PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Mleczarnie lansują modę na produkty „bez GMO”

Mleczarnie lansują modę na produkty „bez GMO” Oferta produktów mlecznych „bez GMO” zauważalnie rośnie w ofercie handlowej. fot. Shutterstock

Oferta produktów mlecznych „bez GMO” zauważalnie rośnie w ofercie handlowej, po części to same mleczarnie tworzą taką modę. Na pytanie czy ten kierunek jest opłacalny dla producentów mleka, czy też nie muszą odpowiedzieć sami rolnicy.



Podczas seminarium „Hodowla i żywienie bydła mlecznego” zorganizowanego przez Polską Federację Hodowców Bydła i Producentów Mleka oraz Dział Rolny Amabasady USA pojawił się temat możliwości wykorzystania soi w żywieniu krów mlecznych. Mimo, że w kraju jak i w Europie nie ma zakazu stosowania pasz GMO w żywieniu zwierząt gospodarskich, to moda na produkty non GMO w branży spożywczej jest coraz większa.

Konsumenci w ostatnich latach na półkach sklepowych mogą zauważyć rosnącą gamę produktów „bez GMO”, to już jest nie tylko mleko ale i różnego rodzaju sery, serki czy jogurty. W praktyce non GMO oznacza dla producentów mleka rezygnację ze stosowania śruty sojowej GMO w mieszance paszowej, tego wymagają mleczarnie. Jednocześnie, żadne badania naukowe nie potwierdziły dotychczas, że białko GMO z paszy może przechodzić do mleka.

W żywieniu wysokowydajnych krów mlecznych całkowita eliminacja soi z dawki lub zamiana jej na odpowiednik non GMO może okazać się kosztownym przedsięwzięciem. Jak mówił Scott Jensen z Uniwersytetu Stanowego Idaho: - W USA mamy przetwórców, oferujących produkty, które pochodzą od zwierząt żywionych bez udziału pasz GMO. Są pewne rynki, gdzie takie produkty dobrze się sprzedają. Jednak nie ma naukowego dowodu, aby były jakieś konkretne problemy przypisywane stosowaniu GMO w paszach.

Dodał jednocześnie, że stosowanie GMO niesie ze sobą dodatkowe korzyści dla zdrowia ludzi i zwierząt. – Kiedy popatrzymy z drugiej strony, czyli na zalety płynące ze stosowania GMO w paszy, to musimy pamiętać, że przy uprawie GMO stosuje się zarówno mniej pestycydów jak i herbicydów, przez co znacznie ograniczamy chemizację.

Z kolei, Leszek Hądzlik, Prezydent Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka, podkreślił, że na razie nie wyobraża sobie zakazu dla stosowania pasz GMO w żywieniu zwierząt gospodarskich. - Nie mamy jednego stanowiska, zgadzam się z wieloma stwierdzeniami, które tu padły. Na wszystko trzeba patrzeć przez pryzmat ekonomiki produkcji. Konsument otrzyma produkt bez GMO, jednak czy spółdzielnia mleczarska zapłaci swoim rolnikom za takie mleko? Czy to się zwróci?

Prezydent PFHBiPM zauważył, że mleczarnie same lansują taką modę, jednak rolnik musi sprawdzić czy mu się to opłaca, bo to ekonomika powinna decydować o podjęciu takiego kroku, jakim jest produkcja mleka bez użycia pasz GMO w żywieniu krów.

Jednocześnie Leszek Hądzlik dodał, że debata nad paszami GMO toczy się w cieniu innych problemów, jak np. skażenie pasz chorobami grzybowymi, - czy zastanawiamy się w jakim stopniu mogą być rakotwórcze dla organizmów ludzi i zwierząt? – pytał.  

Podczas drugiego dnia spotkania, które miało miejsce w gospodarstwie Aliny i Piotra Strus na Mazowszu, właściciele odpowiadali na pytania dotyczące ich produkcji. Sami prowadzą żywienie 100 krów dojnych z użyciem soi non GMO. Koszt zakupu tego surowca jest ok. 500 zł/t wyższy niż soi GMO. Mleko z tego gospodarstwa jest oddawane do Hochland Polska w Węgrowie, dodatek za dostawy mleka pochodzącego od krów żywionych bez pasz GMO wynosi od 7 gr/l.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (5)

  • Ma Do 2018-04-24 12:36:41
    Najlepiej to krowom dać samego oleju sojowego, bo już zupelnie upadli na głowę ci wspaniali "żywieniowcy- naukowcy". Biedaczyska zapomnieli, że krowy to przeżuwacze i ich czterokomorowy żołądek we współpracy z drobnoustrojami w przedżołądkach przetwarza głównie to co wyrośnie na pastwiskach i łąkach. A do tego jak dołoży się jeszcze jakość mleka pozyskanego z użytków zielonych, to napewno konsumenci zauważą smak i wartość. Lobbing soi to maska biznesu paszowego, wciskają rolnikom i konsumentom "głodne kawałki", że ta roślina zbawi lud. Bardzo dobrze, że mleczrnie propagują swoje produkty mleczne bez GMO, ale też wogóle bez żywienia paszą sojową - to świństwo. Spójrzcie wstecz- wszystko przyszło od Wuja Sama - olej sojowy wszedł do obiegu w 1910 roku -uwaga: jako olej techniczny do smarowania maszyn. Nawet ci amerykańscy naukowcy chyba o tym już nie pamietają albo nie chcą pamiętać, a swoje mądrości wciskają naiwniakom- ha,ha ha.
  • Rolnik mazowieckie 2018-04-23 22:03:39
    To tak jak z jajkami nagłośnili i sprzedaż spada na łeb na szyję-bo jajka były za drogie to samo i z trzodą bo asf w kolejce czeka drób i inne dziedziny.
  • parody 2018-04-23 19:20:25
    @Justyna Bo niedouczona jesteś i nie wiesz ze to bez różnicy
  • bartek 2018-04-23 18:45:12
    Pic jak nic. Ser tez pisza ze z mleka od krow zywionych paszami bez gmo i tyle ale juz nie moga napisac ze caly ser jest pozbawiony gmo bo np podpuszczka jest gmo. Ciekawe co by mleczarnie zrobily jak by to media naglosnily .
  • Justyna 2018-04-23 18:11:38
    a ja wolę więcej zapłacić i pić naturalne mleko bez ulepszaczy GMO
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.158.52.166
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!