PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Transport nawozów na bazie azotanu amonu utrudniony

Transport nawozów na bazie azotanu amonu utrudniony Saletra amonowa, fot. A. Kobus

Autor: Małgorzata Tyszka

Dodano: 08-05-2018 09:14

Tagi:

Nawóz na bazie azotanu amonu zwany powszechnie saletrą amonową podlega przepisom ADR o transporcie ładunków niebezpiecznych. Ale tylko ładunek powyżej 1000 kg.



Opolska Izba Rolnicza w imieniu rolników zwróciła się z pytaniami do Inspekcji Transportu Drogowego w sprawie przewozu saletry amonowej. Przypominamy, że przepisy te weszły w życie w lipcu ubiegłego roku, a za ich złamanie grożą nawet kilkunastotysięczne kary.

ITD wyjaśniła, że nie istnieje w przepisach pojęcie używane potocznie przez rolników – saletra amonowa. Oficjalna nazwa, to nawóz na bazie azotanu amonu.

- Rolnicy pytają, czy przewóz saletry amonowej od hurtowni do gospodarstwa środkami transportu gospodarstwa, a także przewóz saletry amonowej z gospodarstwa na pole, w tym także saletry luzem w zasobnikach rozsiewaczy mieści się w przepisach ADR dopuszczających zwolnienia ze stosowania przepisów ogólnych, gdy osoba wykonująca przewóz działa w ramach czynności pomocniczych. Inspekcja wyjaśniła, że przewóz saletry amonowej do 1000 kg może być realizowany na dotychczasowych warunkach. Oznacza to, że przewoźnik/rolnik nie musi spełniać żadnych wymagań dotyczących dokumentacji, szkolenia, wyposażenia i oznakowania pojazdu. Nie musi również wyznaczać doradcy ds. bezpieczeństwa oraz składać sprawozdań z przewozu towarów niebezpiecznych – podaje Opolska Izba Rolnicza.

Sytuacja ulega zmianie, kiedy jednorazowy transport przekracza 1000 kg. Wówczas zaczyna podlegać pod przepisy umowy ADR.

- Gospodarze zgłaszali izbom rolniczym pytanie, czy rolnik przewożący saletrę amonową jest traktowany jako profesjonalny przewoźnik i musi mieć doradcę i tym samym musi spełnić wymagania ADR – informuje OIR.

Inspekcja wyjaśniła, że nie istnieje rozróżnienie na profesjonalnego i nie profesjonalnego przewoźnika.

Przewożąc powyżej 1000 kg nawozu na bazie azotanu amonu, należy spełnić następujące warunki:
- kierowca przewożący towary niebezpieczne powinien mieć ukończone 21 lat oraz odbyć kurs podstawowy ADR. Szkolenie trwa trzy dni i zakończone jest egzaminem testowym,
- pojazd przewożący towary niebezpieczne musi być odpowiednio wyposażony (powinien posiadać tzw. skrzynkę ADR),
- pojazd powinien mieć trzy gaśnice: 2 kg, 6 kg i 4 kg (lub 2 x 2 kg),
- pojazd powinien być oznakowany z przodu i z tyłu pomarańczowymi tablicami, bez numerów.

Izba już organizuje szkolenia w tej sprawie dla zainteresowanych rolników.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (5)

  • komandos1066 2018-05-09 11:21:08
    Wszyscy jesteśmy potencjalnymi terrorystami, a władza w każdym kraju boi się nas.
  • rolnik polski 2018-05-08 12:34:32
    ciągnik z rozsiewaczem nawozu, (a prawie każdy większy ma powyżej 1 tony) to obowiązkowo : 3 gaśnice, tablice ADR, szkolenie traktorzysty, absurd goni absurd. O doradcy ADR nie wspominam. Podobnie jest z OSN-ami w całym kraju, jeszcze nie jeden hodowca przysłowiowej świnki i krówki się zdziwi jak przyjdą sprawdzać płytę.
  • baca56 2018-05-08 10:24:51
    W swojej 35-letniej praktyce rolniczej nie spotkałem się z przypadkiem "rozrywkowych" incydentów z saletrą, ani o nich nie słyszałem. 1000 kg to 100 kg na 1 ha w przeciętnym polskim gospodarstwie, czyli niewysoka dawka.
    Kolejny chory wymóg, którego nikt nie będzie przestrzegał, ale zawsze każdego będzie można w razie potrzeby udupić. "Wszyscy są winni, każdy chce by sąsiada zabrano" (J.K.Kelus).
    Jak się rozważa stan wolności w latach 70' czy 80' i obecnie, chce się zawołać "komuno wróć!". Ale to bez sensu.
    Komuna właśnie wróciła w wersji 2.0 - nowej, błyszczącej, "europejskiej".
    I znacznie bardziej totalitarnej.
    • T.B. 2018-05-08 15:27:26
      Po to dodają magnez, oraz granuluja żeby, żadne incydenty się nie przytrafiały. Jeśli owe zagrożenie ma dotyczyć potencjalnego zanieczyszczenia środowiska, to powinny przepisy obejmować wszystkie nawozy mineralne i organiczne, oraz pojazdy, bo może dojść do wycieku paliwa i oleju. Kolejny wymysł bezmyślnych urzędników, którzy chcą zabłysnąć aktywnością.
  • Imen 2018-05-08 10:06:51
    Wykończą nas. Rolników
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.166.203.17
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!