z reszty 400 państwowych przedsiębiorstw ma w planie sprywatyzować 300 miedzy innymi kopalnie czy sektor energetyczny.
    Będzie się działo!
  • w internecie pojawiło się alternatywne żródło dochodu dla rolników 2013-01-18 11:33:27
    http://www.kontrowersje.net/tresc/100_000_tysiecy_zlotych_nagrody_za_swinski_ryj_palikota
  • Zdezorientowany 2013-01-18 11:21:49
    Dlaczego rolnik - emeryt KRUS zaprzestając działalności musi pozbyć się gospodarstwa, aby otrzymać pełną emeryturę, po kilkudziesięciu latach pracy i płacenia składek? Gdzie "wolność" i "równość" wg Konstycji? Co jeśli nie ma dzieci i nie ma komu go przekazać (albo dzieci nie chcą lub nie mogą kontynuować tej działalności)? Sprzedaż też często nie wchodzi w grę, gdy na rynku "bessa". Wtenczas otrzymuje po 40 latach ok. 300 zł/miesiąc!!! To zgrozą! Zasiłki i świadczenia socjalne dla ludzi, którzy nie przepracowali ani jednego dnia oscylują w kwocie. 600 zł. Nie otrzyma też doadtku pielegnacyjnego po 75 roku życia. Przeciez wystarczy, że zaprzestaje faktycznie działalności Emeryt ZUS-owiec nie musi likwidować zakładu, firmy etc. Rolnik za 1 dzień świadczenia chorobowego otrzymuje 10 zł. Swoje gospodarstwo, czyt. pole -ziemię, zabudowania, maszyny - musiał sam zakupić, często kosztem wczasów i rezygnacji z wielu przyziemnych rzeczy. ZUS-owiec nie musi likwidować swojej firmy, zakładu, gdy odchodzi na emeryturę, Większość miejsc pracy stworzone ma przez państwo, a przecież rolnicy też płacą podatki. Rolnik nie może doliczyć do emerytury lat składkowych - wypracownych z ubezpieczeniem ZUS. Nie chodzi tu o jątrzenie pomiędzy KRusowcami a Zusowcami, tym ostatnim z niewielkimi świadczeniami też często jest niełatwo. Dlatego wszyscy powinni dbać o swoje interesy i nie dać się manipulować jak to jednym jest lepiej, a drugim gorzej....To wybiórcze porównanie służy jedynie do pokazania, aby kolejne ustawy wreszcie zajęły się tą jawną dyskryminacją rolników. Rolnicy to też POLACY, a nie gęsi i swój rozum mają.....
  • Zdezorientowany 2013-01-18 11:13:43
    Dlaczego rolnik - emeryt KRUS zaprzestając działalności musi pozbyć się gospodarstwa, aby otrzymać pełną emeryturę, po kilkudziesięciu latach pracy i płacenia składek? Gdzie "wolność" i "równość" wg Konstycji? Co jeśli nie ma dzieci i nie ma komu go przekazać (albo dzieci nie chcą lub nie mogą kontynuować tej działalności)? Sprzedaż też często nie wchodzi w grę, gdy na rynku "bessa". Wtenczas otrzymuje po 40 latach ok. 300 zł/miesiąc!!! To zgrozą! Zasiłki i świadczenia socjalne dla ludzi, którzy nie przepracowali ani jednego dnia oscylują w kwocie. 600 zł. Nie otrzyma też doadtku pielegnacyjnego po 75 roku życia. Przeciez wystarczy, że zaprzestaje faktycznie działalności Emeryt ZUS-owiec nie musi likwidować zakładu, firmy etc. Rolnik za 1 dzień świadczenia chorobowego otrzymuje 10 zł. Swoje gospodarstwo, czyt. pole -ziemię, zabudowania, maszyny - musiał sam zakupić, często kosztem wczasów i rezygnacji z wielu przyziemnych rzeczy. ZUS-owiec nie musi likwidować swojej firmy, zakładu, gdy odchodzi na emeryturę, Większość miejsc pracy stworzone ma przez państwo, a przecież rolnicy też płacą podatki. Rolnik nie może doliczyć do emerytury lat składkowych - wypracownych z ubezpieczeniem ZUS. Nie chodzi tu o jątrzenie pomiędzy KRusowcami a Zusowcami, tym ostatnim z niewielkimi świadczeniami też często jest niełatwo. Dlatego wszyscy powinni dbać o swoje interesy i nie dać się manipulować jak to jednym jest lepiej, a drugim gorzej....To wybiórcze porównanie służy jedynie do pokazania, aby kolejne ustawy wreszcie zajęły się tą jawną dyskryminacją rolników. Rolnicy to też POLACY, a nie gęsi i swój rozum mają.....
  • A. Krzak 2013-01-18 09:12:32
    Niestety nie tylko partia Palikota ma pomysły nie z tej ziemi. Wszyscy na świeczniku są po jednych pieniądzach. Jak tak dalej pójdzie to państwo polskie zbankrutuje. Rządzą nami ludzie, nie mający pojęcia o efektywnym zarządzaniu. Biurokracja wykończy nas i rozpieprzy całą Unię. W roku 1990 było około 180 tys. urzędników i nie było komputerów, a obecnie mamy ich ponad milion. Mamy w kraju kilkaset tysięcy emerytów i rencistów, którzy nie zapłacili grosza składki a pobierają wysokie renty i emerytury mimo młodego wieku są to: służby mundurowe-wojsko, policja, straż itp, posłowie, senatorowie, sędziowie, prokuratorzy, agenci ABW, CBA, wywiad, kontrwywiad i diabli wiedzą kto jeszcze! Zmiany ustrojowe odbywały się z hasłami ograniczenia przywilejów WŁADZY! Ale jak się doszło do władzy to przywileje się zwiększyło! Aparat ucisku każdej władzy jest potrzebny i obecna także go hołubi! Potworzono wiele agencji i agend rządowych po to by można było wsadzić na stanowiska swoich bmw (biernych, miernych, wiernych) Cała ta biurokracja zżera ponad 50% (szacuję na około 70%) środków przeznaczanych na rolnictwo. Ale wszyscy gębują ile to pieniędzy idzie na rolnictwo. Dzięki środkom europejskim to i maszyny rolnicze są droższe i przemysł maszyn rolniczych w Polsce a zwłaszcza w krajach UE ma się dobrze. Czy to nie jest paradoks, że 1 kg maszyny rolniczej jest droższy od 1 kg średniej klasy samochodu?! Propozycje Palikotów są tylko cząstkowe i jeżeli już, to powinny obejmować szerszy zasięg. Co dotyczy wyborów, to panowie i panie komentatorzy, Wasze głosowanie jest g... warte, ustawianie zaczyna się od góry, jak będzie ustawiony przez szefa partii na początku listy to i tak wygra. A głosowania w sejmie? obowiązuje dyscyplina partyjna i tak decyzja należy do kilku osób, a reszta i tak ma g.... do gadania. Posłowie pokazują się tylko przed wyborami i obiecują gruszki na wierzbie. Nadzieja jest w jednomandatowych okręgach, z tym hasłem PO doszła do władzy, ale teraz im to nie leży. Co można zrobić? Myślę, że nie głosować na listy partyjne, może się ktoś obudzi, nie wchodzić w d..... posłom czy senatorom a ich punktować, za co biorą pieniądze. Dzisiaj obywatel - rolnik, przedsiębiorca traktowany jest przez organy władzy jako przestępca, wypisz wymaluj gorzej jak za komuny!
  • KRUSICA 2013-01-17 22:30:58
    Paligłup nie ma pojęcia , o tym co sie dzieje na wsi. Nie znam żadnego rolnika do 50ha, który miałby kasę na kupno ziemi nawet na preferencyjnych warunkach. Jednego rolnika 30 ha już zlicytowali, dwóch następnych w kolejce. Prawie nikt nie płaci krusu. Kilku ma wpisane przsymusowe hipoteki za zadłuzenie w krus. Na wsi jest 20 gospodarsw. Dzięki babciom i dziadkom na emeryturach rolniczych po kilkaset złotych wnuki maja na bilet miesięczny do szkoły średniej. Ale u nas w ostatnich wygorach debi-palikotyzm wygrał. NIE ROZUMIEM TYCH LUDZI. Rozumiem RP - WSZYSCY ŁASZĄ SIĘ DO POLSKIEJ WSI, BO TU NAJWIECEJ NAIWNYCH...
  • GM 2013-01-17 21:54:33
    Boże uchroń Rolników od palikota jego szajki
  • Rex 2013-01-17 21:53:37
    Tak w takim kryzysie rolnicy nie powinni płacić podatków, ani tych skladek zdrowotnych liczonych od 1 ha!
  • Zdezorientowany 2013-01-17 21:46:18
    Mamy już "sprawiedliwe" składki zdrowotne. Rolnicy posiadający do 5 ha w ogóle ich nie płacą, a czym się różnią od tych którzy posiadają powyżej tego areału? Reforma podatkowa nie może być analogią tych niekonstytucyjnych przepisów - to projekt kolejnej rażącej niesprawiedliwości!
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.224.85.115
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!