PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Powtarzalność jest ważna

Powtarzalność jest ważna Bogusław Roguś, prezes PZHiPBM.

Zdaniem Bogusława Rogusia, prezesa PZHiPBM, ważne jest aby wołowina była powtarzalna. Osiągnąć to można poprzez opasanie zwierząt czystorasowych mięsnych.



Jak mówi Bogusław Roguś, prezes PZHiPBM, patrząc z perspektywy konsumenta najważniejszą cechą mięsa jest jego powtarzalność. Gwarantuje ona, że za każdym razem dany element będzie miał podobne właściwości. Dzięki temu konsument ma świadomość jak przygotować mięso oraz wie jakiego smaku i konsystencji wołowiny może się spodziewać po obróbce. Aby elementy wołowiny za każdym razem miały podobną wartość kulinarną, także zwierzęta muszą wykazywać zbliżone do siebie cechy, co z kolei wymaga podobnego genotypu.

- Jeżeli mamy bydło czystorasowe, to mogę stwierdzić z dużym prawdopodobieństwem, jaka to będzie wołowina. Jeśli kupimy mięso z rasy włoskiej, bądź francuskiej to będzie to wołowina chuda, natomiast kupując element z rasy anglosaskiej: hereforda, angusa czy highlanda, spodziewać się możemy mięsa tłustszego, typowo stekowego. Jeśli mięso w sklepie jest opisane, co niestety nadal należy do rzadkości w naszych realiach, to kupując taką wołowinę wiem co z niej mogę zrobić – mówi Bogusław Roguś.

Problem z mieszańcami

Zdaniem prezesa Rogusia, wołowina pochodząca z mieszańców będących potomstwem krów HF i buhajów ras mięsnych, jest trudna do standaryzacji. Wynika to z braku jasnych przepisów, które określałyby i rozróżniały jakiej rasy był buhaj, którego nasieniem była pokryta krowa mleczna. Jest to niezbędne, ponieważ poszczególne rasy mięsne, różnią się znacznie pod względem produkowanej wołowiny.

- Co do bydła krzyżówkowego, to nadal nie został ustalony sposób zapisu na paszportach, jaka rasa była komponentem ojcowskim. Funkcjonuje praktyka zapisywania skrótu MM oznaczającego mieszaniec mięsny. Widząc takie oznaczenie nie mamy pojęcia czy krowa mleczna była pokryta nasieniem buhaja rasy limousine czy może angus bądź hereford. Różnice w mięsie będą bardzo duże, przez co opierając się na wołowinie krzyżówkowej nie ma mowy o powtarzalności. Oczywiście krzyżowanie bydła rasami mięsnymi , szczególnie krzyżówki F2 i F3 są doskonałym materiałem rzeźnym dla przetwórców i ubojni ze względu na już wysoką wybojowość tuszy – dodaje prezes PZHiPBM.

 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (3)

  • Józef 2016-03-10 10:57:12
    Prawda leży po środku. Genetyka jest ważna i równie ważne żywienie. Mięso z czystorasowego czy mieszańca karmionego z udziałem cebuli albo innymi tego typu dodatkami nie będzie smakowite. Ale tego problemu nie rozwiąże ani czysta rasa ani oglądanie tuszy tylko właściwe żywienie.
  • Obserwator 2016-03-10 09:08:57
    A Europie i na świecie produkcja wołowiny z bydła czystorasowego to nisza. Tylko Francja (LM i CH) i Belgia (BB) opierają produkcję mięsa wołowego o stada czystych ras. Europa i świat prowadzą chów bydła na mięso w oparciu o mieszańce i sobie radzą. W USA, Australi ocenia się jakość mięsa na podstawie tuszy a nie żywca. Włosi kiedy kupują ćwierci z polski patrzą na jak wyglądają półtuszę lub ćwierci a nie pytają jaka była rasa.
  • Wojciech K. 2016-03-09 10:18:15
    Bardzo dobrze ten Pan mówi ! przecież jabłka też są różne, jedne na sok inne na szarlotkę a jeszcze inne do smacznej konsumcji :) więc i w sklepie kupując wołowinę powinno być napisane z jakiej rasy i do czego się nadaje bo nie wszyscy jeszcze wiemy
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.81.197.24
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!