PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Rząd rozpatrzy projekt ws. uszczelnienia handlu suszem tytoniowym

Rząd rozpatrzy projekt ws. uszczelnienia handlu suszem tytoniowym Fot. Shutterstock

Autor: PAP

Dodano: 19-09-2017 08:24

Tagi:

Na wtorek zaplanowano rozpatrzenie przez rząd projektu nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, którego celem jest uszczelnienie systemu podatkowego w handlu suszem tytoniowym - wynika z porządku obrad Rady Ministrów.



"Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym mają na celu uszczelnienie systemu podatkowego w zakresie obrotu suszem tytoniowym oraz ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej legalnym podmiotom dokonującym obrotu suszem tytoniowym" - napisano w uzasadnieniu do projektu.

Według resortu finansów branża tytoniowa ma kluczowe znaczenie dla budżetu państwa z uwagi na duży udział akcyzy od wyrobów tytoniowych w ogólnych wpływach budżetowych. W 2015 r. budżet państwa z tytułu akcyzy uzyskał dochody w wysokości 62,8 mld zł, w tym z akcyzy na wyroby tytoniowe 17,8 mld zł. W roku 2016 dochody z akcyzy na wyroby tytoniowe wyniosły 18,5 mld zł.

"Wzmożenie działań służb kontrolnych powinno obejmować również bardziej efektywną kontrolę w zakresie suszu tytoniowego. Nielegalny obrót wyrobami tytoniowymi jest jedną z najbardziej dochodowych sfer szarej strefy. Zjawisko to powoduje znaczące straty finansowe dla budżetu krajowego" - wyjaśniono.

Projekt przewiduje, że "sprzedaży suszu tytoniowego połączonej z dostawą wewnątrzwspólnotową lub eksportem, bez akcyzy, będą mogli dokonać jedynie podmiot prowadzący skład podatkowy, grupa producentów suszu tytoniowego zrzeszająca rolników lub pośredniczący podmiot tytoniowy, a nie jak dotychczas również rolnik". Projekt przewiduje opodatkowanie akcyzą sprzedaży suszu tytoniowego przez producenta suszu tytoniowego.

Zdaniem autorów projektu pozwoli to zachować konkurencyjność na rynku eksportu suszu tytoniowego pomiędzy podmiotami dużymi a małymi i średnimi, jak również zachować korzystne procedury dla rolników. Zachowają oni prawo do sprzedaży suszu tytoniowego w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu bez akcyzy, ponieważ są obecnie członkami różnych grup producentów tytoniu.

Projekt przewiduje wprowadzenie możliwości złożenia zabezpieczenia akcyzowego przez osobę trzecią, jednakże tylko w przypadku zabezpieczenia składanego w formie depozytu w gotówce, gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, czeku potwierdzonego. Zabezpieczenie takie będzie mogła złożyć osoba, która całym majątkiem odpowiadać będzie za zobowiązania podatkowe podmiotu obowiązanego do złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Zakłada się możliwość ustanowienia zabezpieczenia akcyzowego w formie hipoteki na prawie własności nieruchomości, w sytuacji, gdy nieruchomość stanowi wyłączną własność podmiotu zobowiązanego do złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

W projekcie uwzględniono postulat pośredniczących podmiotów, które wskazywały na niewspółmiernie wysokie zabezpieczenie akcyzowe od suszu tytoniowego w stosunku do ceny skupu surowca oraz fakt, iż w przeważającej mierze działalność tę prowadzą małe i średnie firmy dysponujące ograniczonymi zasobami finansowymi. Zgodnie z nowym brzemieniem przepisów poziom górnej granicy zabezpieczenia ryczałtowego spadnie z 30 mln zł do 15 mln zł.

Nowelizacja nakłada na nabywców suszu obowiązek przekazywania Dyrektorowi Generalnemu Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa danych dotyczących masy skupionego surowca tytoniowego w podziale na grupy użytkowe odmian. MF liczy, że w ten sposób uzyska kompletne informacje masie skupowanego tytoniu.

Planuje się też utworzyć rejestr producentów surowca tytoniowego oraz wprowadzić obowiązek uzyskania wpisu do tego rejestru. Uzyskanie wpisu do rejestru będzie warunkiem uprawy tytoniu oraz produkcji lub zbytu surowca tytoniowego.

Nowela ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem przepisów dotyczących zabezpieczenia akcyzowego w formie hipoteki, które wejdą w życie z dniem l czerwca 2018 r.

Zgodnie z Oceną Skutków Regulacji wskutek zmian w przyszłym roku dochody budżetu mogą zwiększyć się o ok. 38 mln zł, a w kolejnych latach o ok. 77 mln zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.196.26.1
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!