PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Czy sieci handlowe wymuszały ceny na dostawcach masła?

Czy sieci handlowe wymuszały ceny na dostawcach masła? fot. Shutterstock

Autor: Iwona Dyba

Dodano: 06-03-2018 15:37

Tagi:

UOKiK sprawdził, czy sieci handlowe nie naciskały na obniżenie ceny u dostawców masła w okresie rekordowo wysokich cen tego produktu.



W zeszłym roku obserwowaliśmy rekordowo wysokie ceny masła, które w sklepach często były na poziomie ok. 8 zł za 200 g kostkę, mniejsze sklepy w dużych miastach oferowały produkt jeszcze drożej - czasami nawet ponad 9 zł/kostkę.

Wówczas analitycy zwracali uwagę na nieproporcjonalny wzrost cen masła względem wzrostu cen innych produktów, takich jak sery czy mleko w proszku. Było podejrzenie, że handel sztucznie podnosi cenę. Z drugiej strony pojawiały się też głosy, że duże sieci handlowe wywierają nacisk na dostawców masła aby sprzedawali je taniej, tak aby konsumenci w supermarketach mogli znaleźć bardziej atrakcyjny cenowo produkt. W tym celu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie w sprawie znacznego wzrostu cen masła.

W komunikacie UOKiK czytamy, że choć główną przyczyną podwyżki było zwiększenie popytu w krajach rozwijających się, przy jednoczesnym ograniczeniu produkcji przez największych producentów (Nowa Zelandia, Australia), to pojawiły się jednak sygnały, że sieci handlowe mogą próbować wykorzystywać sytuację i naciskać na producentów masła, by sprzedawali je taniej. Urząd postanowił to sprawdzić i w październiku 2017 r. wszczął pięć postępowań wyjaśniających. Prowadzone były w sprawie działań największych sieci handlowych - Lidl Polska, Jeronimo Martins, Tesco Polska, Auchan Polska i Carrefour Polska.

- Analiza zebranego materiału pokazała, że sieci nie wywierały nacisków na dostawców w sprawie cen. Przeciwnie, stawki podlegały negocjacjom i w badanym okresie często się zmieniały ze względu na duże wahania w cenie mleka – mówi Piotr Adamczewski, dyrektor Delegatury UOKiK w Bydgoszczy.

UOKiK zauważa, że według prognoz Komisji Europejskiej, dostawy mleka w 2018 r. mają się zwiększyć (o 1,4 proc.). Ma także wzrosnąć produkcja mleka w Nowej Zelandii (o 3 proc.). Oznaczałoby to większą podaż masła, a więc możliwy spadek cen.

Jaka jest jakość masła?

Ponadto w styczniu 2018 r. Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK po raz drugi sprawdziła jakość masła. Pierwsze badanie przeprowadziła w październiku ubiegłego roku – wykazało ono, że masło jest dobrej jakości, jedynie w czterech produktach inspektorzy stwierdzili nieznaczne przekroczenie ilości wody. Tegoroczna kontrola wypadła jeszcze lepiej. IH nie stwierdziła nieprawidłowości we wszystkich 13 skontrolowanych partiach.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (3)

  • rolniczka z mazowsza 2018-03-06 22:28:47
    Donoszę, że nawet pies nie ruszył, a to produkt niemiecki i tu widać co to za jakość.
  • mleko 2018-03-06 17:56:27
    No , a marża sięgająca 65 % , to wg. UOKiK - dopuszczalne zachowanie kontrahenta
  • rolniczka z mazowsza 2018-03-06 17:37:09
    Ja za to stwierdzam nieprawidłowości organoleptyczne jogurtu waniliowego Skyr. Owszem moja wina i nieuwaga. Zobaczyłam w Lidlu produkt podobny do mojego ukochanego z Piątnicy kupiłam. Dopiero w domu zauważyłam, że to zupełnie coś innego okropny smak i okropne słodziki w składzie. Nie wiem czy psu nie zaszkodzi.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.175.190.77
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!