Nielegalne środki ochrony roślin to narastający problem. Rynek pestycydów w Polsce w roku 2012 wyceniony był na ok. 400 mln euro. W Unii Europejskiej szacuje się, że blisko 10 proc. rynku stanowią produkty nielegalne, a w krajach posiadających granice z krajami trzecimi – tak jak Polska – wskaźnik ten jest jeszcze wyższy.

Generalnie za nielegalne uznaje się środki podrabiane, nie dopuszczone do stosowania w UE, ale też nadużycia w handlu równoległym.

- Podróbki trafiają do nas drogą morką, drogą lądową. Czasami są tylko u nas w tranzycie w głąb Unii, a czasami zostają na naszym rynku i są w różny sposób - dosyć nachalnie oferowane zarówno w sprzedaży bezpośredniej, na targowiskach jak i przez internet – mówiła podczas konferencji Dorota Muszyńska odpowiedzialna za zarządzanie zaprawami nasiennymi w Bayer.

Firma Bayer jako jeden z głównych producentów środków ochrony roślin styka się z tym problemem. Jakie fałszywki się pojawiają na rynku?

– W większości są to produkty przeznaczone do ochrony sadów, niektóre herbicydy oraz zaprawy nasienne – w tym Mesurol, który dostępny jest legalnie tylko dla zakładów nasiennych. Podróbki najczęściej mają imitować autentyczne produkty pochodzące z Ukrainy, Rosji lub krajów Europy Zachodniej – informuje Bayer.

W 2015 r. Bayer dokonał wielu analiz przejętych podróbek, w których zidentyfikowano:
- substancje czynne niezgodne z deklarowanym składem np. szkodliwe dla pszczół i organizmów pożytecznych o innym mechanizmie działania (kontaktowym zamiast systemicznym), innym spektrum działania (grzybo- zamiast owadobójczym);
- koformulanty zakazane w UE ze względu na wysoką szkodliwość dla zdrowia i życia ludzi.

Bayer szukało prostego systemu rozpoznawania produktów autentycznych. Taką propozycją jest CapSeal tzw. interaktywna plomba zakrętki.

Każde zakręcone opakowanie ma naklejoną plombę. Znajduje się na niej opalizujący hologram z kolorowym logo firmy Bayer oraz kod QR, który można zeskanować. Pierwsza próba odczytania go za pomocą smartfona prowadzi do aplikacji Bayer CapSeal. Aplikacja weryfikuje unikalny numer zaszyfrowany w kodzie QR i niezwłocznie informuje użytkownika, czy dany produkt jest oryginalny, czy nie. W tym drugim przypadku podpowiada użytkownikowi, jak ma dalej postępować. Aplikację można bezpłatnie pobrać ze sklepu GooglePlay lub AppStore.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!