PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Bardzo krótka kampania cukrownicza za nami

Bardzo krótka kampania cukrownicza za nami Bardzo krótka kampania cukrownicza za nami, fot. MT

- 5 stycznia 2016 r. cukrownia Malbork, jako ostatnia zakończyła przerób buraka cukrowego w Polsce. Była to bardzo krótka kampania, trwająca tylko 90 dni, w niektórych cukrowniach nawet jedynie 64 dni (w poprzednich latach było to około 140 dni) – podsumowuje Krajowy Związek Plantatorów Buraka Cukrowego.



Miniony sezon był bardzo trudny dla produkcji buraka, która straciła na panujących warunkach pogodowych.

- Susza i ograniczenie uprawy nie tylko przez producentów cukru, ale i plantatorów ze względu na cenę buraka były główną przyczyną tak krótkiej kampanii. W stosunku do poprzedniego roku wyprodukowano około 700 tys. ton cukru mniej. Według naszych szacunków (gdyż dane z koncernów cukrowniczych stały się bardzo tajne) wyprodukowano nie więcej niż 1,3 miliona ton cukru, przy spożyciu około 1,65 miliona ton – wymienia Związek.

Biorąc pod uwagę wszystkie te informacje oraz dane z giełd handlowych i szacunków ISO (Światowa Organizacja Cukru) odnośnie wielkości światowej produkcji, prawdopodobieństwo poważnego wzrostu cen cukru w tym roku jest duże.

- Niestety nie przekłada się to ceny buraka w Polsce i istnieje zagrożenie, że w 2016 r. plantatorzy ograniczą produkcję do niezbędnego minimum w swoich gospodarstwach, tym bardziej że płatności do produkcji są przyznane tylko do powierzchni buraków kwotowych – dodają.

Z kolei Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w Warszawie w najnowszym Raporcie rolnym ocenił, że w kampanii 2015/2016 zbiory buraka cukrowego wyniosły ok. 8,9 mln t, co umożliwi produkcję ok. 1350 tys. ton cukru.

- W okresie wrzesień-listopad br. produkcja wyniosła 952 tys. t i była o 25 proc. mniejsza niż w analogicznym okresie 2014 r. Po raz pierwszy produkcja będzie mniejsza od kwoty krajowej (1405 tys. ton), ale producenci na poczet produkcji kwotowej w sezonie 2015/2016 zaliczyli ok. 321 tys. ton pozakwotowego cukru z kampanii 2014/2015. W rezultacie podaż cukru pozakwotowego wyniesie ok. 250-270 tys. ton, który będzie przede wszystkim eksportowany do krajów trzecich – podaje Piotr Szajner z IERiGŻ.

Jakie są przewidywania na ten rok? Ekspert uważa, że w 2016 r. przemysł cukrowniczy zakontraktuje buraki cukrowe z powierzchni ok. 190 tys. ha, tj. o 5-6 proc. więcej niż przed rokiem. Jeżeli plony wyniosą ok. 60 ton/ha, to w 2016 r. zbiory mogą wynieść ok. 11,4 mln ton, a produkcja cukru w kampanii 2016/2017 wzrośnie do ok. 1,7 mln ton.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (3)

  • aaa 2016-01-18 13:52:23
    Pierdu pierdu. Masa ludzi w 2015 roku zakończyła kontraktację buraka ze względu na ruchy z cenami i małą opłacalność w stosunku do nakładów
  • wifi 2016-01-18 13:48:17
    przecież nie było ponad planowych. bo się nie opłaca...przynajmniej tak piszą
  • miki 2016-01-18 12:07:20
    ktoś coś wie , jak zapłacą ponadplanowe? cukrownia Glinojeck i KSC
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.196.31.117
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!