PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Jak zarabiać na mleku?

Autor: Artykuł promocyjny dostarczony przez firmę De Heus

Dodano: 05-12-2017 08:59

Początek 2017 roku przyniósł ze sobą dobre wiadomości dla producentów z sektora mleka. Skup w pierwszym kwartale br. zakończył się wynikiem na poziomie 2,7 mld litrów, więc o 3% więcej niż w porównywalnym okresie zeszłego roku. Dane GUS potwierdzają, że ceny rosną. We wrześniu cena za 1 hl wynosiła około 145 zł, co daje wynik wyższy od roku poprzedniego, aż o 29%. To dobry czas na poszerzenie wiedzy i udoskonalenie sposobów produkcji.



- Dobra koniunktura na rynku sprzyja inwestycjom. I choć możliwości jest wiele, to niektórzy hodowcy nadal nie potrafią w prosty sposób obliczyć przychodów z produkcji. Wynika to z niewłaściwego modelu zarządzania stadem. Aby osiągać jeszcze lepsze wyniki, warto zbierać dane. Wśród nich znajdują się: koszt żywienia jednej krowy, stosunek kosztów żywienia do 1 litra wyprodukowanego mleka, czy też stosunek poziomu zużycia paszy treściwej na wyprodukowanie 1 litra mleka - mówi Marcin Kryger, kierownik produktu ds. bydła De Heus.

Zbieranie danych o stadzie pozwala określić mocne i słabe strony gospodarstwa. Pomocnym narzędziem do zbierania i analizowania danych jest MMM (Margin Monitor Milk). Rozwiązanie to wprowadziła na rynek kilka lat temu firma De Heus. Ma ono w prosty sposób pomagać hodowcom obliczyć zyski z produkcji mleka. System zbiera dobre recenzje wśród hodowców, którzy zdecydowali się z niego skorzystać.

Współcześni hodowcy są coraz bardziej świadomi wyzwań, które przed nimi stoją, a to inspiruje ich do poszukiwania niestandardowych i innowacyjnych rozwiązań. System Margin Monitor Milk spotyka się z dużym zainteresowaniem hodowców, którzy uważają go za skuteczne narzędzie do walki z zachodnią konkurencją. A jest o co walczyć - zapotrzebowanie na surowiec stale rośnie, a po przeprowadzeniu tysięcy kalkulacji MMM wiadome jest, że polskie gospodarstwa mleczne mają bardzo duży potencjał.

Jakie korzyści płyną ze stosowania Margin Monitor Milk?

  • wiedza na temat rentowności fermy,
  • zlokalizowanie obszarów wymagających poprawy,
  • określenie strategii na przyszłe lata,
  • możliwość porównania wyników z innymi gospodarstwami,
  • przewaga rynkowa,
  • wiele wskaźników w jednym miejscu.

Skąd wynikają różnice w zyskach osiąganych przez poszczególne gospodarstwa indywidualne?

- Często z niewiedzy. Hodowcy niejednokrotnie nie są świadomi kosztów żywienia, czy też tego, ile realnie zarabiają na produkcji mleka. Bez skrupulatnego zbierania danych nie jesteśmy w stanie ocenić prawdziwych kosztów - mówi Marcin Kryger.

MMM uczy polskich hodowców, jak zarabiać na mleku. Wskaźnik Margin to przychód pomniejszony o koszty produkcji - żywienia. W skład tych kosztów wchodzą nakłady poniesione na produkcję pasz własnych, kiszonek oraz środki przeznaczone na zakup pasz i dodatków.

MMM pozwala obliczyć:

  • dokładny koszt żywienia,
  • efektywność dawki - określa jakość pasz (głównie kiszonek), poprawność dawki, poziom zarządzania stadem,
  • zwrot z inwestycji - wskaźnik zasadności inwestowania,
  • zużycie pasz treściwych i produktów ubocznych na 1l mleka,
  • procentowy udział poszczególnych pasz w żywieniu,
  • procentowy udział kosztów w przychodach.

Czym, tak naprawdę jest zysk w produkcji mleka? Zysk to przychód minus koszty żywienia. MMM pozwala hodowcom zauważyć, że koszty żywienia stanowią od 28 do 60% kosztów w gospodarstwie i mają olbrzymi wpływ na zysk z mleka. Poniższy wykres pokazuje, że im więcej mleka produkujemy, tym więcej zarabiamy. Efektywna produkcja to świadomość słabych i mocnych stron, a MMM potrafi je zlokalizować.

Koszt żywienia to natomiast nakłady ponoszone na produkcję pasz własnych powiększone o środki przeznaczone na zakup pasz i dodatków. Od 50 do 70% tych kosztów to kwota, którą należy przeznaczyć na wyprodukowanie kiszonek.

Warto zapamiętać

- Różnica pomiędzy zyskownością brutto (przychód minus koszt żywienia) od jednej krowy dziennie waha się: od 4 zł do ponad 30 zł i wbrew pozorom nie zależy głównie od ceny mleka - zauważa Marcin Kryger z De Heus.

Procentowy udział kosztów żywienia w przychodzie znajduje się w przedziale od 28% do ponad 60%, w którym koszty zawierają wszystkie wydatki związane z żywieniem, włącznie z kiszonkami. Rozpiętość we wskaźniku "zwrot z inwestycji" wynosi: od 1,2 do ponad 3,6. Oznacza on ilość pieniędzy zainwestowanych w żywienie krów, które wracają do nas w postaci wypłaty za mleko.

Efektywność dawki wynosi od 1 do ponad 1,5 - a wskaźnik ten oznacza ilość mleka wyprodukowaną z każdego kilograma pobranej przez krowy suchej masy.

Jak widać, różnice potrafią być znaczące, dlatego warto liczyć. Tylko w ten sposób w pełni wykorzystamy potencjał zwierząt. Liczby mówią same za siebie.

Porównanie wyników:

Chcesz skorzystać z programu MMM? Skontaktuj się z doradcą żywieniowym De Heus (www.deheus.pl)

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.198.111.185
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!