PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Pożegnanie mlecznej hossy

Autor: opr. mh

Dodano: 04-01-2008 15:26

Tagi:

Widmo Kryzysu nad Polską branżą mleczarską. Spadające ceny na światowym rynku mleka zaczynają uderzać w nasze zakłady. Aby złagodzić skutki obniżki, firmy będą zmniejszać ceny skupu - informuje "Rzeczpospolita".



PRZEGLĄD PRASY: Odtłuszczone mleko w proszku oraz masło i sery, które jeszcze w połowie 2007 roku były rekordowo drogie, na światowym rynku tanieją nieprzerwanie od jesieni. – W ciągu ostatnich dwóch miesięcy niektóre z przetworów mleczarskich staniały o 50 proc. – mówi Andrzej Syrwid, prezes Polmleku, czołowego producenta serów w Polsce - pisze Beata Drewnowska.

Zdaniem Sławomira Stepulaka z Zespołu Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych (FAMMU) jest kilka powodów wyraźnej obniżki cen. W górę idzie produkcja w Nowej Zelandii, która jest potentatem na światowym rynku mleczarskim. Do grona eksporterów po przerwie dołączyły także Indie.Skutki spadków cen widać już także w Polsce. Jeszcze we wrześniu i październiku mleczarnie sprzedawały masło w cenie ponad 15 zł za kilogram. Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich podaje, że obecnie jest to 9 zł. O ponad 60 proc. tańsze niż jesienią ubiegłego roku jest także odtłuszczone mleko w proszku.

Spadające ceny to niejedyny problem naszych mleczarzy. – Umacniający się złoty sprawia, że spada opłacalność eksportu – dodaje Jadwiga Seremak-Bulge z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Od kilku lat branża podkreśla, że to właśnie sprzedaż za granicę jest jej siłą napędową. Na eksport trafia 25 – 30 proc. wyrobów mleczarskich wyprodukowanych w Polsce. Szacuje się, że dzięki ubiegłorocznej hossie wartość eksportu polskiego nabiału w 2007 roku zwiększyła się o 30 proc.– To początek poważnego kryzysu branży – przyznaje Waldemar Broś, wiceprezes Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich. Skutków załamania koniunktury obawia się także Związek Prywatnych Przetwórców Mleka (ZPPM).– Należy się spodziewać obniżenia cen mleka kupowanego przez zakłady mleczarskie – mówi Elżbieta Nitecka, dyrektor ZPPM. Jej zdaniem jest to nieuniknione, ponieważ już teraz – z powodu zmniejszającego się popytu – część firm musi magazynować swoje wyroby lub sprzedawać je poniżej kosztów produkcji. Tymczasem stawki, które zakłady płacą rolnikom, są nadal wysokie.

– W 2007 r. przetwórcy, walcząc o surowiec, wywindowali jego ceny – zaznacza Jadwiga Seremak-Bulge. Wzrost cen mleka był napędzany przez rolników, którzy ograniczali jego dostawy. W listopadzie ubiegłego roku dostawcy otrzymywali za litr mleka średnio ok. 1,3 zł . To o niemal 30 proc. więcej niż w 2006 r. Cena ta nie odbiegała od przeciętnej w krajach „starej” Unii Europejskiej.

Zdaniem Waldemara Brosia przy obecnych cenach produktów mleczarskich zakłady powinny płacić dostawcom nie więcej niż złotówkę za litr: – Jeżeli nie obniżą cen, mogą utracić płynność finansową.Rolnicy nie odczują skutków cięć w najbliższych tygodniach. – Na razie obserwujemy to, co się dzieje na rynku – przyznaje Tadeusz Nadrowski, prezes Spółdzielni Mleczarskiej w Ostrołęce. W ciągu ostatniego roku ta firma podniosła ceny skupu o prawie jedną trzecią.

W opinii Jadwigi Seremak-Bulge ceny w skupie zaczną spadać prawdopodobnie w marcu, czyli na początku kolejnego sezonu branży mleczarskiej. Jest to okres, w którym zazwyczaj dochodzi do przeceny. W tym roku może być ona jednak głębsza niż w minionym.

Źródło : Rzeczpospolita

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.81.71.68
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!