Kukurydza wciąż za rzadko gości na naszych stołach. W związku z tym PZPK rozpoczęła kampanię „Kukurydza - słoneczne ziarno zdrowia" w celu edukowania konsumentów i promowania wśród nich tej rośliny oraz jej przetworów w tym kaszy, mąki, płatków, chrupków czy oleju kukurydzianego. To pierwsze takie działania promocyjne prowadzone przez PZPK.

- Wśród wszystkich roślin produkcji polowej, w uprawie kukurydzy dokonał się w największy postęp  Uprawa kukurydzy w 2014 rok po raz kolejny przekroczyła 1 mln ha, a jej produkcja w pełni pokrywa zapotrzebowanie kraju, a nawet konieczny jest eksport 1-1,5 mln ton. 15 lat temu ziarno kukurydzy wyprodukowane w Polsce zaspokajało jedynie 10-20 proc. potrzeb - powiedział profesor Tadeusz Michalski, prezes PZPK podczas konferencji prasowej.

Inaczej wygląda spożycie kukurydzy cukrowej w naszym kraju, które wynosi niespełna 0,5 kg na mieszkańca. (przykładowo w Stanach Zjednoczonych wartość ta wynosi ponad 10 kg) -poinformował dr inż. Roman Warzecha - członek PZPK. Kukurydza wymaga zatem ciągłej promocji wśród Polaków. Samą kukurydzę cukrową uprawia się w naszym kraju na ok. 7 tys. ha, z czego 5,5 tys. ha na potrzeby przemysłu przetwórczego (kukurydza konserwowa oraz mrożone kolby).

O tym, że kukurydzy i jej przetwory powinna częściej gościć na naszych stołach przekonywała z kolei dietetyk Justyna Marszałkowska. Jest zdaniem kukurydza ziarnowa i cukrowa mają szereg zalet. Przede wszystkim należy podkreślić brak glutenu, który umożliwia spożycie tej rośliny przez alergików i osoby chore na celiakię. Ponadto roślina jest bogatym źródłem węglowodanów, błonnika, witamin i minerałów. Jej częste spożycie usprawnia trawienie, obniża stężenie cholesterolu we krwi, zwiększa odporność. Zawarta w kukurydzy luteina jest przeciwutleniaczem chroniącym organizm przed działaniem wolnych rodników.

Kampania "Kukurydza - słoneczne ziarno zdrowia" to pierwsze działania promocyjne prowadzone przez Polski Związek Producentów Kukurydzy w ramach Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych. W 2014 r. w ramach tego Funduszu organizacje branżowe zrealizowały ponad 20 kampanii o łącznej wartości ponad 3,5 mln zł. Łącznie od powstania Funduszy Promocji w 2009 r. wypłacono ponad 207 mln zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!