PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

UOKiK wydał pierwszą decyzję ws. przewagi kontraktowej

UOKiK wydał pierwszą decyzję ws. przewagi kontraktowej Fot. Shutterstock

Autor: PAP

Dodano: 06-03-2018 16:05

Tagi:

Wydłużanie czasu na zapłatę, brak informacji o terminie dostaw i nakłanianie do rezygnacji z części należności - to praktyki stosowane przez spółkę Cykoria wobec dostawców marchwi. UOKiK wydał pierwszą decyzję w sprawie nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej.



Postępowanie zostało wszczęte w lutym. Już następnego dnia po wszczęciu postępowania przedsiębiorca zobowiązał się do szybkiej zmiany zakwestionowanych działań. W związku z tym spółka nie została ukarana.

Kara za wykorzystywanie przewagi kontraktowej może wynieść do 3 proc. obrotu przedsiębiorcy osiągniętego rok wcześniej.

Jak wyjaśnił na wtorkowej konferencji prasowej prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Marek Niechciał, decyzja została wydana w poniedziałek na podstawie ustawy z lipca 2017 r. Ustawa ta ma chronić małych dostawców żywności wobec dużych podmiotów (przetwórców, sieci handlowych), by ci nie wykorzystywali swojej pozycji rynkowej.

Niechciał poinformował, że postępowanie zostało wszczęte na sygnał "z pola", czyli od anonimowego rolnika. Ze spółką współpracuje 130 rolników.

Wszystkie sprawy z zakresu przewagi kontraktowej prowadzi Delegatura UOKiK w Bydgoszczy.

Urząd zakwestionował kilka postanowień w umowach Cykorii z dostawcami marchwi. Pierwsze z nich dotyczyło braku określenia terminów odbioru produktu. Spółka umawiała się z dostawcami, że będzie kupować od nich marchew aż do końca marca następnego roku, a o terminie i miejscu dostawy poinformuje ich zaledwie z trzydniowym wyprzedzeniem. Co więcej niektórzy na wezwanie do dostawy mogli czekać całą zimę, ryzykując utratę części zbiorów lub odrzucenie marchwi przez odbiorcę ze względu na obniżenie jakości.

Wątpliwości urzędu wzbudziło także wydłużanie terminów płatności. Zgodnie z prawem zobowiązanie powinno być uregulowane w terminie do 60 dni. Tymczasem Cykoria zastrzegała sobie, że zapłaci rolnikom w ciągu 60 dni, ale ten termin liczyła nie od dostarczenia produktu lub faktury, tylko od końca miesiąca, w którym je otrzymała. Oznacza to, że w niektórych przypadkach dostawcy mogli czekać na pieniądze nawet ok. trzech miesięcy - tłumaczył dyrektor bydgoskiej delegatury UOKiK Piotr Adamczewski.

Ostatnim przejawem wykorzystywania przewagi kontraktowej mogło być zobowiązywanie plantatorów do wyrażenia zgody na potrącenie części ich wynagrodzenia na składkę dla Zawiązku Producentów Cykorii Przemysłowej i Warzyw.

W wyniku postępowania UOKiK, spółka zobowiązała się do wydłużenia terminu poinformowania o terminie dostawy do 7 dni. Spółka ponadto będzie płaciła swoim kontrahentom w ciągu 45 dni od dostawy lub otrzymania faktury. Ponadto plantatorzy nie będą już musieli odliczać od swojego wynagrodzenia składki na branżowy związek producentów cykorii - poinformował Adamczewski.

Cykoria zobowiązała się również do skrócenia o dwa miesiące okresu skupu marchwi i zagwarantowania odbioru 85 proc. surowca do końca roku, w którym zaczął się skup - dodał.

Umowy muszą być zmienione w ciągu miesiąca od uprawomocnienia się decyzji. Cykoria będzie musiała potem złożyć sprawozdanie z realizacji zobowiązania.

Urząd zakończył również postępowania w sprawie znacznego wzrostu cen masła. Choć - jak wskazał UOKiK - główną przyczyną podwyżki było zwiększenie popytu w krajach rozwijających się, przy jednoczesnym ograniczeniu produkcji przez największych producentów (Nowa Zelandia, Australia), to pojawiły się jednak sygnały, że sieci handlowe mogą próbować wykorzystywać sytuację i naciskać na producentów masła, by sprzedawali je taniej. "Urząd postanowił sprawdzić, czy któraś z sieci wielkopowierzchniowych nie wykorzystywała tej sytuacji do zwiększania swoich zysków" - powiedział szef bydgoskiej delegatury.

Dodał, że w związku z tym w październiku 2017 r. wszczęto pięć postępowań wyjaśniających. Prowadzone były w sprawie działań największych sieci handlowych - Lidl Polska, Jeronimo Martins, Tesco Polska, Auchan Polska i Carrefour Polska.

- Analiza zebranego materiału pokazała, że sieci nie wywierały nacisków na dostawców w sprawie cen. Przeciwnie, stawki podlegały negocjacjom i w badanym okresie często się zmieniały ze względu na duże wahania w cenie mleka - mówił Piotr Adamczewski, dyrektor Delegatury UOKiK w Bydgoszczy.

Niechciał poinformował, iż UOKIK stwierdził, że jedna z sieci podnosiła marżę, "tak jak rynek pozwalał" dochodząc do 65 proc. Nie ujawnił jednak, o którą sieć chodzi. Dodał, że sprawa nie jest zakończona np. może tak być, że w jednym momencie marża była bardzo wysoka, po to by w innym była ujemna - tłumaczył.

Podkreślił, że na razie w sprawie masła nie ma żadnej decyzji.

Szef UOKiK podkreślił, że w styczniu Urząd zbadał jakość masła, we wszystkich zbadanych próbkach "masło spełniało normy".

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (3)

  • Manolo 2018-03-07 09:19:31
    Polscy rolnicy do bardzo prosta część społeczeństwa. Według mnie najprostsza - ludzie w miastach są o wiele lepiej wyedukowani. Wieś od dziesiątek lat, żeby nie powiedzieć od zawsze była zaniedbana edukacyjnie - i wydaje mi się, że niewiele może się w tej kwestii zmienić . Jednak proszę nie przypisywać mi pogardy, bo dla mnie prostota jest w pewnym sensie cnotą. Ludzie z miasta przyjeżdżają na wieś i ta prostota ludzi wsi często jest dla nich bardzo ujmująca. Ale niestety prostota w dużej mierze przeszkadza w robieniu biznesu. A na tym dziś polega rolnictwo. Dlatego ludzie wsi muszą nauczyć się myśleć w sposób biznesowy inaczej są skazani na ubóstwo.
  • Imen 2018-03-07 08:25:41
    @Miki2 po co sprzedawać do takich firm? CI rolnicy są sami sobie winni
  • Miki2 2018-03-06 21:24:50
    O kontraktach że 60 dni od dostawy do zapłaty to max to ciekawe mogę podać 3 firmy które też tak robią dostawy wz potem miesiąc fakture piszą i płacą po 4 miesiacach
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.163.42.154
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!