PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Mleczarnie w UE podnoszą ceny

Autor: Anna Morales Villavicencio

Dodano: 19-07-2007 13:50

Tagi:

Większość przedsiębiorstw mleczarskich z UE podniosło ceny swoich produktów. Kwiecień był pierwszym miesiącem, w którym średnia cena mleka była wyższa o 2,1 proc w porównaniu do analogicznego okresu ub. r. i osiągnęła 26,46 euro/100kg. I tak



Większość przedsiębiorstw mleczarskich z UE podniosło ceny swoich produktów. Kwiecień był pierwszym miesiącem, w którym średnia cena mleka była wyższa o 2,1 proc w porównaniu do analogicznego okresu ub. r. i osiągnęła 26,46 euro/100kg. I tak – jak stwierdzono w raporcie European Dairy Farmers – skończył się cykl tendencji spadkowej cen mleka, który trwał przez ostatnie dwa lata.

Większość największych przedsiębiorstw mleczarskich w UE podniosło ceny na początku sezonu 2007/2008, czyli w kwietniu. Jedynie szwedzko-duńska Arla i fińska Hameenlinnan Osuusmeijeri utrzymują nadal ceny na poziomie ubiegłorocznych. A brytyjska First Milk nawet je zredukowała, ale już w czerwcu zdecydowała się na podwyżki. W holenderskiej Frisland Ford, po przeprowadzeniu kalkulacji w czerwcu, zwiększono ceny o 1,48 euro/100 kg w porównaniu do ubiegłorocznych. Najwyższe ceny wśród krajów UE były w Irlandii, co nie zaskakuje, jeśli zważyć, że przemysł mleczarski w tym kraju jest uzależniony od takich produktów, jak masło i mleko w proszku, w przypadku których to produktów odnotowano znaczny wzrost cen.

Holendrzy również podnoszą ceny mleka. Przedsiębiorstwa Friesland Food i Campina ruszyły je już w nowej kampanii. W Campiny podniesiono ceny, płacąc za tłuszcz 0,17 euro i utrzymano na niezmienionym poziomie cenę za białko - w rezultacie ceny wzrosły o 0,42 euro/100 kg.W przedsiębiorstwie Friesland Food podwyżka dotyczyła zawartości tłuszczu w mleku (0,17 euro) i spadku ceny za białko (0,14 euro) - w rezultacie cena jest wyższa o 0,23 euro/100 kg. Z ostatnich doniesień wynika, że Frisland Food podniosła cenę ponownie w czerwcu o 1,48 euro/100 kg. Firma gwarantowała ostatecznie cenę mleka w ub. r., która okazała się wyższa od przewidywanej - początkowo zagwarantowano 31,19 euro/100 kg. Wspomniana cena dotyczy mleka o zawartości 4,435 proc. tłuszczu i 3,483 proc. białka oraz VAT. Jesienią każdego roku (przed 1 listopada) korporacja ogłasza gwarantowane ceny mleka na rok następny. Początkowo zapewniała na 2006 r. najniższe ceny w ostatnich 5 latach. Na okresie 2005-2002 ceny wynosiły: 31,90 euro/100 kg w 2005 r., 32,98 euro/100 kg w 2004 r., 33,72 euro/100 kg w 2003 r. i 35,04 euro/100 kg w 2002 r.

Oba holenderskie przedsiębiorstwa znajdują się w czołówce największych przedsiębiorstw UE w sektorze mleczarskim, zajmując kolejne miejsca po Arla Foods i Lactalis według klasyfikacji podanej przez Dairy Industries Newsletter.
Campina powstała w Holandii w 1989 r., ale dziesięć lat wcześniej rozpoczęła fuzję z małymi kooperacjami, które ją stworzyły. Rozrosła się na bazie kupna i fuzji z kolejnymi przedsiębiorstwami zarówno w Holandii jak i Belgii, Niemczech i Polsce, gdzie koncentruje 70 proc. interesu, natomiast poza Europą posiada 16 proc.  W Hiszpanii przedsiębiorstwo Lacteos Campina S.A. z siedzibą w Barcelonie jest odpowiedzialne za sprzedaż i dystrybucję jogurtów, serów, deserów i napojów mlecznych na Półwyspie Iberyjskim - są one produkowane są przez centrale mleczne. Konkurencyjna Frisland jest przedsiębiorstwem, które poza Europą ma 30 proc. biznesu i powstała w 1997 r. z fuzji 4 kooperacji holenderskich.

Mleczarnie brytyjskie zaplanowały podwyżkę cen mleka od lipca. Mleczarskie przedsiębiorstwo Milk Link prognozowało podwyżkę o 0,72 centymy/l i będzie to okazja dla hodowców do zmiany systemu cen między A +B lub starym systemem cen sezonowych.
System cen A + B polega na tym, że hodowca odbiera dwie różne ceny A i B - z czego A jest ceną stałą przez całą kampanię, a cena B ruchoma, ustalana w każdym miesiącu i jest procentem z ceny A.

Przedsiębiorstwo Dairy Crest ogłosiło wzrost ceny o 0,6 centymów/l i jest on skierowany do hodowców, którzy dostarczają mleko do produkcji serów i mleka płynnego. Przedsiębiorstwo First Milk zdecydowało się podnieść marginalne ceny mleka, zwiększając je z 60 do 80 proc. ceny rynku głównego, co dało podwyżkę 1,25 centymów za litr. W kolejnym roku cena jest ustalana na poziomie 105 proc. w styczniu i lutym, 85 proc. w marcu oraz 70 proc. w kwietniu i maju. Cenę A dodaje się do ilości mleka pewnego (średnia dzienna dostawa w określonym okresie od 1 września do 31 grudnia 2003). Ilość mleka, która przekroczy wspomniany limit jest podstawą do wypłaty ceny B. Dualistyczny system cenowy z First Milk polega na tym że w danym miesiącu dostawę każdego wspólnika dzieli się na ilość główną i marginalną. Cena płacona za ilość główną nie podlega wahaniom sezonowym i generalnie utrzymuje się na stałym poziomie przez okres, w którym zapewniono ceny kontraktowane (zwykle przez 6 miesięcy) Ilość marginalna jest procentem cen ilości głównej. Cena ta może zaleć od miesiąca, przy czym najniższa jest na wiosnę i najwyższa jesienią.

Więcej korzyści ze skaczących cen mleka niż hodowcy z UE odnieśli hodowcy w USA i Nowej Zelandii. Nowozelandzka Fonterra oszacowała, że podwyżki cen w kampanii 2007/2008 będą wyższe o 27 proc. w porównaniu do ubiegłorocznej.

Tak korzystna sytuacja na rynku mleczarskim bierze się z rosnącego popytu i za małej podaży masła i mleka w proszku. Produkty takie, jak sery i mleko płynne są głównym motorem napędzającym ceny mleka w UE.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.225.31.188
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!