PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Polski eksport rolno-spożywczy wzrósł

Polski eksport rolno-spożywczy wzrósł

W 2011 r. wartość eksportu z Polski towarów rolno-spożywczych wzrosła o 12 proc., do 13,8 mld euro - poinformował w piątek minister rolnictwa Marek Sawicki podczas konferencji prasowej na targach rolnych "Zielony Tydzień" w Berlinie.



Według ministra nawet mimo kryzysu gospodarczego sprzedaż polskich artykułów branży rolnej i spożywczej dynamicznie wzrasta; w ciągu minionych dziesięciu lat zwiększyła się czterokrotnie.

Aż 78 proc. tego eksportu z Polski trafia na rynki krajów UE, a 10 proc. - do Wspólnoty Niepodległych Państw, głównie Rosji. Największym partnerem handlowym pozostają Niemcy; w 2011 r. na rynek ten trafiły towary rolno-spożywcze o wartości około 3,1 mld euro (o 11 proc. więcej niż rok wcześniej). Polska odnotowała nadwyżkę w handlu tymi produktami z Niemcami w wysokości 462 mln euro.

Najwięcej sprzedawano warzyw i owoców, wyrobów mleczarskich, wyrobów tytoniowych, mięsa drobiowego i wołowego oraz wyrobów czekoladowych.

Jednocześnie wzrasta też polski import towarów rolnych i spożywczych; w zeszłym roku - o 15 proc., do wartości 11,4 mld euro. Około 70 proc. tego importu pochodzi z krajów UE, szczególnie z Niemiec (23 proc. całego importu). W 2011 r. wartość importu z RFN wyniosła 2,6 mld euro i była aż o 22,5 proc. wyższa niż w 2010 r.

Sawicki zachwalał w piątek w stolicy Niemiec polską żywność, prezentowaną na targach "Zielony Tydzień". -Tradycyjnie prezentujemy to, co najlepsze: zdrowe, bezpieczne i smaczne produkty żywnościowe - powiedział. - Małe gospodarstwa, tradycyjny sposób wytwarzania żywności i najnowocześniejsze w Europie przetwórstwo, to bardzo dobre połączenie, które daje w efekcie produkty dobrej jakości - dodał.

W polskiej hali na berlińskich targach prezentuje się ponad 100 firm i wszystkie polskie województwa. Na stoiskach można znaleźć na przykład polskie wędliny, wypieki, miody, wyroby mleczarskie oraz słodycze. Hasło ekspozycji to "Polska schmeckt! ("Polska smakuje!"), a jej symbolem jest - jak przekonywał Sawicki - "najsmaczniejsze w Europie" jabłko.

W berlińskich targach bierze udział ponad 1600 wystawców z 59 krajów. Krajem partnerskim tegorocznej, 77. edycji targów jest Rumunia.

Zielony Tydzień to największe na świecie spotkanie producentów i przetwórców żywności, chętnie odwiedzane przez mieszkańców Berlina i turystów, którzy mają tu możliwość spróbowania tysięcy specjałów z całego świata.

Wśród głównych atrakcji są hale kwiatów i zwierząt domowych, a także galeria niemieckich win. Osobną halę targową przeznaczono na prezentację żywności ekologicznej.

Targi potrwają do 29 stycznia. Organizatorzy oczekują, że odwiedzi je około 400 tysięcy gości.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (2)

  • Jaś 2012-01-21 19:58:49
    Tym bardziej nie ma się czym chwalić, że reeksportujemy dopłaty. Jak doliczyć do tego jeszcze, ile maszyn opchnęli u nas - korzystamy niewiele, a ile krzyku.
  • hohoł 2012-01-21 11:13:10
    Import jeszcze bardziej ,Tylko w 70% pokrywamy zapotrzebowanie na mięso wieprzowe
    chwalić się nie ma czym ,może tylko głupotą ministra
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.80.219.236
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!