PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

System QMP ma gwarantować wysoką jakość mięsa wołowego

Autor: farmer.pl/ PAP

Dodano: 21-05-2012 08:49

Tagi:

Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego rozwija produkcję wysokiej jakości wołowiny. Jej zalety kulinarne, jak np. kruchość mięsa, ma być gwarantowana przez certyfikat QMP. Te działania mają spowodować zwiększenie spożycia wołowiny w Polsce.



Spożycie mięsa wołowego spada w naszym kraju od kilku lat. Obecnie wynosi ono ok. 3 kg rocznie na osobę, podczas gdy jeszcze w 2000 r. przeciętny Polak zjadał 10,7 kg wołowiny.

Według prof. Krystyny Gutkowskiej ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego (SGGW), Polacy jedzą mniej wołowiny, ponieważ częściej wybierają inne gatunki mięsa - wieprzowinę i drób. Powodem takich decyzji jest cena, ale także jakość mięsa. Drób i wieprzowina jest tańsza od wołowiny, a ponadto łatwiej i szybciej można je przyrządzić.

Po to, by odwrócić ten trend, PZPBM postanowiło produkować mięso takiej jakości, by odpowiadało wymaganiom konsumentów. Stworzenie polskiego systemu QMP poprzedziła analiza podobnych systemów w innych krajach, m.in. w Hiszpanii, Szkocji, Anglii, Irlandii czy Austrii. Przede wszystkim zwrócono uwagę na identyfikowalność produktu, czyli możliwość prześledzenia drogi produktu - od zagrody do stołu.

System QMP jest otwarty dla wszystkich chętnych. Działa od końca 2010 r. Producent, który spełnia jego wymogi, otrzymuje odpowiedni certyfikat nadany przez niezależną instytucję certyfikującą, zaś przetwórcom kapituła nadaje prawa do oznaczania produktów znakiem QMP.

Obecnie do polskich sklepów trafia wołowina o zróżnicowanej jakości. Przeważnie mięso to jest twarde i wymaga długiego przygotowania, co zniechęca gospodynie do zakupu.

Nad doskonaleniem systemu QMP pracują naukowcy SGGW oraz Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. - W tym projekcie wychodzimy z założenia, że to konsument ostatecznie decyduje, co chce kupować, w jakim standardzie i w jakiej cenie - informuje prof. SGGW Agnieszka Wierzbicka. Oczekiwania konsumentów są określane na podstawie badań konsumenckich. Wynika z nich, że najważniejsza jest dla nich kruchość i soczystość mięsa i w tym kierunku prowadzone są prace nad doborem ras bydła, a także sposobem karmienia zwierząt.

Jak zauważyła Wierzbicka, wołowina ma wysokie walory odżywcze - dostarcza dużo białka i energii, a zawiera mało tłuszczu. Jest źródłem dobrze przyswajalnego żelaza, miedzi oraz przeciwutleniaczy ważnych w profilaktyce nowotworowej.

Mięso wyprodukowane w systemie jakości ma być oznaczane znakiem QMP, który ma gwarantować, że jest to produkt o wysokiej jakości. Jednak konsument musi się liczyć z tym, że wołowe mięso kulinarne będzie droższe niż to, które znajduje się obecnie w sklepach. Mimo to, polski konsument jest gotów zapłacić nieco wyższą cenę (o ok. 20 proc.) za wołowinę o wysokiej i gwarantowanej jakości kulinarnej. Potwierdzają to wyniki badań i dotychczasowe doświadczenia w sprzedaży wołowiny QMP w warszawskich placówkach Makro Cash & Cary - informuje prezes Zrzeszenia Jerzy Wierzbicki.

W Makro testy sprzedaży wołowiny QMP trwały przez prawie dwa lata, teraz ta hurtownia chce rozszerzyć handel. Także coraz więcej restauracji jest zainteresowanych tym mięsem. W 2011 r., w porównaniu do poprzedniego, sprzedaż wołowiny wzrosła o blisko 300 proc., mimo niewielkiej promocji - podkreśla Wierzbicki.

Dodaje, że Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego, które podjęło się wprowadzenia na polski rynek wołowiny kulinarnej gwarantowanej jakości, musi nie tylko zorganizować produkcję bydła rzeźnego w Polsce, które nadawałoby się na ten cel (90 proc. bydła - to rasy mleczne), ale też przekonać zakłady mięsne, że produkcja wołowiny jakościowej musi uwzględniać odpowiedni rozbiór, dojrzewanie, porcjowanie i przygotowanie mięsa na rynek, a takie podejście przyniesie im odpowiednie zyski.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.156.51.193
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!