Grono naukowców, specjalistów i ekspertów z kraju i ze świata dyskutowało nad strategią rozwoju segmentu wołowiny w Polsce podczas Międzynarodowej Konferencji Naukowej, która odbyła się w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.
Konferencja, w której wzięli udział naukowcy z Polski, Australii, Francji, Danii, Irlandii, Walii, Japonii oraz Austrii, choć poświęcona przede wszystkim produkcji wołowiny, została zorganizowana w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka – stąd potrzeba innowacyjności w badaniach i działaniach pozostawała przez cały czas w centrum uwagi uczestników projektu.
Praktyczny, biznesowy wymiar i cel projektu sprawił, że wśród uczestników konferencji, obok naukowców, znaleźli się też przedstawiciele branży mięsnej: producenci żywca, przetwórcy i handlowcy zainteresowani sposobem na wykorzystanie potencjału drzemiącego w krajowym sektorze wołowiny.
Polska jest 7. w Europie producentem mięsa wołowego (ponad 400 tys. t w 2010 r.), tyle że 68 proc. produkcji eksportujemy. – Efektem projektu badawczego musi być dobry produkt powstały w wyniku połączenia nauki z praktyką. Mówimy o wołowinie, której jakość i walory kulinarne satysfakcjonują konsumentów – mówił prof. Szczepan Figiel, prorektor ds. rozwoju Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, lidera projektu.
Jak efektywnie zrealizować dwa cele: zdynamizować produkcję wołowiny oraz zwiększyć spożycie tego smacznego i cennego odżywczo mięsa? Z dyskusji na konferencji oraz z analiz dotychczasowych wyników badań i doświadczeń wynika jednoznacznie, że uda się zrealizować cele, jeśli priorytetem dla wszystkich uczestników łańcucha dostaw wołowiny na rynek będzie satysfakcja konsumentów.
– Ten projekt naukowy powstał dla przemysłu. Wierzę, że wyniki badań uda się wdrożyć w praktyce – podkreśliła na początku konferencji prof. Agnieszka Wierzbicka, kierownik projektu.
Na podstawie badań można już postawić diagnozę przyczyn spadku popytu na wołowinę w Polsce. Jedną z najważniejszych przyczyn kryzysu na krajowym rynku wołowiny jest bowiem utrata zaufania klientów do tego mięsa. Aby odbudować zaufanie, trzeba oferować mięso w jakości, jakiej oczekują konsumenci. Gwarancją takiej jakości są systemy certyfikowanej jakości mięsa. Trzeba rozpowszechnić system standaryzacji wołowiny(QMP), warto też odwołać się do kulinarnych i smakowych tradycji związanych ze spożywaniem tego mięsa w naszym kraju. System certyfikacji QMP to sposób na odróżnienie wołowiny wysokiej jakości, rozumianej jako gwarancja satysfakcji konsumentów, od innej wołowiny dostępnej na rynku.
