PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Problematyka zarządzania produkcją mleka na Konferencji Farmera

Problematyka zarządzania produkcją mleka na Konferencji Farmera Od lewej: Łukasz Chmielewski - redaktor Farmera, dr Marek Balcerak z WNoZ SGGW, dr Marcin Gołębiewski z WNoZ SGGW, Paweł Ksionek - hodowca oraz dr Krzysztof Słoniewski - Kierownik Wydziału Badań i Rozwoju w PFHBiPM, fot.Michał Oleksy

Zarządzanie produkcją mleka było hasłem przewodnim panelu zorganizowanego dla producentów mleka podczas Konferencji na PGE Narodowym.



W tym roku po raz pierwszy na Konferencji Farmera „Narodowe Wyzwania w Rolnictwie” odbyła się sesja dedykowana dla producentów mleka, której tematyka obejmowała zagadnienia związane z zarządzaniem gospodarstwem mleczarskim. Zarządzanie obejmuje wiele obszarów produkcji mleka i choć jest to temat ogólnie znany, to wciąż przysparza wiele trudności, czego efektem jest nie zawsze satysfakcjonujący końcowy wynik finansowy. W zarządzaniu istotne jest dopilnowanie każdego obszaru związanego z produkcją, ponieważ często poprawa jednego szczegółu może przynieść spektakularne efekty w skali stada. Jednak prawdziwą sztukę stanowi połączenie tych wszystkich ogniw w jeden łańcuch produkcyjny.

Spotkanie otworzyła debata poruszająca najważniejsze problemy związane z zarządzaniem, w której udział wzięli : dr Marcin Gołębiewski z Wydziału Nauk o Zwierzętach Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, dr Krzysztof Słoniewski - Kierownik Wydziału Badań i Rozwoju w Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka, dr Marek Balcerak z Wydziału Nauk o Zwierzętach Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego oraz Paweł Ksionek - hodowca.

Debata rozpoczęła się od próby zdiagnozowania głównych problemów związanych z efektywnym zarządzaniem produkcją mleka, czyli krótko mówiąc znalezienia odpowiedzi na pytanie: gdzie uciekają pieniądze?

- Pieniądze tracimy, bo nie liczymy i nie mamy świadomości, gdzie te pieniądze uciekają. Jeśli chodzi o technologię w gospodarstwach, tu rolnicy są dobrze przygotowani, natomiast największe straty powstają w obszarze gospodarki finansowej i tu należałoby pomóc – mówił dr Marek Balcerak. Jego zdaniem należałoby również uporządkować kwestię marketingu i związanych z nim funduszy promocji mleka, które tak naprawdę nie promują mleka.

Według dr Marcina Gołębiewskiego zarządzanie w dużych gospodarstwach oraz mniejszych , rodzinnych bardzo się różni. W przypadku dużych gospodarstw zatrudniana jest kadra, która zajmuje się zarządzaniem i jest z efektów rozliczana. Natomiast w gospodarstwach rodzinnych jest to kolejna działalność, która obciąża pracę rolnika. Problem na poziomie gospodarstwa zdaniem dr Gołębiewskiego stanowi również fakt, że mamy coraz bardziej wymagające zwierzęta, przy jednocześnie wzrastającym potencjale produkcyjnym. W efekcie takie sztuki wymagają bardziej precyzyjnego podejścia do zarządzania takim stadem.

- Skuteczne zarządzanie stadem wymaga obecnie monitorowania wielu parametrów na dość szczegółowym poziomie, a rzadko kto w gospodarstwie rodzinnym jest w stanie tak bardzo skupiać się na pojedynczym zwierzęciu, w sytuacji kiedy tych zwierząt jest coraz więcej, ponieważ każdy idzie w kierunku powiększania stad. Moim zdaniem bez nowoczesnego podejścia do integracji zbieranych danych i mądrego wykorzystana nowych technologii, trudno będzie w nieskończoność zwiększać skalę, gdyż brak czasu spowoduje, że zamiast efektu skali nastąpi deekonomika skali – mówił dr Gołębiewski.

Zdaniem Pawła Ksionka w zarządzaniu ważne jest rozsądne podejście do wprowadzania inwestycji w gospodarstwie. Hodowca podkreślał, że w gospodarstwach trzeba produkować nie tylko mleko, co zysk, a ten trudno będzie uzyskać wiążąc się z inwestycją kredytem zaciąganym na kilkanaście, czy kilkadziesiąt lat.

- Jeśli chodzi o to gdzie uciekają pieniądze, to problem jest w tym, że większość z nas nie wie, gdzie mu uciekają pieniądze. Jest tak głównie dlatego, że każdy z nas przyzwyczaja się do tego co robi i nie analizuje popełnianych błędów, szczególnie pod kątem ekonomicznym – twierdził dr Krzysztof Słoniewski.

Według dr Gołębiewskiego dla poprawy efektywności zarządzania stadem dobrym rozwiązaniem jest dostęp do szybkiej informacji o zwierzętach. Rosnącą rolę w tym temacie odgrywać będą tzw. precyzyjne systemy zarządzania stadem, które oferują hodowcy gotowe rozwiązanie problemu, a nie dostarczają tylko kolejne porcje danych, w których natłoku coraz trudniej się połapać.

W podobnym tonie wypowiadał się dr Słoniewski, który twierdził, że rolnikowi do zarządzania nie są potrzebne kolejne dane, ale informacje, a podstawowa różnica jest taka, że w przeciwieństwie do danych, informacje można do czegoś wykorzystać. Dr Słoniewski podkreślał, że podstawową informacją jakiej rolnik potrzebuje jest to ile produkuje mleka dziennie, gdyż jest to aktualna informacja o stanie zdrowia krowy. Zauważa również rosnącą rolę systemów, które za bieżąco zbierają informacje o krowie, dzięki czemu rolnik jest w stanie w dużym stopniu zaoszczędzić czas, który jest ciągle zbyt nisko wyceniany.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (4)

  • Gaca 2017-11-23 19:33:23
    O finansach nikt pisał ani szkolil ludu nie będzie bo świadomego ciężko walić w rogi a tak i weterynarz i paszpwiec zarobi. Po co psuć biznes.
  • czesiek 2017-11-22 17:46:13
    w rolnictwie lepiej nie wiedzieć ile się dokłada bo by się człowiek powiesil z rozpaczy szkoda ze na wykładach nie został minister, posłowie czy izby. Mogloby być ciekawie a przykład z kotem bezcenny
  • mleczak 2017-11-22 12:13:51
    MLEKO Z TARGU DLA KOTA PO 3 ZŁ .... A U MNIE 1.37
  • lolo 2017-11-22 11:18:21
    W końcu ktoś mówi jak jest i nie robi ludziom wody z mózgu. Świetna diagnoza stanu ekonomicznego wzorcowego modelu mleczarstwa w Polsce. Jak zwykle warto było posłuchać
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.225.17.239
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!