Nowa fabryka systemów żywieniowych firmy DeLaval została uruchomiona w lipcu 2013 roku, kiedy to z jej linii produkcyjnej zeszły pierwsze wozy paszowe. Jest to jedyna fabryka wozów paszowych firmy DeLaval. Wozy paszowe z Dobrego Miasta trafiają na wszystkie rynki, na których firma prowadzi sprzedaż swoich produktów - w Europie, Azji, Afryce oraz obu Amerykach.

- W naszej nowej fabryce są produkowane stacje żywienia krów, wozy paszowe - zarówno mobilne (z poziomym i pionowym systemem mieszania), jak i stacjonarne, będące częścią systemu automatycznego zadawania paszy Optimat, którego wszystkie części składowe są produkowane również w naszej fabryce - tłumaczy Tadeusz Melnyczok, dyrektor fabryki w Dobrym Mieście.

Powierzchnia nowej fabryki to blisko 4000 m2, na których zatrudnienie znajduje 60 osób w produkcji oraz ponad 20 osób w obsłudze i funkcjach wspierających - łącznie ponad 80 stanowisk. Wielkość produkcji w fabryce to 530 wozów paszowych mobilnych i stacjonarnych rocznie.

Lokalizacja fabryki nie jest przypadkowa, o czym na wstępie oficjalnego otwarcia mówił prezes zarządu DeLaval Sp. z o.o. dr Leszek Jarosz.

Historia produkcji wozów paszowych firmy DeLaval w Polsce sięga swoją historią początku lat 90. - pierwszy wóz paszowy sprzedany został w 1994 roku do OHZ Osięciny.

- Od początku fabryka mieściła się w położonym na Warmii Dobrym Mieście k. Olsztyna, a produkcja odbywała się początkowo we współpracy z ówczesnym zakładem POL-MOT Warfama, po czym w roku 2000 zostały wydzierżawione obiekty produkcyjne i DeLaval w całości przejął produkcję maszyn wykorzystywanych w żywieniu bydła - mówi dr Leszek Jarosz.

STAWIAJĄ NA WYSOKĄ JAKOŚĆ

Wozy paszowe są jednymi ze standardowych maszyn codziennego wykorzystania w gospodarstwach mlecznych. Wykorzystanie tych urządzeń jest niezbędne w zastosowaniu systemu żywienia TMR, a ze względu na środowisko, w jakim pracują, muszą być wykonane z trwałych materiałów.

- W naszej fabryce powstają kosze załadunkowe wozów paszowych stacjonarnych i mobilnych, a także mechanizmy mieszające pasze. Nie wszystkie składowe wozów są jednak naszej produkcji, podzespoły, takie jak np. przekładnia, pochodzą z zakupu - tłumaczy dyrektor Tadeusz Melnyczok.