Kontrolę została przeprowadzona w 148 podmiotach, wprowadzających do obrotu świeże owoce i warzywa. Wysoki poziom jakości wykazywały produkty wprowadzane do obrotu bezpośrednio przez producentów. Nieprawidłowości, w zakresie jakości handlowej produktów oferowanych do sprzedaży, stwierdzono w przypadku 23 podmiotów (15 proc. skontrolowanych). Najwięcej ujawniono ich w odniesieniu do produktów oferowanych do sprzedaży na targowiskach, w marketach i pozostałych sklepach detalicznych oraz na giełdach hurtowych.

Zakwestionowano jakość handlową 26 proc. skontrolowanej partii. Świeże owoce i warzywa nie spełniały przede wszystkim wymagań dotyczących znakowania. Ponadto, kwestionowano jakość handlową 7 proc. partii niezgodnych ze względu na: objawy gnicia i zepsucia, uszkodzenia zewnętrzne, użycie niewłaściwych materiałów do pakowania (tj. gazet) i wielkość niezgodną z deklarowaną.

Jakość świeżych owoców i warzyw była przede wszystkim kwestionowana ze względu na nieprawidłowe oznakowanie. Należy podkreślić, że w wielu przypadkach w oznakowaniu nie podawano żadnych wymaganych przepisami informacji. Często brakowało również klasy jakości produktu, cech identyfikacyjnych oraz kraju pochodzenia.

Źródło: IJHARS/farmer.pl