PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Zajmą się projektem zmian ws. uboju rytualnego

Rząd na wtorkowym posiedzeniu zajmie się projektem noweli ustawy o ochronie zwierząt, który dopuszcza ubój rytualny bez ogłuszania, zgodny z wymogami religijnymi.



Zmiana w sprawie uboju rytualnego ma polegać na włączeniu unijnych przepisów do polskiego prawa.

W połowie lutego Rada Ministrów omawiała już projekt nowelizacji ustawy zezwalający na ubój rytualny, przygotowany przez Ministerstwo Rolnictwa. Resort zaproponował, by w ustawie z 1997 r. o ochronie zwierząt uchylić zapis, w którym wskazano, że uboju zwierzęcia można dokonać tylko po uprzednim jego ogłuszeniu.

Według MRiRW uchylenie tego przepisu spowoduje bezpośrednie obowiązywanie unijnego rozporządzenia, które dopuszcza ubój bez ogłuszenia, zgodnie z wymaganiami religijnymi - pod warunkiem, że jest on dokonywany w rzeźni. W opinii resortu, bez zmiany prawa ubój rytualny jest teraz niemożliwy.

Przeciw ubojowi rytualnemu są naukowcy i weterynarze, bo powoduje on - ich zdaniem - cierpienie zwierzęcia. Według nich można znaleźć kompromis polegający np. na dokonaniu uboju po wcześniejszym ogłuszeniu, co - jak mówią - w większości przypadków jest zgodne z wymogami religijnymi.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (15)

  • ukasz 2013-03-26 14:26:18
    zdecydowanie nie popieram uboju rytualnego
  • kojot 2013-03-26 13:40:04
    arszczecin... ubój rytualny jak był tak bedzie tylko ze nie u nas tylko w Czechach bądz na Słowacji i kto na tym straci? tylko my Polacy a Ci durnie z animalsu i tak tego nie zrozumieją, a zwierze poderzniete szybciej umiera niz ogłuszone... animalsi niech sie zajmną pieskami i kotami a nie tym co nie muszą!!
  • kojot 2013-03-26 13:31:53
    Zdecydowanie popieram ubój rytualny!!!!!!
  • arszczecin 2013-03-20 07:26:16
    ty, poją ! ( a to ponoć ja uchodzę za tego mniej mądrego )
    KOMU OPŁACAŁO SIĘ WPROWADZAĆ ZAKAZU UBOJU RYTUALNEGO?
  • logik 2013-03-20 06:59:35
    Jednak we wsi uchodzisz za tego mniej mądrego i nigdy nie zrozumiesz logiki .Ubój męczony jest prowadzony nadal tylko wbrew prawu a cena i tak spadła .Czy ktoś nie sprzedał sztuki bo wprowadzono zakaz uboju ?Nie !Po prostu ten zabieg z początku roku wybitnie pokazuje jak producenci wołowiny podatni są na spekulacje .Wmówiono rolnikom że jeśli nie sprzedadzą tanio to nie sprzedadzą w ogóle i co niektórzy w to uwierzyli .Czy nie pamiętasz poprzednich lat jak to było z cenami ? Ubój męczony jest od kilkunastu lat a ceny jedne z najmniejszych w UE więc nie patrz na handel krótko terminowo tylko w perspektywie czasu .
    Ps.
    Dobra pogadaliśmy trochę ty odegrałeś tego co nie rozumie jak wytłumaczyłem Ci o co chodzi każdy poją a kto nie łapie ten gapa:)
  • arszczecin 2013-03-20 01:42:29
    @logik, zmień nicka, plis:
    dzwonisz w dzwony, hałas robisz a nie wiesz z jakiego święta.
    4.
    od 1 stycznia 2013 ubój ryt jest w Polsce zakazany. cena bydła (dokładnie byków, to taka krowa z jednym cyckiem) spadła z 8.5 na 6.5 zł. SPADŁA!!!! ty, logik, NIE MA JUŻ W PL UBOJU RYTUALNEGO I CENA JEBŁA . W DÓŁ. logika cię zawiodła?
    nie było różnicy w cenie, czy to był ub ryt, czy też 'standardowy", cena wynosiła za dobrego byka 8.5 zł. więc twoje pisanie było jak psu na budę, zacytuję Cię " poją" ?poją ?
    minimum jakie dostane za moją rogaciznę to 40 kg ( wiesz dlaczego 40 kg?? ) ty wiesz o czym piszesz?

    3 temat rzeka nie na dziś ( $ z dziwek i trawy rostowski mógłby przeznaczyć na głodne dzieci, lub premię dla marszałków )
    2 . nie możesz jeść jakiegokolwiek mięsa naszprycowanego antybiotykami. DLA TEGO AKURAT TEJ KONINY / WOŁOWINY JEŚĆ NIE MOŻNA . poją??

    1 w wigilię ukraińską pracujesz? pracujesz ! i przez to prawosławnych nie szanujesz?? dziubuś, szacunku nie zdobywa, nie okazuje się poprzez " dzień święty święcić" . z twojego pisania wysuwa się wniosek że kto pracuje 10 kwietnia nie okazuje szacunku smoleńczykom, kto w wigilię pracuje nie okazuje szacunku chrześcijanom , kto pracuje w dzięń św. patryka nie okazuje szacunku irlandczykom.

    więc jeszcze raz. jeśli w zeszłym roku biliśmy w Polsce milion byków min. 750 kg żywej wagi to polska wieś była bogatsza o 1.4 mld zł, w porównaniu do roku 2013.
    czy jesteśmy tak bogatym krajem aby z tych pieniędzy rezygnować?

    jeśli mamy do wyboru biedne dzieci na wsi, a najedzone dzieci to co wybrać? co wybrać?
    co powiesz dla rolnika, który rocznie sprzedaje 10 byków na rzeź, a przez tę " spekulację " zabierasz mu 14 tysi rocznie?
    tysiak miesięcznie aby nakarmić dzieciaki.
    tysiak miesięcznie aby je wysłać do szkoły, zapłacić za leki , odzież i inne potrzebne rzeczy.
    tysiak miesięcznie aby zapłacić raty za kredyt na remont dachu.
    tysiak miesięcznie za raty na dostosowanie obory do rygorów unijnych.
    tysiak miesięcznie aby przeżyć.
    tysiak miesięcznie dla średniej wielkości rolnika w polsce. 10 ha , 10 szt bydła rocznie.
    jeśli znajdziesz dla nich tysiaka miesięcznie podpisuję się dwoma rękoma pod zakazem uboju rytualnego. znajdziesz?
  • logik 2013-03-19 23:48:39
    Co niektórzy ciężko myślą więc wytłumaczę
    ad1- jednym z pretekstów by ubój męczony był w Polsce to by szanować tradycje innowierców tak więc niech oni tez nas szanują i naszą tradycję
    ad2 Trudno odpowiedzieć komuś by zrozumiał kto zrozumieć nie chce (w szkole to chyba nauczyciele mieli gehennę z tobą ) ale niech będzie , rozchodzi się o to że koninę można jeść ale zrobiono z tego aferę jak by jej jeść nie można by było i tu straty są kolosalne .
    ad3 Tylko dla Holendrów bo tylko tam w UE oficjalnie jest zalegalizowana ale jakoś nie krzyczysz że nie możesz jej uprawiać :)
    ad4 Pocieszasz się że sprzedajesz po 8,5 bo na męczony ubój a gdy by uboju nie było to byś sprzedawał powyżej tych 8,5 tak jak to jest w innych krajach , od razu tłumacze bo w ogóle nie jarzysz bazy , chodzi o to że dopóki w Polsce będzie ubój męczony to spekulanci będą grali na zniżki by jak najtaniej kupić .Poją ? bo jak nie to jesteś przypadek beznadziejny co by się zgadzało z twoich wyliczeń skoro liczysz że całe mięso idzie na męczony eksport .Część zostaje w kraju ,część jest eksportowana ale tylko 10 % eksportu jest z męczonego uboju .Tak więc przemyśl co napisałem bo widzę że uwierzyłeś w to co mówią spekulanci i niedługo za swoją rogaciznę nie dostaniesz nawet 4,5 kg jak nadal będziesz wierzył że system skupowy jaki był dotychczas w Polsce był dobry .
  • arszczecin 2013-03-19 22:40:21
    @logik, zabrakło ci logiki, zmiksowałeś temat bzdurnymi rzeczami:
    -co ma wspólnego z szacunkiem nie chodzenie do pracy w polskie dni świąteczne
    -co to znaczy że nie wolno jeść koniny , psiny, kociny ? i co to znaczy że nie wypada. no kuźwa, nie wolno czy nie wypada??
    -a dlaczego marihuana tylko dla holendrów?
    -jak to nie jest biznes, tylko przysługa dla innych?,
    czy biznesem nie jest sprzedaż 1 kg po 8.5 zamiast 6.5 zł ( średnio 1400 zł /szt różnicy, hodując 10 szt masz co dwa lata 14 000 zł, a trzymając 100 szt masz 140 000 różnicy, chętnie sprzedam bydło do normalnego zabijania, tylko niech przeciwnicy zwrócą mi tą różnicę, jesteś chętny??
    jeśli w polsce jest 5.5 mln szt bydła, ok połowa jest mięsna, to nawet bijąc tylko 1 mln szt rocznie , zakazem pozbawiliśmy polskę i polską wieś kwoty 1,4 mld zł,
    kur.a nie biznes??. to co ??
  • logik 2013-03-19 22:01:09
    Jak ktoś lubuję się w wykrwawianiu to niech se podetnie żyły i se poogląda a nie praktykuje na zwierzętach .Testowanie kosmetyków na zwierzętach w UE właśnie zabraniają a w Polsce zaściankowo w drugą stronę szlachtowanie jak w średniowieczu . Jeszcze wróćmy do poruszania się konno ewentualnie rydwanem :) .
    Z jednej strony nie wolno jeść koniny bo nie wypada z drugiej strony rzeź zwierząt jak prymitywy .Szukajcie głupszych od siebie do brudnej roboty a jak nie to może razem w pakiecie z ubojem rytualnym wprowadźmy jeszcze wykonywanie kary śmierci dla skazanych Chińczyków , legalny handel bronią dla amerykanów ,potrawki z Azora dla Wietnamczyków , marychę dla Holendrów itd . bo jeśli nie to kto inny przejmie rynek i nie zarobimy :) .to była by mentalność średniowiecznego zjadacza rzepy .To nie jest żaden biznes tylko przysługa dla innych by kupowali za taniochę dobre mięso z Polski a jak im będzie za drogo to wymyśla że nie taki kolor zwierzęcia albo święto się skończyło i teraz kupujemy o połowę taniej . Przecież to już było czy tak trudno zapamiętać .Taki handel przynosi więcej szkód niż zysków więc w interesie długofalowym powinno ewidentnie zakazać uboju "męczonego " tak dokładnie tak powinien nazywać się ubój bo jesteśmy w Polsce i rytuał męczenia nie ma w naszej tradycji .A dla tych co twierdzą że należy uszanować tradycję/religię to niech w innych państwach także zaczną szanować Polaków i np. w swoich państwach też nich nie idą do pracy w dni świąt polskich :) .
  • jasiek 2013-03-19 21:35:56
    najpierw udupić potem ratować? dziwne, oj dziwne czasy nastały w rzeczypospolitej
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 23.20.7.34
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!