PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Globalny rynek mięsa indyczego w 2016 r.

Globalny rynek mięsa indyczego w 2016 r. Fot. KRD

W 2016 r. światowy rynek mięsa indyczego wzrósł o 9 procent do 6,2 miliona ton.



W cenach hurtowych rynek osiągnął wartość 13,5 mld dolarów amerykańskich. Jednak trend w odniesieniu do całkowitej konsumpcji był mieszany. Znaczący był wzrost w 2008 r. (16 proc. rok do roku), ale po nim nastąpił gwałtowny spadek w 2009 r. (86 proc. rok do roku).

Według szacunków IndexBox w ciągu następnych dwóch lat rynek odzyskiwał stopniowo, a następnie wyrównywał w ciągu następnych pięciu lat.

Oczekuje się, że do 2025 r. światowa konsumpcja mięsa z indyków wyniesie 6,7 miliona ton rocznie.

Mięso indycze jest produktem o stabilnym popycie w Ameryce Północnej, Europie i Ameryce Łacińskiej, ale poziom konsumpcji na mieszkańca jest różny w zależności od kraju. Konsumpcja mięsa indyczego jest w dużej mierze zdeterminowana poziomem dochodów na głowę mieszkańca i sezonowości (święta państwowe i Boże Narodzenie), a zatem kraje o wysokim standardzie życia tradycyjnie spożywają mięso indycze w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Z drugiej strony, wzrost poziomu życia, szybkie tempo urbanizacji, rosnąca popularność zachodnich diet w Azji i większe skupienie uwagi na spożyciu mniejszej ilości tłuszczu doprowadziły do ​​znacznego wzrostu produkcji i spożycia mięsa indyczego na całym świecie w ciągu ostatnich lat.

Biorąc pod uwagę globalny wzrost liczby ludności, który napędza popyt na żywność, stopniowy wzrost dochodów gospodarstw domowych oraz rosnący obrót handlowy w wyniku dalszej urbanizacji, będą głównymi czynnikami napędzającymi wzrost konsumpcji mięsa na świecie, co powinno również wpłynąć na rynek mięsa indyczego. Z drugiej strony, poprawa zaopatrzenia w mięso dzięki rozwojowi zdolności produkcyjnych, wraz z zachowaniem rygorystycznych norm w zakresie drobiu, powinna zapewnić możliwości zaspokojenia popytu na rynku.

USA zdominowały globalne spożycie mięsa indyczego z 2,519 mld ton, albo 41 proc. globalnej konsumpcji. Za nimi podążały Brazylia (8,1 proc.), Niemcy (8,0 proc), Francja (5,5 proc.), Włochy (4,4 proc.), Rosja (3,7 proc.), Hiszpania (3,0 proc.), Meksyk ( 2,8 proc.), Wielka Brytania (2,7 proc.), Kanada (2,3 proc.), Izrael (1,5 proc.), Chile (1,4 proc.), Tunezja (1,2 proc.). Pozostałe kraje łącznie miały prawie 15 procentowy udział w globalnej konsumpcji.

Najwyższe roczne tempo wzrostu spożycia mięsa indyczego w latach 2007-2016 odnotowano w Hiszpanii, z 19,2 proc. rocznie, w Rosji 8,5 proc. i Brazylii, z 5,4 proc. rocznie.

Wśród wiodących krajów konsumpcyjnych odnotowano wysoki poziom spożycia na mieszkańca w Izraelu (11,5 kg / rok w 2016 r.) oraz w USA (7,8 kg / rok), które były znacznie wyższe niż średnia światowa wynosząca 0,8 kg / rok. W tych krajach konsumpcja per capita nieznacznie spadła w latach 2007-2016.

Produkcja mięsa z indyczego osiągnęła 6,3 mln ton w 2016 roku, a liczba ta była o 482 tys. ton (lub o 8 proc.) większa niż rok wcześniej. Wartość globalnej produkcji wzrosła z 9,8 mld dolarów w 2007 r. do 13,5 mld dolarów w 2016 r.

USA pozostają kluczowym krajem produkującym mięso z indyka, a jego produkcja w roku 2016 wyniosła około 2,7 mln ton, co stanowi 43 proc. całkowitej globalnej produkcji. Pozostali główni producenci to:

  • Brazylia (9 proc.),
  • Niemcy (8 proc.),
  • Francja (6 proc.),
  • Włochy (5 proc.),
  • Rosja (4 proc.),
  • Hiszpania (3 proc.),
  • Polska (3 proc.),
  • Kanada (3 proc.),
  • Wielka Brytania (3 proc.).

W USA poziom produkcji nieco spadł w 2009 r., Ale następnie stopniowo się podnosił, powracając do poziomu w 2016 r. Najwyższe tempo wzrostu w odniesieniu do produkcji mięsa indyczego zaobserwowano w Hiszpanii (25,9 proc. w latach 2007-2016) i Rosji (22,3 proc.).

Mięso z indyka jest towarem powszechnie eksportowanym na poziomie około 16-18 proc. światowej produkcji w latach 2007-2016. Wysoką intensywność handlu determinują przede wszystkim znaczne odległości między głównymi krajami produkcji mięsa indyczego i niektórymi dużymi konsumentami.

Pod względem wartości globalny eksport mięsa z indyczego wyniósł w 2016 r. 2,501 mld dolarów i po raz drugi z rzędu wyraźnie spadał.

W 2016 r. USA wyeksportowały 216 tys. ton mięsa indyczego, Polska 172 tys. ton, Niemcy 109 tys. ton, Brazylia 94 tys. ton, Francja 81 tys. ton, Włochy 71 tys. ton i Hiszpania 50 tys. ton. Udział głównych globalnych dostawców mięsa indyczego łącznie wynosił 73 proc. światowego eksportu. W latach 2007-2016 Polska (+ 10,4 proc. rocznie) i Hiszpania (+ 11,8 proc. rocznie) były najszybciej rozwijającymi się dostawcami wśród głównych eksporterów.

W 2016 r. wielkość światowego importu mięsa indyczego wyniosła 990 tys. ton, o wartości  2,481 mld dolarów.

W 2016 r. największym importerem mięsa indyczego był Meksyk (157 tys. ton) i Niemcy (117 tys. ton), następnie Benin (49 tys. ton), Belgia (44 tys. ton), Hiszpania (43 tys. ton), Wielka Brytania ( 39 tys. ton) i Austria (37 tys. ton). Te kraje łącznie miały 44 proc. udział w  światowym imporcie.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.198.205.153
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!