Genomika - przyszłość selekcji hodowlanej

Selekcja genomowa buhajów pozwala na szybszy postęp hodowlany w stadach bydła, a także na znaczne obniżenie kosztów oceny wartości hodowlanej buhajów.

Genomika pozwoliła na zmianę podejścia do oceny wartości hodowlanej zwierząt. Tradycyjna oparta była o rodowody oraz wyniki użytkowości. Aby ocenić wartość hodowlaną buhaja, należało czekać, aż jego córki wejdą w laktację. Aktualnie stosowane są metody, oceniające wartość hodowlaną buhaja już z chwilą jego narodzin.

Ostatnie kilka lat przyniosło nam rozwój nauk genetycznych. Wyścig w celu zsekwencjonowania ludzkiego genomu spowodował rozwój technik oraz drastyczne obniżenie kosztów ich stosowania (koszt zsekwencjonowania pojedynczego nukleotydu zmniejszył się 100 mln razy od 1990 r.). Obecnie najdokładniejszą ocenę genotypu można oprzeć na zsekwencjonowanej, całej informacji genetycznej danego osobnika. Jest to jednak metoda czasochłonna, a przez to nadal stosunkowo kosztowna.

SINGLE NUCLEOTIDE POLYMORPHISM

Stan rzeczy zmieniło wykorzystanie SNP. Jest to metoda polegająca na porównywaniu informacji genetycznej dwóch lub większej liczby osobników, w najważniejszych punktach. Działa to mniej więcej w taki sposób, jakbyśmy chcąc poznać treść książki, nie czytali jej całej, ale sprawdzili, jakie litery znajdują się określonych miejscach, co 100-200 znaków. Miejsca te to właśnie SNP (ang. Single Nucleotide Polymorphism), czyli polimorfizmy pojedynczego nukleotydu. W tych punktach znajduje się 90 proc. zmienności osobniczych. Metoda ta jest ciągle rozwijana, odkrywane są nowe SNP.

Jednak same polimorfizmy pojedynczego nukleotydu zwykle nie mają bezpośredniego wpływu na fenotyp zwierzęcia. Ich znaczenie polega na tym, że naukowcom udaje się przypisać do nich wiele różnych genów. Odcinek DNA składający się z kodujących genów oraz SNP nazywany jest haplotypem. Ta część informacji genetycznej jest sprzężona ze sobą i przez to łącznie przekazywana potomstwu. Intensywne badania poszerzają naszą wiedzę, ponieważ obok odkrywania nowych miejsc polimorfizmu pojedynczego nukleotydu najważniejsze jest powiązanie poszczególnych haplotypów z wartościami cech użytkowych. Na każdą z cech, takich jak m.in. wydajność, długowieczność, wykorzystanie paszy, składają się efekty działania wielu haplotypów.

Ocena oparta na SNP polega na porównaniu znanego genotypu zwierzęcia z oceną jego użytkowości. - Analiza tych danych pozwala na skorelowanie poszczególnych SNP z cechami fenotypu. Dopiero wykorzystanie tej wiedzy, czyli technicznej analizy markerów i obliczonej genomowej wartości hodowlanej w realizowanych programach hodowlanych, w których decyzje podejmowane są w oparciu o genomowe wartości hodowlane, możemy nazwać selekcją genomową - mówi dr Jarosław Jędraszczyk, wiceprezes zarządu oraz dyrektor ds. naukowo-badawczych, Małopolskiego Centrum Biotechniki Sp. z o.o. w Krasnem. Poprawność uzyskanych korelacji sprawdza się na zwierzętach o znanym fenotypie.

Do wad selekcji opartej wyłącznie na informacji o genotypie osobnika należy zmniejszenie dokładności oceny buhajów. Brak jest uwzględnienia zależności pomiędzy haplotypami, a także interakcji genotyp-środowisko. Skutkiem tego, metody genomiczne nie mogą istnieć niezależnie od metod tradycyjnych. Ocena córek buhajów, które trafiły na rynek na podstawie oceny genomicznej, będzie miała wpływ na szacowanie wartości hodowlanej, kolejnych pokoleń rozpłodników.

Powiązanie SNP z cechami użytkowymi pozwoliło na przyspieszenie oceny wartości hodowlanej, przyspieszając postęp hodowlany. Skróciło także czas potrzebny na wprowadzenie nasienia na rynek z 5-7 lat do 2 lat, od urodzenia buhaja. Oznacza to, że nasienie kolejnego pokolenia buhajów trafia do hodowców o 4 lata wcześniej. Rozwiązuje to także problem oceny wartości hodowlanej, cech, w przypadku których ocena fenotypowa jest ograniczona. Pozwala to na uwzględnienie w selekcji nowych cech, do tej pory nieuwzględnianych w programach hodowlanych, takich jak ilość wydzielanych przez zwierzę gazów cieplarnianych. Nowa metoda znacznie redukuje koszty związane z utrzymaniem i oceną buhajów. Jak podaje dr Martin Sieber - międzynarodowy konsultant ds. hodowli zwierząt z firmy AgDevelop, koszty tradycyjnej oceny wartości użytkowej buhaja w USA to ok 200 tys. dolarów. Ocena genomiczna to koszt rzędu kilku tys. dolarów.

- Najlepsze efekty niesie za sobą łączenie konwencjonalnych ocen wartości hodowlanej z oceną genomową. Dobrym przykładem tego typu interakcji jest sposób selekcji buhajów w MCB w Krasnem, gdzie realizowany jest program dla buhajów polskich holsztyńsko-fryzyjskich odmiany czerwono-białej. Każdego roku do tradycyjnego testowania trafia 27 buhajów. Wybór dokonywany jest z grupy 60-70 buhajków urodzonych w danym roku właśnie na podstawie ich genomowej wartości hodowlanej. Można więc stwierdzić, że każdy buhaj trafiający do testowania jest buhajem ocenionym genomowo - dodaje dr Jarosław Jędraszczyk.

GENOMIKA POLSKA

W Polsce projekt genomowej oceny wartości hodowlanej bydła został zainicjowany w 2008 r. przez Konsorcjum MASinBULL, działające obecnie pod nazwą Genomika Polska. Członkami konsorcjum są stacje unasienniania: Stacja Hodowli i Unasieniania Zwierząt Sp. z o.o. w Bydgoszczy, Stacja Hodowli i Unasieniania Zwierząt w Łowiczu oraz Małopolskie Centrum Biotechniki Sp. z o.o. w Krasnem, a także Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie oraz Instytut Zootechniki w Krakowie.

Analiza genomowa przeprowadzana jest w laboratoriach w Balicach i Olsztynie. Szacowanie informacji pochodzących z tych laboratoriów oraz danych wynikających z rodowodu odbywa się w ośrodku obliczeniowym we Wrocławiu. Docelowo analiza danych ma być przeprowadzana w Balicach.

Na dokładność genomowej oceny wartości hodowlanej składają się m.in. takie czynniki, jak liczba SNP oraz wielkość bazy referencyjnej, do której porównujemy oceniane zwierzę. Na rynku dostępne są już macierze o różnej liczbie badanych SNP, ich dokładność związana jest z ich ceną. Najważniejszym zadaniem, przed którym stoi polska nauka genomiczna, jest stworzenie szerokiej własnej bazy, która aktualnie zawiera już dane o prawie 5 tys. buhajów.

- Genomika Polska nie jest osamotniona w swoich pracach, ponieważ członkostwo w EuroGenomics gwarantuje jej dostęp do bazy zawierającej informacje zgromadzone przez inne europejskie ośrodki. Kraje tworzące konsorcjum EuroGenomics obliczają genomową wartość hodowlaną w oparciu o tę bazę, w związku z czym otrzymywane oceny są wynikami o dużej dokładności. W praktyce rolniczej oznacza to możliwość szerokiego stosowania takiego nasienia. Dzięki tym działaniom, oferta komercyjna jest coraz bogatsza - mówi dr Jarosław Jędraszczyk.

Z otrzymaniem dostępu do europejskiej bazy referencyjnej, dyrektor ds. naukowo badawczych MCG w Krasnem, łączy perspektywę dalszego rozwoju polskich badań genomicznych. - Będziemy włączeni praktycznie we wszystkie projekty naukowo-badawcze i projekty o charakterze aplikacyjnym, które realizowane są w Europie. Oczywiście mając świetne ośrodki naukowe w Polsce, prace rozwijające metodę powinny nabrać tempa już od sierpnia także w kraju, niezależnie od innych europejskich ośrodków - dodaje dr Jędraszczyk.

• GonzoNosacz 2016-02-04 19:52:35
    Armenia leży w kraju wiśni. Horacy skinął ksiąchą.
  • Lewar 2014-06-19 20:22:34
    Ukasz pacz tu http://www.albertabeef.org/
    http://www.albertamilk.com/ w Szkoła główna wywalania gówna (SGGW ) tego nie pokażą masz tu treści co najmniej na habilitacje pozdro 300 }:) schaumann bonsilage + najlepszy inoku lont ever
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.80.81.223
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Zgłoś swoje propozycje zmian!

Dziękujemy za współpracę!