PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Rusza kampania promująca drób wysokiej jakości

Autor: farmer.pl/PAP

Dodano: 07-09-2012 09:39

Rusza kampania promująca drób wysokiej jakości, współfinansowana ze środków unijnych. Będzie ona trwała trzy lata, a jej budżet wynosi 4 mln euro - poinformował wiceprezes Krajowej Rady Drobiarstwa Maciej Przyborski.



Prace nad wdrożeniem Programu Gwarantowanej Jakości Żywności QAFP (czyli Quality Assurance for Food Products) w odniesieniu do drobiu trwały od 2010 r. Polega on na ścisłym przestrzeganiu norm jakościowych od momentu produkcji - od tuczu piskląt, poprzez dobór właściwych pasz, prowadzenie w odpowiedni sposób hodowli, ubój i pakowanie elementów kurczaka, transport (w temp. 4 stopni C) - wyjaśniał w czwartek prof. Mirosław Słowiński ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.

Jak zaznaczył, drób wyprodukowany w tym systemie musi być w odpowiedni sposób pakowany, tak by ograniczyć możliwość dostania się do niego drobnoustrojów. Najlepszą metodą jest pakowanie produktu w tzw. atmosferze chronionej, czyli w takiej, która ogranicza rozwój mikroflory, co pozwala na uzyskania znacznie dłuższej trwałości mięsa.

Na razie w ten sposób pakowane będą takie elementy drobiu jak: piersi kurczaka, indyka oraz tuszki gęsi. W dalszej kolejności mają być oferowane konsumentom także inne części kurczaka.

Przyborski podkreślił, że akcja promocyjna ma także obalić pewne mity dotyczące drobiu, np. taki, że do pasz dodawane są hormony. Zapewnił, że kurczakom nie daje się ani hormonów, ani antybiotyków, jak również stymulatorów wzrostu. Jego zdaniem jest to najtańsze i najlepsze mięso w diecie człowieka. Dodał, że branża drobiarska chce też walczyć ze stereotypem, że mięso kurczaków jest tanie, bo jest słabej jakości.

Koordynator projektu Tomasz Sandomierski poinformował, że obecnie do systemu zgłosiło się 7 producentów drobiu, dwóch przeszło już certyfikacje. Drób oznakowany znakiem QAFP wkrótce powinien być w sklepach, prowadzone są w tej sprawie rozmowy - powiedział Sandomierski.

- Część z detalistów próbuje i stosuje własne oznakowania systemu jakości. My chcemy ich przekonać, że nasz system QAFP jest systemem bardziej wiarygodnym i jest skoncentrowany na rzeczywistej poprawie kontroli całego systemu produkcyjnego i metod pakowania - powiedział Sandomierski.

Przyznał, że wobec tego, iż rentowność branży jest niska (2 proc.), czasem trudno jest przekonać producenta do ponoszenia dodatkowych kosztów na wprowadzenie systemu jakości. Jego zdaniem, w dłuższej perspektywie podjęcie takiego wysiłku powinno jednak opłacać się m.in. ze względu na wymagania jakościowe odbiorców zagranicznych.

Kampania promocyjna potrwa do 2014 r. Przede wszystkim będzie ona prowadzona w różnych mediach, tak by przekonać konsumentów, by wybierali mięso sprawdzonej jakości. Na polskim rynku będzie promowane kurczaki i indyki, a na rynku niemieckim - gęsi - wyjaśnił Sandomierski. Organizatorem kampanii jest Krajowa Rada Drobiarstwa.

Obecnie statystyczny Polak spożywa ok. 26 kg drobiu rocznie, to wskaźnik na poziomie średniej europejskiej. Ale np. w Stanach Zjednoczonych zjada się aż 43 kg rocznie na osobę.

Według Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarski Żywnościowej, w 2012 roku produkcja mięsa drobiowego wzrośnie o 6 proc. do ok. 1 mln 510 tys. ton. Eksport zwiększy się prawdopodobnie o 10 proc., a podaż na spożycie wewnętrzne o 4 proc. Udział eksportu w produkcji wzrośnie do 35 proc.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.201.102
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!