Polski eksport produktów rolno-spożywczych jest nadmiernie podporządkowany sytuacji na rynkach w Unii Europejskiej oraz stosunków gospodarczych z Rosją. Polski sektor mleczarski jest eksporterem netto, ponieważ produkcja mleka surowego jest większa od zużycia krajowego. Dlatego zadaniem polskich przedsiębiorstw jest nieustanne poszukiwanie alternatyw rynków eksportowych i dostosowanie ofert do zmiennych wymagań poszczególnych rynków. Natomiast obowiązkiem władz i instytucji rządowych jest wspieranie działań polskich przedsiębiorców na arenie międzynarodowej.

W 2014 roku wpływy z eksportu produktów rolno-spożywczych wyniosły niecałe 20 mld euro. Przetwory mleczne z Polski są głównie eksportowane do krajów UE (73%), a zasadniczym odbiorcą są nasi zachodni sąsiedzi – Niemcy, którzy w ubiegłym roku zakupili blisko 248 tys. ton mleka i śmietany z Polski.

Eksport mleka i produktów mlecznych do Chin dopiero w ostatnich latach nabrał dynamicznego rozwoju. Wynikało to przede wszystkim z embarga rosyjskiego wprowadzonego na polskie mleko i przetwory mleczne.

Według danych przedstawionych przez Główny Urząd Statystyczny, w 2014 roku eksport do Chin ogółu mleka i śmietany wynosił prawie 15 tys. ton o łącznej wartości ponad 27 mln euro. Dla porównania w 2013 roku Polska wysłała do Chin niecałe 6 tys. ton mleka i śmietany. Szacowana wartość tych produktów wahała się w okolicach 9 mln euro. Z danych tych wynika, że w roku ubiegłym w porównaniu z 2013 wielkość krajowego eksportu mleka i śmietany do Chin wzrosła o ponad 150%.

Wielkość eksportu mleka i produktów mlecznych do Chin (w porównaniu np., do Niemiec) jest wciąż niewielka, jednak rynek chiński stwarza wielkie perspektywy dla rozwoju polskich przedsiębiorstw.