Ministerstwo Rolnictwa przygotowało projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie stawki zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej na 1 litr oleju w 2015 r.

W budżecie na 2015 rok uwzględniono na potrzeby zwrotu akcyzy 800 mln zł, w tym 2 proc., czyli 15,69 mln zł dla gmin na sfinansowanie kosztów obsługi systemu.

W roku 2014 natomiast zapotrzebowanie na dotację zgłoszone przez wojewodów zamknęło się w kwocie 792,08 mln zł. Powierzchnia użytków rolnych, wynikająca ze złożonych zapotrzebowań, do której dokonany zostanie zwrot podatku, wynosi 9 mln 505 tys. ha.

I do takiej samej powierzchni przewidywany jest zwrot za 2015 rok – to ¾ powierzchni referencyjnej użytków rolnych objętych systemem JPO.

Uwzględniając te czynniki, zaproponowano w 2015 roku stawkę zwrotu akcyzy na poziomie 0,96 zł (w 2014 było to 0,95 zł) za litr oleju napędowego. Limit zwrotu podatku za 1 ha użytków rolnych będzie wynosić 82,56 zł. (w 2014 r. było 81,70 zł).

Propozycję ministerstwa oprotestowała KRIR, która domaga się 100 proc. zwrotu podatku akcyzowego obowiązującego dla olejów napędowych w 2014 roku, czyli 1,196 zł za 1 litr. 

Związek Solidarność RI wystąpił o podniesienie limitu zużycia oleju napędowego na hektar do 126 litrów z 86 obecnie obowiązujących i zwrot akcyzy nie mniejszy niż 1,12 zł/l. Jak argumentuje Solidarność RI, obecny system generuje kosztem rolników oszczędności budżetowe, tylko w tym roku wynoszące 1,5 mld zł.