PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Transport wodny nawozów z Kędzierzyna-Koźla do Polic

Transport wodny nawozów z Kędzierzyna-Koźla do Polic fot. Grupa Azoty

Po koniec października z Grupy Azoty Zakładów Azotowych Kędzierzyn S.A. ruszył pierwszy próbny transport barkowy nawozów. Barka, przewożąca 250 ton nawozu azotowego Salmag, pokona trasę 670 km. Przystankiem końcowym są polickie zakłady Grupy Azoty, z których produkt będzie dystrybuowany do odbiorców z regionu zachodniopomorskiego.



Decyzja o powrocie do transportu wodnego wpisuje się w rządową politykę wspierającą użeglowienie Odry. Działania Grupy Azoty, w skład której wchodzą dwa zakłady produkcyjne z dostępem do portu, mogą w znacznym stopniu przyczynić się do ożywienia gospodarczego w zakresie transportu śródlądowego.

- Przez ostatnie lata rola żeglugi śródlądowej w polskim transporcie była niesłusznie marginalizowana. Widzimy w tym zakresie olbrzymie pole do rozwoju. Inicjatywa podjęta przez Grupę Azoty to jedno z pierwszych realnych działań, dzięki którym wspólnie przywrócimy barki na szlaki wodne - mówi Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Powrót do transportu wodnego, którego przewagami są opłacalność, bezpieczeństwo i wpływ na środowisko, byłby efektywny ekonomicznie dla Grupy Azoty, która obecnie jest posiadaczem ponad 60 proc. polskiego rynku nawozów.

- Jesteśmy otwarci na wszelkie projekty oparte na synergii w Grupie Azoty. Transport z zakładów w Kędzierzynie-Koźlu do zakładów w Policach to modelowy przykład współpracy, z której moglibyśmy czerpać obopólne korzyści. Rejs, którego się podjęliśmy, ma charakter pilotażowy i pozwoli ocenić możliwości wykorzystania transportu rzecznego w naszej działalności – komentuje Paweł Mortas, prezes zarządu Grupy Azoty ZAK S.A.

Argumentem przeważającym za tą formą dystrybucji produktów jest wymierny efekt proekologiczny.

- 250 ton nawozów, załadowanych na jedną barkę, to równowartość dziesięciu samochodów ciężarowych. Decydując się na drogę wodną, zmniejszamy ruch na drogach, ograniczamy emisję spalin i mamy gwarancję wyższego stopnia bezpieczeństwa transportu – dodaje Paweł Mortas.

Dalsze plany Grupy Azoty w zakresie transportu wodnego zostaną sprecyzowane po zakończeniu próbnego rejsu. W przypadku jego pozytywnego przebiegu, naturalna przewaga biznesowa, jaką stanowi dostęp do infrastruktury wodnej, w przyszłości może zaowocować znaczącymi oszczędnościami dla spółek.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (8)

  • ANTY TIR 2017-11-06 10:23:21
    Ktoś może wreszcie pomyślał i reaktywuje polską żeglugę rzeczną. Żeby jeszcze TIRY na wagony wsadzili, te szczególnie tranzytowe przez Polskę to takiemu człowiekowi pomnik by można postawić za ochronę polskiej przyrody i życia polskich użytkowników dróg.
  • Rolnik nadodrzański 2017-11-05 08:41:33
    Porty są co 30-50 km. w mojej okolicy Krosno Odrzańskie , Cigacice, Nowa sól, Głogów. Pamiętam jak z ojcem zboże dowoziliśmy do portu w Cigacicach.
  • Rolnik 2017-11-04 16:48:31
    Świetna sprawa i jeszcze małe porty przeładunkowe po drodze wodnej.
  • przodownik 2017-11-04 12:12:58
    @jjj w drodze powrotnej zabrał sznurek do snopowiązałek...
  • Opolskie 2017-11-04 09:48:54
    Barka pali około 2x tyle co ciężarówka ale zabiera 10x więcej ładunku. Płynie powoli ale przy takim transporcie komu się śpieszy. Jestem za tym aby tych tirów było mniej na drogach.
    Mam pola przy Odrze i w tym roku jest ruch jak w latach 90tych. Mamy śluzę na wiosce i pracuje tam kilkanaście ludzi. Praca jak prezesa, siedzisz nic nie robisz i 3 na rękę masz. Teraz jak węgiel pływa to jeszcze lepiej mają. Pamiętam jak kiedyś za połowę ceny na wsi pracownicy sprzedawali.
    Jak ktoś już wpadł na pomysł, żeby się tam zatrudnić to ma pecha. Tam pracuje się tylko po znajomości. Jeden gospodarz to kilka lat jeździł i uprawiał pola kierownikowi ale w końcu starszego mu zatrudnił.
    Tak czy siak powinniśmy wykorzystać Odrę do celów transportowych. Jest to nasza przewaga ekonomiczna w tanim transporcie przez cały kraj.
  • jjj 2017-11-04 09:18:34
    Ale w drodze powrotnej powinien zabrać z Polic mocznik!!!
  • Grzesiekk 2017-11-04 09:09:23
    A jak koszty
  • Rolnik x 2017-11-04 08:48:30
    Bardzo dobry pomysł
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.224.89.34
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!