Jak mówiła podczas konferencji prasowej Kalinowska, społeczeństwo staje się coraz zamożniejsze, a polski konsument dokonuje świadomych wyborów, coraz częściej decydując się na zakup win gronowych. Mimo, że sięgamy po nie coraz częściej, to pijemy ich 10 razy mniej niż np. we Francuzi czy Portugalczycy.

Według badań firmy KPMG, spożycie win gronowych w kolejnych latach będzie rosło w Polsce o 7 proc. rocznie, a konsumenci będą poszukiwali lepszych jakościowo trunków - zaznaczyła Kalinowska. Dodała, że ta tendencja wpisuje się w trend odchodzenia od mocnych alkoholi.

Zmieniają się też gusta smakowe Polaków, mniej wypija się win deserowych , a więcej półwytrawnych i wytrawnych. Konsumenci chętniej sięgają po wina droższe do 30 zł za butelkę, podczas gdy jeszcze kilkanaście lat temu preferowano tanie wyroby winiarskie. Polacy najczęściej kupują wina w dyskontach.

Coraz bardziej popularny jest cydr. Wpłynęła na to m.in. obniżka akcyzy w 2013 r., jak też popularyzacja tego napoju np. przez związki producentów jabłek. W 2013 r. sprzedaż cydru wyniosła 2 mln litrów, w ubiegłym roku było to już 9-10 mln litów. Szacuje się, że w tym roku sprzedaż będzie na poziomie 18 mln litrów.

W opinii Polskiej Rady Winiarstwa docelowo możliwa jest sprzedaż nawet 80 mln litrów cydru, czyli będzie to ok. 2 proc. wielkości rynku piwa w Polsce.

Po cydr sięgają najczęściej młodzi ludzie z dużych miast.

Polska Rada Winiarstwa to największa organizacja w branży winiarskiej. W ostatnim okresie dokonano zmian w strukturze tej organizacji, przekształciła się ona w związek pracodawców. "Zmiany i nowe kierunki rozwoju wynikają z tendencji i wzrostów spożycia wybranych kategorii produktowych na polskim rynku" - poinformował prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa Jerzy Kwaśniewski.

W ramach Związku Pracodawców Polskiej Rady Winiarstwa powstają dwa komitety związane z dwoma grupami produktów winiarskich: Komitet Win Gronowych oraz Komitet Produktów Fermentowanych. Różne kategorie wymagają zróżnicowanych działań, w ten sposób zapewniamy pełną reprezentatywność naszego rynku uważa Kwaśniewski.

Celem zmian - jak podkreśla zarząd Polskiej Rady Winiarstwa - jest przede wszystkim wykorzystanie potencjału, do którego można zaliczyć najwyższej klasy surowiec (jak jabłka, wiśnie, maliny czy porzeczki), tradycyjne receptury i wieloletnią praktykę związaną z wytwarzaniem wyrobów winiarskich np. miodów pitnych.