Ta charakterystyczna budowla należąca do Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście pozwala na składowanie do 55 tys. ton zbóż.

Jak poinformowały w czwartek służby prasowe szczecińskiego portu, umowę w tej sprawie podpisali dzień wcześniej przedstawiciele właściciela elewatora - Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz duńskiej firmy.

W kwietniu br. rada nadzorcza portu zatwierdziła wybór nowego dzierżawcy. Oferta duńskiej firmy zdaniem Zarządu była najkorzystniejsza spośród trzech, jakie wpłynęły w odpowiedzi na ogłoszenie w sprawie dzierżawy elewatora.

Umowę zawarto na 30 lat. Zgodnie z jej zapisami "elewator zostanie zmodernizowany do potrzeb technologicznych w zakresie przeładunku i składowania zbóż, pasz i innych masowych produktów pochodzenia roślinnego, ze szczególnym uwzględnieniem transportu morskiego w łańcuchu dostaw. Dzierżawca zobowiązany jest do prowadzenia działalności przeładunkowo-składowej tych towarów. Wielkość rocznego przeładunku ma przekroczyć 350 tys. ton rocznie" - napisano w przesłanym PAP komunikacie.

Infrastruktura istniejąca w okolicach elewatora umożliwia przeładunek z wykorzystaniem wszystkich dostępnych środków transportu, tj. statku, kolei i samochodów. Przylegające doń nabrzeże Zbożowe przeszło gruntowną modernizację, zaś od podstaw wybudowano nowe nabrzeże Niemieckie.

Zarząd portu szacuje, że po uruchomieniu elewatora Ewa przeładunki w porcie w Szczecinie wzrosną o ok. 350-375 tys. ton rocznie. W kolejnych latach przyrosty te powinny być jeszcze większe. Kluczowe znaczenie dla realizacji tych planów ma pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 m.

Realizacja tego projektu pozwoliłaby na wpływanie do szczecińskiego portu jednostkom o niemal dwa razy większym tonażu niż dotychczas.

Copenhagen Merchants to firma handlowa, działająca od trzech dekad na rynku usług brokerskich związanych z handlem zbożem, paszami i biomasą. Współpracuje z firmami świadczącymi usługi shippingowe, spedycyjne, dokerskie, składowania, celne i laboratoryjne.

Elewator Ewa wybudowano na początku XX w. To jeden z bardziej charakterystycznych budynków w mieście. Imponujący wymiarami jest dobrze widoczny z wielu miejsc w centrum. Jego kubatura to 73 tys. metrów sześciennych; ma 170 komór o różnej wielkości do przechowywania zboża.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółką akcyjną z większościowym udziałem skarbu państwa. Zarządza dwoma portami - w Szczecinie i Świnoujściu. W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy obsługujący połączenia ze Skandynawią. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych.