PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Rozważania nad dojem zautomatyzowanym

Rozważania nad dojem zautomatyzowanym

Autor: farmer.pl/Tomasz Piotrowski

Dodano: 20-11-2013 11:21

Tagi:

Hodowcy krów mlecznych rozwijając produkcję decydują się na zakup robotów udojowych - należy rozważyć to w wielu płaszcyznach.



Dziś, ponad 20 lat po uruchomieniu pierwszego automatycznego systemu udojowego w Europie technologie okazują się podobne lub nawet bardziej efektywne, aniżeli konwencjonalne systemy udojowe, zarówno pod względem produkcyjności jak i rentowności. Dodatkowo systemy te okazały się trwałym rozwiązaniem poprawy warunków społeczno-ekonomicznych nowoczesnej hodowli bydła.

Przez ostatnie lata w wielu krajach prowadzone były liczne badania w których rozważano opłacalność gospodarstw wykorzystujących różne rozwiązania systemów doju. Fińskie badania dowiodły, że w latach 2005-06 wyższą rentowność produkcji mleka uzyskiwały gospodarstwa z tradycyjnymi rozwiązaniami w porównaniu do AMS (Automatic Milking Systems).

W 2007 roku nie notowano już większych, istotnych różnic w ekonomice porównując oba systemy. W Holandii natomiast w roku 2003 rentowność gospodarstw wykorzystujących oba systemy doju nie różniła się, a sytuacja ta utrzymywała się aż do roku 2010.

Jest oczywiste, że z zastosowaniem automatycznego systemu doju związane są różnice ekonomiczne i są one zmienne – dopasowane do konkretnego przypadku. Ważne jest by planując zastosowanie tego systemu należy ocenić to na podstawie właśnie konkretnego przypadku – ustalając plan pracy.

Analizując rentowność i całą ekonomikę inwestycji w AMS należy odpowiedzieć na jedno podstawowe pytanie: Dlaczego chcę zainwestować w roboty? Jak w większości przypadków na całym świecie w odpowiedzi znajdą się aspekty społeczne, takie jak: jakość życia, elastyczności pracy czy zdrowia – należy zaznaczyć, że są one całkowicie prawidłowe.

Badania w kilku krajach Europy Zachodniej wskazują, że często aspekty społeczne mają większy wpływ na decyzje rolników niż aspekty ekonomiczne. Ponad 66 proc. rolników stwierdziło bowiem, że ich jakość życia uległa znaczącej poprawie odkąd zdecydowali się na użytkowanie robotów udojowych.

Planując zastosowanie doju zrobotyzowanego należy rozważyć wiele aspektów jak np. koszty pracy, produkcja mleka i jej skala, poziom brakowania, żywienie, jakość mleka, początkowe koszty inwestycji, koszty eksploatacji.

W przypadku wysokich kosztów pracy rentowność systemów AMS jest większa. Ważniejsza jest jednak jakość i dostępność siły roboczej. Mając bowiem możliwość zbudowania mniejszego zespołu, ale wysoko wykwalifikowanych pracowników w sposób naturalny możemy zwiększyć wydajność pracy i tym samym rentowność działania.

Ważne jest również aby pamiętać, że ze względu na zastosowanie nowych technologii zawartych choćby w AMS, inne zadania jak wykrywanie rui czy zarządzanie stadem wymagają mniejszych nakładów pracy fizycznej i mogą być znacząco zoptymalizowane.

Przejście z dwukrotnego na trzykrotny dój może być powodem wzrostu wydajności mlecznej o 10-15 proc. od krowy. W przypadku, gdy dój trzykrotny już się odbywa zwyżka rentowności z tytułu produkcji mleka może dotyczyć lepszej obsługi indywidualnej sztuki w stadzie oraz ogólnego zarządzania. Z indywidualnym podejściem do każdej sztuki w stadzie jest również powiązana jakość mleka, która według obserwacji użytkowników jest wyższa przy wykorzystaniu robota – mniej mastitis - mniej mleka odpadowego.

Najlepszą strategią zmniejszenia wysokich kosztów początkowych związanych z budową i wyposażeniem nowej obory w roboty udojowe jest użytkowanie ich z maksymalną wydajnością – robot udojowy został zbudowany do pracy 24/7.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.162.159.33
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!