PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Polska gęś walczy o dobre imię w Niemczech

Polska gęś walczy o dobre imię w Niemczech

Autor: PAP/farmer.pl

Dodano: 22-12-2012 10:15

Tagi:

Pieczona gęś jest ulubioną świąteczną potrawą Niemców, a gęsi podawane na niemieckich stołach często pochodzą z Polski. Aby utrzymać wiodącą pozycję na rynku, polscy producenci gęsiny rozpoczęli za Odrą kampanię informującą o wysokiej jakości ich wyrobów.



Każdego roku w okresie od 11 listopada, czyli św. Marcina, do Bożego Narodzenia Niemcy zjadają średnio 25 tys. ton gęsiny, z czego tylko niewielka część, ok. 18 proc., pochodzi z rodzimej niemieckiej produkcji. Gęsie mięso najczęściej importowane jest do RFN z Polski, a także z Węgier. Do Niemiec trafia ok. 90 proc. produkowanej w Polsce gęsiny, czyli ok. 20 tys. ton.

 - Można powiedzieć, że polska gęś jest w Niemczech polskim hitem eksportowym, a jej jakość wciąż jest znana i ceniona - mówi Wioletta Wenklar z firmy Polfood, zajmującej się dystrybucją polskich produktów mięsnych w Niemczech. Wenklar przyznaje jednak, że polskiej gęsinie brakuje reklamy, która pomogłaby niemieckim konsumentom odróżnić polski produkt od oferowanego przez konkurentów z Węgier.

W tym roku producenci i dystrybutorzy gęsiny zaobserwowali nieco mniejszy popyt, co jednak może być związane z kryzysem i skłonnością do ograniczania wydatków. Gęsina nie jest bowiem tania; za kilogram mrożonego mięsa trzeba zapłacić około 5 euro, a za świeże - niemal dwa razy tyle.

 Pewne zaniepokojenie wywołać też mogły krytyczne artykuły na temat hodowli gęsi w Polsce. Na początku grudnia fundacja Stiftung Warentest, zajmująca się ochroną konsumentów, opublikowała informację, że gęsi importowane z zagranicy są "często hodowane w ciasnych klatkach, a czasem przymusowo karmione". - Na dodatek w Polsce i na Węgrzech gęsi są podskubywane na pierze. W UE jest to jednak zabronione - napisała fundacja.

Polscy producenci mięsa drobiowego, w tym gęsiny postanowili walczyć z tymi - jak twierdzą - mitami, dlatego rozpoczęli w Niemczech kampanię informacyjną, adresowaną jak na razie głównie do niemieckich dystrybutorów. Planowane są m.in. seminaria i podróże studyjne. Uruchomiono stronę internetową w języku niemieckim na temat polskiej gęsiny, gdzie zamieszczono także informacje o wprowadzonym właśnie w Polsce systemie certyfikacji QAFP (Quality Assurance for Food Products), gwarantującym wysoką jakość produktów drobiowych.

 - Chcemy rzetelnie informować o tym, jak wygląda hodowla gęsi w Polsce od samego początku, bo nie mamy nic do ukrycia. 95 proc. ludzi ma bardzo mgliste pojęcie o tym, jak wygląda proces produkcji mięsa drobiowego i ulega rozmaitym stereotypom. Nieprawdą jest, że w Polsce ptaki są hodowane w klatkach, karmione na siłę czy podskubywane - mówi Tomasz Sandomierski, koordynator projektu "Nowa jakość w drobiarstwie".

 Według Haliny Bielińskiej z Instytutu Zootechniki w Kołudzie Wielkiej 98 proc. populacji gęsi w Polsce, trafiających potem do Niemiec, to gęsi rasy Białej Kołudzkiej, wyhodowanej od 1962 r. tylko metodą naturalnej selekcji. - Gęś nie wytrzymuje chowu klatkowego, hodowana jest na dużych terenach zielonych i karmiona mieszankami pasz zielonych i owsem, dzięki czemu jej mięso jest niesłychanie smakowite - przekonuje Bielińska.

 Jej zdaniem w ostatnich latach rośnie też spożycie gęsiny w Polsce. - Obalamy mity, że mięso gęsi jest tłuste i łykowate. Ma za to liczne walory żywieniowe, w tym nienasycone kwasy tłuszczowe - przekonuje Bielińska.

Na kampanię marketingowo-informacyjną "Nowa jakość w drobiarstwie", prowadzoną zarówno w Polsce, jak i w Niemczech, pozyskano środki Unii Europejskiej. Kampania ma potrwać 2 lata. Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.166.141.69
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!