PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Czy wszyscy tracą na kryzysie?

Czy wszyscy tracą na kryzysie? Ceny mleka jakie obecnie płacone są rolnikom przez większość podmiotów skupujących w naszym kraju, wielu producentom nie wystarczają na pokrycie kosztów związanych z produkcją białego surowca; Fot. Shutterstock

Autor: Łukasz Głuchowski

Dodano: 26-04-2016 11:00

Tagi:

Obecna sytuacja na rynku mleka powoduje, że wielu producentów białego surowca znalazło się na skraju bankructwa. Ale czy wszyscy tworzący sektor mleczny tracą w obecnej sytuacji?



Ceny mleka jakie obecnie płacone są rolnikom przez większość podmiotów skupujących w naszym kraju, wielu producentom nie wystarczają na pokrycie kosztów związanych z produkcją białego surowca. Część rolników ogranicza produkcję, bądź wręcz z niej rezygnuje, natomiast inna grupa producentów powiększa produkcję, chcąc poprzez dużą ilość sprzedawanego surowca nadrobić niską cenę jednostkową. Zarówno pierwsi jak i drudzy tracą na kryzysie. Rolnicy, którzy muszą wygaszać produkcję zapewne już nie odzyskają części zainwestowanych środków. Z kolei rolnicy powiększający skalę produkcji, tracą ponieważ osiągają podobne albo mniejsze zyski pomimo coraz to większych nakładów.

Podobna sytuacja dotyka producentów mleka na całym świecie. Z doniesień z różnych zakątków globu dowiadujemy się, że rolnicy zajmujący się chowem bydła mlecznego mają coraz większe problemy ze spłatą zobowiązań zaciągniętych na poczet inwestycji. W ciężkiej sytuacji, oprócz naszych producentów, są np. rolnicy w Nowej Zelandii.

Podczas gdy producenci liczą straty, przetwórcy mleka odnotowują zwiększone zyski. Jak informowaliśmy na naszym portalu, nowozelandzka Fonterra podwoiła w pierwszej połowie sezonu 2015/2016 zysk netto. Podobnie i nasi krajowi przetwórcy mogą pochwalić się wzrostem zysków na poziomie kilkunastu proc. Dzieje się to pomimo zmniejszających się przychodów, jednak w odróżnieniu od rolników, przetwórcy mają dużą możliwość ograniczania kosztów. Jak podają eksperci to właśnie niska cena surowca stawia przetwórców w tak dobrej sytuacji.

Na kryzysie próbują zarobić sieci handlowe. Jak ujawniła Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka we współpracy z Krajową Radą Izb Rolniczych, sieci handlowe wykorzystują problemy w zbycie produktów mleczarskich i narzucają przetwórcom różnorakie dodatkowe opłaty, których sumy są często horrendalne. Na liście ujawnionych opłat widnieją premie i bonu z tytułu wielkości sprzedaży oraz różnych akcji prowadzonych przez sklepy.

Jeśli nadal będzie utrzymywała się sytuacja, w której większość obciążeń związanych z obecnym kryzysem będzie spoczywało na barkach producentów, może pewnego dnia okazać się, że przetwórcy i detaliści nie mają już czego sprzedawać.  

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (3)

  • Edi 2016-04-27 18:09:32
    Mleczarek smieszy mnie to ze u ciebie koszt prod. jednego litra mleka wynosi 60gr.Jeżeli masz 5 szt to ok rozumie ale nie 50 Pajacu
  • ciacher 2016-04-26 21:13:32
    Mleczarek tylko nie krzycz bo i Tobie sie do d..py dobiorą
  • Mleczarek 2016-04-26 12:42:26
    U mnie koszt produkcji 1 litra mleka to 60 gr. W skupie otrzymuję 1 zł 20 gr. Bez przesady z tym kryzysem.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.159.91.117
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!