Poprawa pogody i dobre prognozy na pierwsze dni sierpnia spowodują przyspieszenie prac polowych i zwiększą podaż ziarna. Dotychczas z powodu małego zaawansowania żniw podaż ziarna jest niewielka. Z nowych zbiorów rolnicy oferują rzepak i jęczmień ozimy.

Przetwórcy i podmioty skupowe za jęczmień paszowy płacą obecnie w granicach e 530-570 zł za tonę. Firmy handlowe odsprzedają jęczmień m.in. na eksport do Niemiec - podała Izba.

Według niej w dalszym ciągu mało importuje się ziarna ze Słowacji. Ceny żądane przez Słowaków są nadal mało konkurencyjne, aby mogło się to przełożyć na większy import. Słowacka pszenica konsumpcyjna kosztuje 150-160 euro/t.

Można jeszcze kupić ziarno z ubiegłorocznych zbiorów.

W połowie ubiegłego tygodnia, przetwórcy za ziarno ze starych i nowych zbiorów z dostawą płacili: 670-720 zł/t za pszenicę konsumpcyjną (min. 12,5 proc. białka), podobna była cena pszenicy paszowej. Cena żyta konsumpcyjnego - to poziom 480 -550 zł/t, jęczmienia 530 -570 zł/t, pszenżyta - 520 - 600 zł/t, a kukurydzy - 630 -680 zł/t.

Spadki notowań zbóż na paryskiej giełdzie MATIF przełożyły się na niższe ceny o 10-15 zł/t , oferowane za ziarno przez eksporterów. Np. w końcu ubiegłego tygodnia firmy handlowe były gotowe kupić ziarno z nowych zbiorów z dostawą do portów Gdańsk/Gdynia w cenie: pszenica 700 -720 zł/t (dostawa VIII-IX), jęczmień 610-620 zł/t (dostawa VIII-IX), rzepak - 1520 -1535 zł/t (dostawa IX).

W opinii ekspertów Izby, ceny oferowane przez eksporterów za pszenicę nie zachęcają rolników do sprzedaży ziarna. Natomiast większe zainteresowanie sprzedażą jest w przypadku żyta paszowego. Firmy są skłonne zapłacić za nie 530 -540 zł za tonę z dostawą w żniwa.

W pierwszych tygodniach sezonu 2015/2016, będzie wywożony głównie rzepak, jego eksport w okresie lipiec-wrzesień br. może wynieść 200-300 tys. ton. W okresie żniwnym, eksport pszenicy będzie ograniczony, a większe ilości tego zboża prawdopodobnie trafią za granicę dopiero w okresie październik-listopad br. We wrześniu można zaś spodziewać się znacznego wywozu żyta drogą morską, nawet do 100 tys. ton - prognozuje Izba Zbożowo-Paszowa.

Podobał się artykuł? Podziel się!