PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Mleko musi być atrakcyjne

Mleko musi być atrakcyjne Przetwórcy starają się aby ich produkty mleczne były coraz bardziej atrakcyjne dla konsumentów. Fot. Łukasz Głuchowski

Autor: Łukasz Głuchowski

Dodano: 18-07-2016 09:45

Tagi:

Największe mleczarnie prześcigają się w pomysłach na uatrakcyjnienie produktów mlecznych. Ostatnie kampanie opierają się na niechęci konsumentów do produktów z organizmów genetycznie modyfikowanych, problemu nietolerancji laktozy oraz chęci bezpośredniego wspierania rolników produkujących mleko.




Ostatnie nowości na rynku produktów mleczarskich pokazują, że zdaniem przetwórców, konsumenci chcą kupować tradycyjne produkty ale w nowej odsłonie. Zamiast stawiać na coraz to bardziej innowacyjne przetwory z kategorii galanterii mlecznej, mleczarnie stawiają na produkty bez GMO, bez laktozy bądź zawierające w swojej cenie dodatkowy zysk dla producentów mleka.

Pomimo założeń polskiego rządu, że pasze pochodzące z organizmów genetycznie modyfikowanych będą legalne w naszym kraju jeszcze do początku 2021 r., jedna z mleczarni już wprowadziła zakaz stosowania pasz z GMO dla swoich dostawców. Od początku lipca 2016 r. na produktach z OSM Piątnica widnieje dodatkowy znak informujący, że wytworzono je z mleka pochodzącego od krów, karmionych paszami wolnymi od modyfikacji genetycznych (GMO). Jak przyznaje spółdzielnia jest to odpowiedź na wzrastające potrzeby konsumentów oraz przygotowanie się do nadchodzących regulacji prawnych.

Takie działanie wymaga od spółdzielni ścisłej kontroli prowadzonej zarówno bezpośrednio w gospodarstwach jak i u producentów pasz, którzy dostarczają je rolnikom. Wprowadzenie nowego oznaczenia na produktach było poprzedzone 3 miesięcznym okresem żywienia krów paszami wolnymi od GMO.

Kolejną grupą produktów, które coraz bardziej są obecne na polskim rynku są przetwory mleczne bez laktozy. Mleczarnie rozszerzają ofertę produktów pozbawionych cukru mlecznego w odpowiedzi na popyt tego rodzaju przetworów. Wynika on z dyskomfortu, jaki odczuwają osoby z nietolerancją laktozy po spożyciu produktów zawierających cukier mleczny, przez co unikają kontaktu z produktami mlecznymi, bądź szukają przetworów bez laktozy.

W ostatnim czasie na wprowadzenie mleka bez laktozy zdecydowała się OSM Piątnica, rozszerzając ofertę o mleko "Wiejskie bez laktozy". Jak podaje producent, "Wiejskie bez laktozy" pozbawione jest charakterystycznego słodkiego posmaku, który posiadają inne mleka bez laktozy.

Bogatą ofertę produktów bez laktozy posiada także OSM Łowicz. Wśród produktów z białego surowca, z których podczas przetwarzania został wyeliminowany cukier mleczny, znajdują się m.in. serek wiejski, śmietany, mleko. Także Mlekovita zdecydowała się na wypuszczenie na rynek bezlaktozowych wersji swoich najpopularniejszych produktów: pełnotłustego mleka, Serka Wiejskiego oraz twarogu Klinek.

Konsumenci poszukują również produktów wytworzonych zgodnie ze standardami ekologicznymi. Na rynku dostępne są produkty ekologiczne pochodzące z małych przetwórni, natomiast jako pierwszy z „dużych graczy” na wprowadzenie mleka ekologicznego zdecydowała się spółdzielnia z Piątnicy.

Na dość nowatorski krok zdecydowała się międzynarodowa spółdzielnia Arla, wypuszczając na rynek Wielkiej Brytanii mleko pod nazwą Farmers Milk, które jest droższe od standardowego o 25 pensów (ok. 1,3 zł) za czteropintową butelkę (ok. 2,3 l). Standardowa cena tego produktu na sklepowej półce to 95 pensów, jest więc podwyższona o niemal 1/4.

Na produkcie widniej informacja, ze dodatkowy zysk ze sprzedaży trafia do rolników. Zysk zgodnie ze spółdzielczymi zasadami panującymi w Arla, będzie podzielony wśród 12,7 tys. współwłaścicieli Spółdzielni.

Arla zdecydowała się na wprowadzenie Farmers Milk, ponieważ jak pokazują badania niemal dwie trzecie konsumentów (63 proc.) gotowych jest zapłacić więcej za produkty mleczne jeśli wiedzą, że dodatkowy zysk wraca do rolników.

Kolejnym sposobem na przyciągnięcie konsumentów jest sprzedaż mleka z podanym krajem pochodzenia. Ma to zwiększyć konkurencyjność krajowych produktów, w myśl zasady, że konsumenci po części kierują się patriotyzmem podczas zakupów.

W ostatnim okresie głośno było o tym, że Francja uzyskała zielone światło od Komisji Europejskiej na wprowadzenie obowiązkowego oznaczania kraju pochodzenia na produktach mleczarskich oraz przetworach mięsnych. Oczekuje się, że przepisy wejdą w życie od 1 stycznia przyszłego roku, natomiast kolejne kraje wyraziły chęć podążania szlakiem wytyczonym przez Francję. Jak podaje portal politico.eu, Włochy, Portugalia i Litwa powiadomiły Komisję Europejską o chęci wprowadzania podobnych zasad oznaczania pochodzenia produktów żywnościowych.

Na rynku mleka i produktów mleczarskich dokonują się poważne zmiany. Kryzys w branży zdaje się przyspieszać wprowadzanie produktów pozwalających na lepsze konkurowanie o konsumentów. Rolnicy będący nie tylko producentami, ale i właścicielami spółdzielni mleczarskich muszą być coraz bardziej świadomi zmian na rynku, aby móc wpływać na zarządy mleczarni, tak aby ich produkty były coraz bardziej atrakcyjne.

 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)

  • NaPiS nagrobny 2016-07-18 11:17:36
    Ile razy wam podpowiadałem zeby na wiosne i lat zrobic dobry POLSKi CHŁODNIK do ziemniaczkow i kapustki nie ma nic lepszego. Polmlek z Pomorza ma taki niezly polski chłodniczke, ale nigdze w Warszawie go nie mozna kupic. Po co wymysłac rozne wynalazki, skoro tego i tak nikt nie kupi.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.80.189.255
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!