Podczas promocji, która miała miejsce w XVII-wiecznym klasycystycznym pałacu w Belsku Dużym. Goście zostali zaproszeni na wykwintnie podany obiad, przyrządzony z mięsa drobiowego pochodzącego od różnych gatunków drobiu przez Marcina Budynka z zespołem. Podano także wino białe i czerwone pochodzące z polskich winnic.

Po obiedzie odbyło się zwiedzanie pałacu i obiektów położonych na terenie posiadłości. Po czym dyrektor IERiGŻ profesor Andrzej Kowalski prezentował referat dotyczący rynku drobiu.

Profesor wskazał na rosnące znaczenie mięsa drobiowego w konsumpcji mięsa ogółem w UE, którego zużycie na osobę w 2017 r. ma wynieść 23,8 kg. W ślad za rosnącą konsumpcja zwiększa się również konsumpcja drobiu, która w 2018 r. powinna osiągnąć w UE 14,596 mln ton, z czego około 10 proc. ma zostać sprzedane do krajów trzecich.

Produkcja mięsa drobiowego w Polsce w 2017 r. ma osiągnąć 2,8 mln ton, a eksport 1,150 mln ton. Wśród najważniejszych odbiorców polskiego żywego drobiu w 2016 r. były: UE – wartość importu 40,7 mln ton, kraje WNP- 30,6 mln euro. Mięso i podroby drobiowe najchętniej kupowały kraje UE, wartość importu w ich przypadku w 2016 r. wyniosła 1,602 mld euro, wartość eksportu do krajów WNP wyniosła 17,6 mln euro, a do pozostałych krajów 159,8 mln euro, w tym najwięcej do Hong Kongu i Chin.

W celu wsparcia eksportu polskich produktów drobiarskich organizowane są kampanie promocyjno-informacyjne. Większość obecnie trwających kampanii dotyczy krajów azjatyckich.

W dalszej części wystąpienia profesor Kowalski przedstawił prognozy dotyczące konsumpcji mięsa oraz przewidywany rozwój światowej produkcji drobiu i handlu zagranicznego nim.

Prognoza spożycia mięsa, zgodnie z danymi FAO i OECD wskazuje na wzrost światowego spożycia drobiu w 2017 r. o 2 proc., a w 2025 r. spożycie to ma być o 16,6 proc. większe, przy wzroście udziału drobiu w strukturze spożycia do 36,8 proc. W tym samym czasie udział wieprzowiny ma wynieść 36,6 proc.

Przewidywana światowa produkcji drobiu w 2017 r. ma zwiększyć się o 0,8 proc. przy udziale wszystkich największych jego producentów: USA, Brazylii, UE, Indii, Rosji, Meksyku, Argentyny, Turcji Tajlandii i Indonezji. Spadek nastąpi natomiast w Chinach.

Światowy eksport drobiu w porównaniu z ub.r. powinien zwiększyć się w br. o 4,5 proc., o czym zadecyduje przede wszystkim wzrost eksportu z USA i Brazylii.

Ostatnim punktem programu było przyrządzanie przez zagranicznych gości potraw z drobiu pod kierunkiem Marcina Budynka z ekipą oraz wspólna degustacja przygotowanych potraw.

Wygląda na to, że uczestniczący w imprezie dyplomaci zostaną ambasadorami polskiego drobiu w swoich krajach.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!