PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Jak naprawić rynek ziemniaka?

Jak naprawić rynek ziemniaka?

Opłacalność uprawy ziemniaka w tym roku jest bardzo słaba, bo niska jest cena. Rolnik za kilogram ziemniaków jadalnych nie dostanie więcej niż 10 gr.



Aby opłacała się produkcja ziemniaków musiałyby one kosztować co najmniej 40 gr/kg. Co należy zrobić, aby sytuacja na rynku się zmieniła?

Zdaniem dr Wojciecha Nowackiego z Instytutu Hodowli i Aklimatyzacji Roślin PIB i jednocześnie wiceprezesa Stowarzyszenia Polski Ziemniak, należy wprowadzić regulacje prawne poprawiające funkcjonowanie rynku artykułów rolnych, także ziemniaków.

- Wprowadzić prawo producenta do ustalania procentowego udziału wartości sprzedawanego towaru w finalnej cenie detalicznej produktu wprowadzanego na rynek (np.30-50 proc.) oraz prawo udzielania rabatu na wysokość marż dla ogniw uczestniczących w obrocie i handlu. Wysokość marż handlowych powinna wynikać z ponoszonych przez operatorów i handlowców kosztów (uszlachetnianie, konfekcjonowanie, sprzedaż) oraz skalkulowanych zysków - mówi dr Nowacki.

Specjalista apeluje też o wprowadzenie wolnej od podatku wysokości marży minimalnej oraz podatku progresywnego od marż handlowych przekraczających dopuszczalne progi uwzględniające specyfikę obrotu towarem. - Wprowadzenie zakazu oraz jego egzekucji do używania nazwy „ ziemniak młody" dla ziemniaków zbieranych w pełnej dojrzałości niezależnie od miejsca produkcji. Cechą wyróżniającą ziemniaki młode jest ocierająca się skórka na bulwach - dodaje.

Powinna być też prowadzona kontrola fitosanitarna w obrocie międzynarodowym ziemniakami powinna być tak zorganizowana, aby umożliwiała sprawny wywóz polskich ziemniaków w strefie UE i do krajów trzecich. - Wprowadzenie uproszczonej procedury kontrolnej dla „ ziemniaków młodych" (np. pobieranie prób z pola). Zakres prowadzonych badań fitosanitarnych powinien odpowiadać przede wszystkim wymaganiom kraju docelowego, a służby fitosanitarne kraju muszą być świadome, że w handlu międzynarodowym wykorzystuje się bezpieczeństwo sanitarne jako element nie zawsze uczciwej konkurencji - podkreśla dr Wojciech Nowacki.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.158.52.166
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!