Według organizacji wspierających projekt: Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich Zw. Rew. (KZSM ZR) oraz Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych (FBZPR) branża mleczarska powinna być wspierana przez ambasadora, który będzie reprezentować i promować tę gałąź polskiego przemysłu spożywczego. W związku z tym w 2013 powstała idea wyborów Królowej Mleka, która będzie pełnić taką funkcję.

Królowa Mleka podkreśla rolę mleka i produktów mlecznych w diecie, które są szczególnie ważne w odniesieniu do młodego pokolenia. Do jej zadań należy wspieranie konsumpcji mleka poprzez edukację w szkołach, uczestnictwo w festynach i piknikach oraz uczestnictwo w targach krajowych i zagranicznych.

Nową Królową Mleka 2015 została Justyna Matusiewicz, która zastąpi Katarzynę Gajownik dotychczas pełniącą tę funkcję. Wspierającymi działalność Królowej Książniczkami zostały: Joanna Łuniewska oraz Karolina Bukowska. Wszystkie laureatki konkursu związane są z produkcją mleka i hodowlą bydła mlecznego oraz posiadają szeroką wiedzę na temat branży mleczarskiej.

Na Targach Mleko-Expo został zorganizowany show Królowej Mleka, podczas którego odbyły się pokazy i konkursy dla dzieci przybliżające wiedzę na temat produkcji mleka i jego roli w diecie człowieka. Dzieci chętnie brały udział w konkursie zasypując prowadzących pytaniami. Podobne imprezy są organizowane w szkołach, których w 2015 r, ma zostać odwiedzonych co najmniej 150. Głównym organizatorem konkursu jest Nathusius Investments.