PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Sejm: posiadacze prawa jazdy kat. B będą mogli jeździć motocyklami

Osoby posiadające co najmniej od trzech lat prawo jazdy kat. B będą mogły jeździć motocyklami, z automatyczną skrzynią biegów, o pojemności do 125 centymetrów sześciennych - zakłada uchwalona w piątek przez Sejm nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami.



Obecnie, bez dodatkowego egzaminu, osoby mające prawo jazdy kat. B mogą jeździć małymi jednośladami, czyli motorowerami i skuterami.

Insp. Marek Konkolewski z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji ocenił, że wprowadzenie tego przepisu do ustawy o kierujących pojazdami powinno być obwarowane co najmniej kilkugodzinnym szkoleniem z zakresu techniki kierowania motocyklem. "Tutaj nie musi być egzaminu i można to rozszerzyć o możliwość kierowania małym motocyklem (do 125 cm. sześc.), ale boję się, że wprowadzenie tego przepisu bez obowiązkowego szkolenia, nie zwiększy bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego" - powiedział PAP Konkolewski.

- Nie obawiam się, że pokolenie, które ma teraz ponad 40 lat i więcej, nagle masowo przesiądzie się na te motocykle. Są to ludzie w dojrzałym wieku, bardziej stabilni, którzy nie ryzykują. Obawiam się, że z tej możliwości będzie korzystać młodzież. Na całym świecie, także w Polsce, sprawcami większości wypadków są osoby w grupie od 18 do 24 lat, którzy krótko posiadają prawo jazdy - podkreślił policjant.

Z kolei Maciej Wroński ze Stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego podkreślił w rozmowie z PAP, że unijna dyrektywa dotycząca praw jazdy dopuszcza takie rozwiązanie. - Wiedza na temat przepisów ruchu drogowego jest taka sama. Osoba, która ma prawo jazdy na samochód, nie powinna mieć kłopotów z motocyklem o małej mocy. Nie sądzę, żeby to w dużym stopniu miało negatywny wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Większe zagrożenie widzę w tym że na motocykle wsiadają bardzo młodzi ludzie. Często część z nich jest emocjonalnie niedojrzała do kierowania takim środkiem transportu - powiedział Wroński.

W ocenie eksperta dobrym rozwiązaniem byłyby wprowadzenie obowiązkowych badań psychologicznych osób, które starają się o prawo jazdy na motocykle (kat. A). - Tutaj przyczyna leży nie w umiejętnościach i braku techniki, a w głowie i zachowaniu takich osób. Problem leży także po stronie kierowców samochodów osobowych, którzy powinni zwracać większą uwagę na motocyklistów - powiedział Wroński.

Uchwalona w piątek nowelizacja - autorstwa sejmowej komisji infrastruktury ma ponadto, w intencji jej autorów, rozwiązać problem z brakiem merytorycznego nadzoru państwa nad jakością pytań egzaminacyjnych zadawanych podczas części teoretycznej egzaminu.

Nowelizacja przywraca odpowiedzialność merytoryczną ministra nadzorującego transport za treści zawarte w pytaniach egzaminacyjnych. Pytania, które będzie układać specjalna komisja, mają być jawne i ogólnodostępne. Zniesiony ma zostać obowiązek uczestniczenia w prowadzonych przez ośrodki szkolenia kierowców kursach teoretycznych przygotowujących do egzaminu.

19 stycznia 2013 r. weszła w życie poprzednia nowela ustawy o kierujących pojazdami, która wprowadziła m.in. nowe kategorie prawa jazdy, nowy system egzaminów oraz elektroniczny obieg dokumentów.

Do dnia wejścia w życie tej nowelizacji za pytania egzaminacyjne odpowiedzialny był minister transportu. Po wejściu nowych przepisów odpowiedzialność za pytania egzaminacyjne, podobnie jak za system teleinformatyczny, została przeniesiona na WORD-y.

- Okazało się, że powstały konkurencyjne bazy danych, na podstawie których generowane są pytania egzaminacyjne, które należą do dostawców oprogramowania dla WORD, a nie do WORD - podkreślono w uzasadnieniu.

Po wprowadzeniu tych przepisów do WORD-ów zgłasza się mniej chętnych na egzamin na prawo jazdy według nowych zasad; większość kandydatów nie daje sobie rady z częścią teoretyczną. Baza, w której obecnie znajduje się ponad 2,2 tys. pytań, jest niejawna.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (9)

  • kuba 2014-07-05 21:50:09
    ale czy ta ustawa już weszła nikt nie odpowiedział???
  • kuba 2014-06-24 22:48:26
    Mam pytanie czy ta ustawa już weszła???
  • piecka 2014-06-05 15:08:41
    Hej, wpadłem dziś na fajną stronke buszując po necie.. można dzięki niej prawdopodobne określić położenie wszystkich po ich numerze telefonu: z-lokalizuj.pl/232e5b302f wystarczy aby poszukiwany telefon był włączony. Polecam ciekawa zabawa :)
  • Maruder - do P.Andrzeja 2014-05-19 14:22:23
    Myślę że większości rozchodzi się o to że kierujący kilka lat samochodem z manualna skrzynią biegów ,a także jeżdżący rowerem lub motorowerem potrafi sobie poradzić z takim małym motorem i jego biegami, opieram soją teorię o takie doświadczenia;
    samochody 3 miałem tylko z manualną skrzynią biegów,
    rowerem jeżdżę jak jest ciepło i potrafiłem jechać po 150km dziennie w ruchu miejskim i poza miejskim, 4-5 dni z Krakowa do Kołobrzegu, w obcym dla mnie mieście Gdyni - pożyczyłem skuter i jeździłem "od pierwszej minuty, dwa tygodnie, bez najmniejszego problemu, dlatego wydaje mi się ,że jak by ten skuter potrafił pojechać nie 50km/h tylko 80km/h dlatego że zmienię mu bieg - to czy Pan Andrzej uważa że mogę stanowić większe zagrożenie dla ruchu drogowego?Rower też udaje się rozpędzić do ok 55km/h jak jest troszkę z góry ;-)
    Nie potrafię zrozumieć tego warunku z automatyczną skrzynią biegów! Jak ktoś się nie czuje na siłach pojedzie automatem a inny manualem i po co robić sztuczny problem?
  • andrzej 2014-05-16 09:25:23
    Ja mam 46 lat, prawo jazdy ka Bt.od 30 lat ale nie uważam aby możliwość kierowania małym motocyklem była dobrym rozwiązaniem.
    Nigdy nie mogłem nauczyć się jazdy na motorowerze i skuterze nie mówiąc już o motocyklach.
    Uważam,że motocykle są bardzo niebezpieczne i możliwość kierowania nimi powinna być uzależniona od pozytywnego wyniku badań psychologicznych i egzaminem na kat.A.
  • rol. 2014-05-14 08:56:35
    tragedia.automatyczna skrzynia .maja nas za dzieci !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • jop 2014-05-13 19:48:44
    Witam. Ja tez jestem 40 latkiem prawko kat b posiadam od 20 lat. Na wiesc o możliwości jazdy na takim motocyklu bardzo się ucieszylem lecz ograniczenie do automatu to porazka nie każdy pragnie jezdzic skuterem a co z turystykami, czoperkami .Ciekawi mnie jaka będzie kara i uzasadnienie za jazde taka 125 bez automatu- mandat za brak automatycznej skrzyni biegow to smiech na sali.Panowie posłowie zastanowcie się i nie robcie wstydu w Europie.
  • Muniek 2014-05-13 18:48:00
    Ja też się ucieszyłem do chwili tej nieszczęsnej skrzyni. Mam nadzieje że to zmienią. Prawo jazdy posiadam od 15 lat. Jestem odpowiedzialnym człowiekiem i pragną bym taki mały motocykl. Nie stać mnie na nic w tym kraju, a pracuje od wielu lat. Jeśli ktoś z sejmu to czyta, to prosiłbym o zmianę zapisu o manualnej skrzyni kosztem kilku godzinnego szkolenia bez zdawania egzaminu. Poczułbym się naprawdę uszczęśliwiony.
  • Maruder 2014-05-13 13:29:20
    Mam prawie 40lat i prawo jazdy kat"B" od 15lat, ucieszyłem się że będę mógł przesiąść się na "motorek" do 125cm3 i uważam to za dobry pomysł - wydaje mi się że po tylu latach prowadzenia samochodu nie powinno być kłopotu z tym motorkiem, ale nie mogę zrozumieć tego nacisku na automatyczną skrzynię biegów ,gdy w samochodach mam zawsze manualną ,to taką też bym chciał w motorku. Może by o ten szczegół poprawić zapis? Co Państwo na to ?
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.198.205.153
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!