Według informacji Ministerstwa Finansów (za MRiRW) w pierwszych siedmiu miesiącach br. wartość sprzedaży polskich przetworów mleczarskich na rynkach zagranicznych wyniosła 913,34 mln euro, czyli była o prawie 17 proc. wyższa niż przed rokiem.

W przeliczaniu na polską walutę eksport zwiększył się o prawie 14 proc. do 3797,2 mln zł.

Powyższe ożywienie to w głównej mierze efekt większych dostaw artykułów mlecznych na rynek rosyjski – wzrost o prawie 67 proc. do 69,8 mln euro. Nadal jednak udział Rosji w polskim eksporcie jest niewielki (prawie 8 proc. wobec 5 proc. w roku ubiegłym), a naszym czołowym partnerem handlowym pozostają kraje UE-28, z 74 proc. udziałem w wartości wywozu.

W okresie styczeń-lipiec sprzedaż na ten rynek zwiększyła się o ponad 21 proc. do 674,3 mln euro. W tym roku po raz pierwszy w zestawieniu pojawiły się także Chiny, gdzie polscy eksporterzy sprzedali 1,3 tys. t mleka w proszku o wartości 3,6 mln euro. Istotny spadek wywozu odnotowano natomiast w przypadku Algierii (mleko w proszku) i Arabii Saudyjskiej (sery). Podobał się artykuł? Podziel się!