PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Drobiowe relacje polsko-chińskie

Drobiowe relacje polsko-chińskie Fot. KRD

W ubiegłym roku Polska wyeksportowała do Chin oraz Hongkongu prawie 46 tysięcy ton drobiu. Wynik ten mógłby być lepszy gdyby nie pojawienie się wirusa grypy ptaków w naszym kraju na przełomie listopada i grudnia. Pomimo, iż możemy mówić o zakończeniu choroby u drobiu w Polsce, rynek chiński nadal jest zamknięty na dostawy surowca od naszych producentów. Obecnie przedstawiciele branży intensywnie pracują nad odbudowaniem dobrych relacji, w czym wspiera ich polski rząd, dostrzegający potencjał we współpracy z Chinami, również w innych obszarach.



- Chiny pretendują obecnie do miana jednego z najbardziej perspektywicznych rynków na świecie, o czym świadczyć może m.in. chęć utworzenia współczesnej wersji Jedwabnego Szlaku. W tym kontekście ogromne możliwości kooperacji między Polską a Państwem Środka widzimy zarówno my drobiarze, wypełniając m.in. na swoim polu założenia tej idei, jak i administracja rządowa naszego kraju, o czym świadczy udział Pani Premier Beaty Szydło w pierwszym Forum Pasa i Szlaku, które odbyło się w miniony weekend w Pekinie. Polska branża drobiarska dostrzegła potencjał we współpracy z Chinami już kilka lat temu. Z roku na rok odnotowujemy coraz większą sprzedaż mięsa drobiowego na ten rynek. Zgodnie z danymi Centrum Analitycznego Izby Celnej w Warszawie w roku 2015 do Chin i Hongkongu wyeksportowaliśmy ponad 40 tysięcy ton o wartości przekraczającej 61 mln EUR. Rok później było to już 46 tysięcy ton o wartości 75 mln EUR. Trend wzrostowy utrzymuje się od kilku lat i dlatego dokładamy wszelkich starań, aby jak najszerzej promować polski drób w Chińskiej Republice Ludowej. W ubiegłym roku Krajowa Rada Drobiarstwa – Izba Gospodarcza otworzyła Przedstawicielstwo polskiej branży drobiarskiej w Szanghaju, którego zadaniem jest m.in. ułatwianie kolejnym producentom możliwość wejścia na rynek chiński. Od dłuższego czasu obserwujemy duże zainteresowanie ze strony polskich zakładów drobiarskich uzyskaniem uprawnień ekspertowych na tamtejszy rynek. Stosowne aplikacje zostały złożone przez te podmioty do Inspekcji Weterynaryjnej w październiku 2016 r.. Obserwując dynamicznie zmieniającą się sytuację na rodzimym rynku, można śmiało stwierdzić, że Chiny będą w najbliższym czasie  jednym z najpopularniejszych kierunków współpracy dla całego polskiego biznesu, co wielokrotnie podkreślano m.in. podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach” – komentuje Łukasz Dominiak, Dyrektor Generalny Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby Gospodarczej.

Poza codzienną działalnością KRD-IG na miejscu w Chinach, Izba angażuje się w szeroko pojętą promocję mięsa drobiowego i jego przetworów podczas różnego rodzaju imprez wystawienniczych na obszarze Państwa Środka. Ostatnio reprezentanci KRD-IG zagościli na stoisku zorganizowanym podczas targów Hofex w Hongkongu, gdzie dodatkowo przygotowano seminarium dla dziennikarzy, liderów opinii oraz przedstawicieli lokalnej branży drobiarskiej. Gościem honorowym wydarzenia był konsul generalny RP w Hongkongu, Mirosław Adamczyk, który zwracał uwagę chińskim importerom drobiu na bezpieczeństwo i walory smakowe polskich produktów spożywczych. Podczas spotkania przedstawiciele KRD-IG poruszyli również temat wysokiej jakości mięsa drobiowego produkowanego w ramach sytemu jakości QAFP oraz perspektyw ponownego otwarcia chińskiego rynku dla polskiego drobiu i wymiany handlowej pomiędzy krajami.

- Aby partnerzy chińscy wznowili import polskiego drobiu musi upłynąć odpowiedni czas od wykrycia ostatniego ogniska grypy ptaków, które w przypadku naszego kraju zostało odnotowane 16 marca br., czyli dwa miesiące temu – wszystko wskazuje na to, że występowanie ognisk grypy ptaków w Polsce dobiegło końca. Dlatego też jest to idealny moment do prowadzenia dialogu z władzami chińskimi i przekonania ich, że poradziliśmy sobie z tym problemem -  podkreśla Łukasz Dominiak, Dyrektor Generalny KRD-IG.

- Chiny to jeden z kluczowych rynków dla polskiej branży drobiarskiej. Jeśli dostęp do niego zostanie ponownie otwarty, a kolejne polskie zakłady drobiarskie uzyskają uprawnienia eksportowe, wartość sprzedawanego drobiu na rynek Państwa Środka może wzrosnąć nawet do 500 mln EUR rocznie. Jednakże aby podejmowane przez nas działania przyniosły oczekiwany efekt, muszą być wspierane przez polską administrację rządową, gdyż właśnie takiego podejścia oczekuje strona chińska. Mamy nadzieję, że ostatnia wizyta Pani Premier Beaty Szydło, a także intensywne rozmowy prowadzone w Pekinie przez Szefa Resortu Rolnictwa oraz Głównego Lekarza Weterynarii, staną się milowym krokiem ku wznowieniu eksportu drobiu z Polski do Państwa Środka - dodaje Łukasz Dominiak.

Aktualnym wydarzeniem przyczyniającym się do pogłębiania relacji polsko-chińskich, m.in. poprzez zacieśnienie stosunków i wymianę informacji pomiędzy stronami, jest obecna misja przedstawicieli ścisłego kierownictwa CAIQ (chińskiej instytucji odpowiedzialnej za nadzór nad badaniami i funkcjonowaniem laboratoriów) w Polsce w dniach 17-20 maja. Głównym założeniem wizyty jest przedstawienie stronie polskiej projektu dotyczącego powołania wspólnego laboratorium polsko-chińskiego na terenie naszego kraju, którego zadaniem miałoby być uproszczenie procedur eksportowych poprzez prowadzenie badań i akredytacja m.in. polskiego mięsa drobiowego eksportowanego do Chińskiej Republiki Ludowej, a w przyszłości być może także innych produktów spożywczych. Takie działania z pewnością przyczyniają się do rozwoju dwustronnych relacji i pośrednio wpływają na przyspieszenie procesu powrotu polskiego drobiu na rynek Państwa Środka. Delegacja przebywa w Polsce na zaproszenie KRD-IG.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!