PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Znak jakości ma pomóc w eksporcie drobiu

Znak jakości ma pomóc w eksporcie drobiu

Autor: PAP

Dodano: 12-10-2013 09:31

Tagi:

W Polsce system jakości QAFP w drobiarstwie wdrażany jest dopiero od roku. Brak takiego certyfikatu może ograniczać eksport - uważa wiceprezes Krajowej Rady Drobiarstwa Marek Przyborski.



Prace nad wdrożeniem Programu Gwarantowanej Jakości Żywności QAFP (czyli Quality Assurance for Food Products) w odniesieniu do drobiu trwały od 2010 r. Polega on na ścisłym przestrzeganiu norm jakościowych od tuczu piskląt, poprzez dobór właściwych pasz, prowadzenie w odpowiedni sposób hodowli, ubój i pakowanie elementów kurczaka w opakowania MAP (w tzw. atmosferze chronionej) oraz transport. Wyprodukowany w ten sposób drób otrzymuje znak jakości QAFP.

Jednocześnie z uruchomieniem systemu jakości, od września 2012 r. prowadzona jest na rynku polskim i niemieckim trzyletnia kampania informacyjno-promocyjna "Nowa jakość w drobiarstwie", która ma uświadomić konsumentów o jakości produktów ze znakiem QAFP. Budżet kampanii wynosi ok. 4 mln euro. Połowa tej kwoty pochodzi z dofinansowania UE, reszta ze środków krajowych i Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego.

Akcja informacyjna ma nie tylko przekonać o tym, że drób produkowany w takim reżimie jest smaczny, ale przede wszystkim bezpieczny, nie dostaje hormonów, antybiotyków, ani stymulatorów wzrostu.

Jak mówi Przyborski, kampania promocyjna nie daje szybkich efektów finansowych ani rynkowych, ale trzeba na to patrzeć długofalowo. Wszystkie kraje unijne mają swoje narodowe certyfikaty jakości. Polski drób, który trafia na unijne rynki, musi spełniać wymogi tych krajów. Do niedawna Polska nie miała certyfikatu, który formalnie potwierdzałby ich jakość, co w przyszłości mogłoby być barierą w eksporcie.

Obecnie ze znakiem jakości sprzedawane są piersi kurczaków, indyków i tuszki gęsi. Krajowa Rada Drobiarstwa chce jeszcze w tym roku starać się o rozszerzenie asortymentu produktów ze znakiem QAFP m.in. o nogi, skrzydła i tuszki kurczaków - poinformował Przyborski. Mięso to będzie pochodziło z ferm, które już mają stosowane certyfikaty. Zaznaczył, że zwiększenia asortymentu QAFP domagają się sieci handlowe, które są dużymi odbiorcami drobiu.

Jak zaznaczył Przyborski, według unijnej federacji drobiarzy, w 2012 r. Polska wyprodukowała 1 mln 580 tys. ton drobiu, co sprawia, że jesteśmy trzecim co do wielkości producentem w Europie (po Francji i Wielkiej Brytanii). Natomiast z polskich danych, które uwzględniają także produkcję w małych fermach (zatrudniających powyżej 10 osób) wynika, że w ubiegłym roku wyprodukowaliśmy 1 mln 920 tys. ton drobiu, co oznacza, że zajmujemy w UE pod tym względem pierwsze miejsce - zaznaczył Przyborski.

Dodał, że z danych po 9 miesiącach br. już widać, że w tym roku produkcja wzrośnie o 8-9 proc., czyli że Polska wyprodukuje ponad 2 mln ton drobiu, podczas gdy inne kraje ograniczają produkcję. Oznacza to, że umacniamy się na rynku drobiu. W sumie Od 2004 do 2012 r. produkcja wzrosła ponad 2,5-krotnie, a eksport ponad 12-krotnie.

Obecnie eksportowane jest ok. 40 proc. produkcji. Drób trafia przede wszystkim do krajów UE (85 proc. eksportu).

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (2)

  • Zocha 2014-02-07 18:50:48
    Wygląda na to, że drobiarze sami strzelają sobie gola robiąc taka antyreklamę mięsa drobiowego. Bo ile jest na rynku tego QAFP ?
  • KUBA 2014-02-07 17:13:20
    Czy to oznacza, że tuszki nie oznaczone znaczkiem QAFP zostały pozyskane z kurcząt odchowanych na hormonach, antybiotykach i stymulatorach wzrostu?
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!