PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

W Polsce ponad połowa gleb obligatoryjnie wymaga wapnowania!

W Polsce ponad połowa gleb obligatoryjnie wymaga wapnowania! Dr hab. Witold Szczepaniak podczas wykładu "Wapno i wapń - wpływ na glebę i roślinę; Fot. A. Kobus

Bez wapnowania trudno o wysoki plon, to fundament pod przyszłe zabiegi nawozowe. Zabieg ten musi być regularnie odnawiany, bo nasze gleby mają tendencję do naturalnego zakwaszenia - apelował dziś podczas Konferencji Narodowe Wyzwania w Rolnictwie dr hab. Witold Szczepaniak z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.



-Na podstawie badań prowadzonych przez IUNG w Poznaniu, ponad połowa pobranych próbek z polskich gleb ma odczyn bardzo kwaśny lub kwaśny. Najgorzej jest w województwach: łódzkim, małopolskim oraz podkarpackim. Tam udział próbek w tych dwóch klasach przekracza nawet 70 proc. – analizował dane naukowiec.

Sytuacja wcale się nie będzie się poprawiać, bo zużycie wapna nawozowego jest nadal bardzo niskie. W 2016 roku wyszacowano to na niewiele ponad 60 kg CaO/ha/rok. W 2017 roku prawdopodobnie było jeszcze mniej bo około 53 kg. Warto przypomnieć, że w latach 80-tych zużycie było trzykrotnie wyższe i kształtowało się mniej więcej na poziomie około 160 kg – kontynuował dalej naukowiec.

Nasze gleby musimy regularnie wapnować! Większość z nich powstała z utworów polodowcowych, głównie piaszczystych. Gleby takie mają niski stopień wysycenia kompleksu sorpcyjnego, w tym wapniem, stąd mają naturalną skłonność do zakwaszenia. Są także przepuszczalne i odznaczają się niską zawartością próchnicy, a to próchnica wiąże znaczną część kationów. Dzięki wapnowaniu możemy podnieść produktywność gleb, a tym samym liczyć na wzrost plonów. Wzrasta również efektywność zastosowanego nawożenia. Rośnie dostępność i przyswajalność makroelementów. Zwiększeniu ulega pojemność wodna gleby i wzrasta aktywność biologiczna.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (11)

  • Przemo 2018-11-09 23:43:00
    Każdy wie że wapna gleba potrzebuje, ale nie każdy się do tego stosuje. Dla uspokojenia sumienia kupi tonę granulowanego na trzy hektar. A potem oczekuje przez cztery lata czary mary. Salery wala ile popadnie, a potem się dziwi czemu plon mu słabnie. Cudów nie ma na tym świecie. Dobrze GBURY o tym wiecie. Pozdrów dla kumatych.
  • a.d 2018-11-09 04:47:40
    lubelszczyzna-wielkie poklady kredowe w Chełmie wapno pierwsza klasa a my sciagamy szajs odpadowy z kielc-chooooooore! koszt transportu przewyższa znaczbnie koszt wapna!Zmienic polityke skorzystać z b. dobrych lokalnych zrodeł wapna z korzyścią dla wszystkich kredy marglee niech panstwo partycypuje w kosztach inwestycji w kruszarki i ladowarki magazyny suchego wapna rozwijajac przy tym lokalny biznes -kazdy zna lokalne b. dobre poklady wapna a kreda z chełma to luks-malina ale tego wszystkiego trzeba chciec a izby pseudo -rolnicze zatuczone i osiadle leniwe na swoich dietach nie robią kompletnie nic-to jest najgorzej wydatkowany publiczny grosz-towarzystwo wzajemnej adoracji!!!!!!
  • Viktor 2018-11-08 16:10:12
    Opowiadanie urzędników o braku wapna bez wsparcia finansowego, to jak kościelne ględzenie o Chopinie.
    • Rolnik 2018-11-08 20:23:47
      🤣🤣🤣 Padłem, chcesz dopłaty do wapna? Bezczelność lvl chłopek roztropek! 🤣🤣🤣Wapno to nasz obowiązek, a jak ktoś ma odczyn nieuregulowany to sam sobie jełop szkodzi. Wapno to podstawa. Sypiecie N na potęgę, P i K też pewnie dużo, mikro w oprysku sporo a Ca macie w szacunku... to i ziemia ma was w tym samym szacunku!
      Jak kupuję pola od takich i słyszę, że wapna nie było od kilkunastu lub ponad dwadzieścia lat to się nie dziwię, że mówią, że się rolnictwo nie opłaca. Wapno to podstawa! Nie dajesz to jesteś złodziejem a nie rolnikiem!
      Opryskiwacz i ciągnik za miliony monet a na wapniarkę szkida 20 000...
      Ziemi nie oszukasz a sąsiadowi możesz mówić, że sypie zawsze więcej tylko, że okłamujesz siebie.
      Ja zawsze zbieram najmniej na wsi a ciągle powoli powiększam gospodarstwo a ci co mają co roku 2t pszenicy więcej ledwo budżet dopinają.
      Wapno to podstawa. Dobrej nocy dla kumatych 😉
      • bamber 2018-11-08 21:45:18
        @Rolnik pewnie że wapno jest ważne ale już tu się tak nie przechwalaj. @Viktor pytał się o dopłatę do wapna ale to nie znaczy że nie wapnuje. Zresztą mądralo najpierw trzeba zbadać glebę i wtedy wiesz ile dać a nie tak jak Ty na oko sypie. Zresztą co tu mówić jak TWOJĄ ANALIZĄ GLEBY JEST SŁOWO INNEGO ROLNIKA ŻE NIE WAPNOWAŁ TEGO POLA KTÓRE OD NIEGO BRAŁEŚ. Skąd biorą się takie wapniaki jak Ty?
      • Rolnik 2018-11-08 23:28:15
        @Bamber jak ja lubię takich internetowych napinaczy 😉

        Masz rację zapomniałem napisać w moim przydługim poemacie, że wykonuje takie badania. Żeby uściślić i wyczerpać temat to wykonuje takie badania co 3 lata, jak gdzieś jest kuku w roku badania to co 4. Badam przy okazji P, K kosztuje to grosze a nawozy sypię z gps, bo szkoda mi kasy przenawozić. Dodatkowo raz na 10 lat badam węgiel aktywny, to tylko z ciekawości jak pole się zmienia w zależności od płodozmianu. Słomy nie kradnę tylko do ziemi. A może i jestem głupi, że jak coś kupię to odrazu wapnuję ale to jest prawda i tak jest jest. Jak ktoś mi mówi, że nie wapnował to mu wierzę, bo po co ma kłamać a za rok i tak mam mapki z wynikami.

        Reasumując może dla ciebie to ja jestem chłopakiem roztropkiem ale tak działam. Może i mam małe gospodarstwo z dzierżawą prawie 300 ale jest co robić w sezonie a zimą spokojnje odpoczywać i drobne remonty robić.

        Jeszcze raz dobrej nocy i pozdro dla kumatych 😉😴😴😴
      • Bamber 2018-11-09 01:16:59
        @Rolnik a ja uwielbiam takich mądrali jak Ty co wykazują taka troskę o pola innych rolnikow. Cel? Tylko taki że masz jakieś kompleksy i chcesz koniecznie udowodnić sobie że jesteś najlepszy. Raz piszesz na kogoś chłopek roztropek potem na siebie tak piszesz widać wyraźny problem z osobowością. Każdy robi jak uważa i nawet jak ktoś nie zrobi idealnie jak Ty co powiedz co takiego strasznego się stanie? Życia mu ubędzie? Każdy uczy się na własnych błędach a i tak zdecydowana większość rolnikow wapnuje swoje pole więc cel Twojej twórczości o wapnowaniu jest skierowany do garstki rolnikow co nie wapnuja i pewnie nawet tu nie zaglądają. Taki co się dużo chwali przeważnie gówno ma:-):-):-):-):-):-):-):-)
      • Rolasek 2018-11-09 01:34:31
        @Bamber masz całkowitą rację. Po co ktoś wielce chce udowodnić jaki jest mądry a inni głupi? Chyba tylko szuka głupszych od siebie bo u nas też większość rolnikow wapnuje i robią badania gleby i dbają o to. Ale nie trzeba się tym wielce chwalic. No i najważniejsza sprawa niech każdy patrzy na siebie bo co wielce mnie obchodzi czy mój sąsiad wapnuje czy nie? Każdy niech pilnuje swojego pola a jak ktoś się czyimś za bardzo zajmuje no to już wiadomo jaki ma problem nie trzeba nawet głośno mówić. Pozdro dla wszystkich czy wapnuja czy nie.
  • Solonaryba 2018-11-08 10:01:03
    W latach osiemdziesiątych? A ile wapna w latach osiemdziesiątych można było kupić za tonę pszenicy, przepraszam wg. naszych urzędasów za 10 dt? A ile kupię dzisiaj?
    Do informatyków z farmer.pl, jeżeli któryś z was ma smartfona to spróbujcie napisać komentarz pod tym newsem.
    • Andrzej 2018-11-08 13:32:54
      W gazecie"tygodnik poradnik rolniczy" opisują polstką wieś po odzyskaniu niepodległości a dokładnie lata 1919 1922 cytuję:"jeśli chłop sprzedał decytonę pszenicy mógł za to kupić 6,5 tony soli ptasiej" ciekawe
      • Miki2 2018-11-08 21:48:28
        Tylko że w 1919 sól potasowa mogła być równie dobrze solą drogową ale jeszcze pytanie kto wtedy wozem drabiniastym 6.5 tony przywiózł?
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.221.9.6
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!